00 - Allmänt kattprat

Mandel, soja och chiafrön

2017-03-12 15:23 #0 av: MissHoppetossa

Nåt som katten inte borde äta? Hon gillar att sno sojagrädde från mig, slickar gärna skålen med chiapudding på mandelmjölk om hom kommer åt och äter upp smulorna från riskakor, mattes favorit är riskakor m chiafrön så är ju såna smulor som är lättast att komma över.

Är det Ok att låta henne hållas eller borde jag hindra henne?

Anmäl
2017-03-12 16:39 #1 av: Carmarino

Vet inte om det är skadligt eller ej, men min ena katt brukar vilja slicka min skål med yoghurt och chiafrön. Det brukar inte bli så många frön kvar i skålen; kanske 4-5 stycken som hon slickar i sig. Har inte märkt att hon mått dåligt av det, och hon har ändå hållit på i flera år.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-03-31 19:17 #2 av: MissHoppetossa

Jag har inte heler märkt att katten skulle må dåligt, och som du säger blir det ju oftast inte så stora mängder, förutom om hon kommer åt en gräddskål då...

Anmäl
2017-04-02 14:59 #3 av: PuffBuck

Riskakor har höga halter av arsenik vilket inte är bra för dig heller, men annars kan jag inte komma på något farligt med det du nämner.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris

Demonfox dude on the prowl! (^•v•^)/)

MÅR DU FÖRJÄVLIGT? SKRIV TILL MIG! DET FÅR HANDLA OM VAD SOM HELST OCH DET STANNAR MELLAN OSS.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.