Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1209 ggr
kattöga
2017-03-12 13:58

Barf / Vanlig mat efter struvit

Vill höra om det finns nån här inne som haft katt som åkt på struvit och senare gått över (från specialkost) till vanlig mat eller barf?

Min mammas ena katt (som liksom hans bror är vildfödda och var väldigt skygga för människor), som vi tagit hand om för tillfället, åkte på rejäl struvit. Själv inbillar jag mig att det kan ha utlösts av att min mamma blivit dålig och får besök av hemtjänst flera gånger om dan. Samt att mamma gav dem i huvudsak Friskies torrfoder. Har nyligen läst, någonstans här på forumet, att just Friskies anses av många skapa struvit o andra urinvägsproblem.

Här har bröderna fått specialkost från veterinären, sedan den ena brodern hämtat sig från sin struvit (några återfall i början, men det är tydligen vanligt). Men jag är dubbel till denna veterinärkost…. (Hill¨s och Royal Canin bl a). 
Detta eftersom vi barfar (= Mush) vår egen katt.

Jag pratade med en sköterska på veterinärkliniken och hörde med henne vad hon trodde om att prova att barfa även katten som haft struvit. Om det är så att hans struvit var stressrelaterad. Hon trodde att det kan fungera, men att jag måste hålla väldig koll på katten i så fall. Vid minsta tecken på att problemen kommer tillbaka ska jag återgå till specialkosten. Precis så hade jag tänkt göra. 
Sköterskan är själv barf-förespråkare.

Just nu vänjer jag katterna vid Mush, dom har i några dagar fått dela på en halv Mush-bulle. "Struvit-killen" är inte särskilt förtjust, men hans bror tycker det är gott. 

Förlåt att det blev långt igen, men ville förklara och höra om ni har egna erfarenheter från "Struvit-katter" som återgått till "normal-mat" eller barf?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
burmamys
2017-03-12 15:34
#1

Jag har ingen egen erfarenhet, men utifrån det jag läst så har du goda chanser att lyckas, så länge du ser till att han får tillräckligt med vätska. Blanda gärna ner lite extra vatten i hans MUSH vaisto cat. Fortiflora bidrar med goda tarmbakterier och smakar väldigt gott, enligt många katter. Om du strör lite på hans portion kanske han blir mer glad i maten? En fördel med rå kost är att det råa köttet, till skillnad från processat kött, är svagt surt, vilket bidrar till att motverka struvit. Håller tummarna! 😊

kattöga
2017-03-12 16:27
#2

#1 Tack Burmamys för dina tankar! 

Det låter ju perfekt att den råa maten är lite surare! Det gör mig glad! 

Jag blandar redan i vatten i deras blöt- (veterinär-)foder och vår egen lilla Mushit får också alltid extra vatten med sina Mush-bullar. 

Fortiflora har jag bara läst lite om här på Katter, men inte fokuserat närmare på det, eftersom vi inte haft några "tarmproblem" med katterna. Men det låter ju som ett bra tips! Ska definitivt provas. 
Å andra sidan tror jag att det nog skulle fungera i längden i alla fall, att få honom att gilla Mush-maten, med lite tålamod. Men ju snarare desto bättre. Jag är ju inte förtjust i den mat dom får just nu…. 

Hittade denna text (på Mushbarf.com), efter att jag skapat denna tråd, som också ger mig hopp om att det faktiskt ska kunna fungera!

Tack för tumhållningen! Jag håller alla tummar också! :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Björksätter
2017-03-12 18:21
#3

Vi har haft en omplacering med urinsten som han fått pga av sämsta sortens torrfoder hos tidigare ägare. Han hade kalciumoxalatstenar och de bildas i sur miljö till skillnad från struviter som bildas i basisk miljö. Den typ av sten han hade funkar inte vetfodren på så bra då de gör urinen sur för att stenen ska brytas ned. Veterinären rekomenderade ändå sitt urinfoder men jag valde att barfa honom istället. Viktigt för honom dock var att inte ge ben då de kunde bilda nya stenar, han fick kalcipos som kalkersättare i maten istället. Han fick inte sina stenar åter och blev frisk i blåsan. Tyvärr var hans njurar väldigt påverkade av hans långvariga problem så vi fick ta bort honom pga av det.

burmamys
2017-03-12 18:34
#4

#3 Minns du att detta med att inte ge sten var kopplat till att det var just kalciumoxalat, eller om det gäller generellt för alla kristaller? Tänkte eftersom ben innehåller kalcium, precis som kalciumoxalat? #2 Ja Matilda Eriksson är mycket kunnig och välutbildad inom näringslära och barf! 👍

Pia-69
2017-03-12 18:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hej på er i tråden! Jag köpte några gamla nr av Våra katter som jag beställde från Sverak, i en av de gamla tidningarna läste jag en artikel om just urinvägs problem på katten Pelle. Pelle blev hjälpt av örtte! Bifogar artikeln från Våra Katter nr2 , 1986. Alla husmorstips är ju värt att prova i sånahär fall! 😊


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Pia-69
2017-03-12 18:52
#6

Inte världens bästa kvalitet på bilden jag scannade men ni kanske kan zooma lite… 😞


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
Björksätter
2017-03-12 22:43
#7

#4 Ja, att vara försiktig med ben gällde just kalciumoxalatstenar. De bildas i motsatt miljö mot struviter som ju bryts ned av sur miljö, den miljö som skapar kalciumoxalatstenarna. Varför kalcipos inte ger sten vet jag inte men jag fick det rekomenderat av bla silvestris.

kattöga
2017-03-13 17:18
#8

#3 Stackars liten! Så synd att hans njurar inte orkade, när ni ändå fick ordning på besvären med stenarna! 😕🐱💔 Men skönt, trots allt, att ni befriade honom från smärtor och problem! 🤗

Det låter hoppingivande också, att barfandet gjorde gott för katten!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2017-03-13 17:21
#9

#5 Tack! Ska titta igenom artikeln ikväll. Låter spännande! Kanske ska kolla med grabbarna om dom vill ha en kopp örtte efter maten :)

Edit: Inte kunde jag vänta tills ikväll, så har läst artikeln nu! Det verkar ha varit en väldigt lyckosam husmorskur! Kanske ska köpa hem örtteet för att ha hemma…. ;)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2017-03-13 17:23
#10

#1 Fortiflora är härmed inköpt! Provade på den vanliga maten (mot struvitbildning) och det verkade gott. Å andra sidan har dom inga problem att äta den maten. Så få se imorgon om Fortifloran kan locka "Struvit-killen" till att gilla Mushbullar också…. Det vore toppen!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

burmamys
2017-03-13 17:30
#11

#10 Toppen! Hoppas….! 😊

kattöga
2017-03-14 07:28
#12

Jippi! "Struvit-killen" åt upp nästan en halv Mushbulle! Resten av Mushbullen åt brorsan upp. Nu ska det väl gå att lära sig att tycka om Mush också.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2017-03-14 20:51
#13

Provade med en halv Mush-bulle var ikväll igen. Det verkar som att Struvitkillen fortfarande föredrar Hill¨s och Royal Canins veterinärfoder mot struvitkristaller…. Hans bror är dock mer intresserad! Trots Fortiflora…. Men, jag tror att trägen vinner! Jag fortsätter med Fortifloran tillsammans med Mush och så småningom räknar jag med att båda kommer att älska Mush! Precis som vår egen GammelHerre gör numera!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Upp till toppen
Annons: