Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1238 ggr
Jenniffer
3/12/17, 1:09 PM

Vad har hänt med våra katter?

Hej! Har två stycken 11 åriga katter hemma som alltid har varit helt underbara. Men nu det senaste halvåret vet jag inte vad som hänt med våra älsklingar. Dom har börjat kissa och bajsa överallt, dom river ner, förstör och klättrar på allt som kommer i deras väg och är allmänt provoserande. De beter sig som att de blivit kattungar på nytt. Vad är det som är fel? Tacksam för svar!

Annons:
Calcifer
3/12/17, 1:22 PM
#1

Är de utekatter eller innekatter? Har något förändrats senaste halvåret? Är de kastrerade, kollade hos veterinär, blir de aktiverade ordentligt?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Herveaux
3/12/17, 1:24 PM
#2

Är det något som har förändrats i deras hem eller vardag?
Började båda två mer eller mindre samtidigt?

Mysko! Hoppas du får svar, nyfiken på vad det kan bero på.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Jenniffer
3/12/17, 1:31 PM
#3

De är båda utekatter, men efter första snön kom i vinter har de båda två vägrat gå ut. De är båda kastrerade och ingen stor förändring har skett på sistone (vad jag kommer på) dock har de faktiskt aktiverats mindre på sistone eftersom vi alla haft ganska fullt upp! Tror ni det kan vara en faktor till deras beteende?

Herveaux
3/12/17, 1:34 PM
#4

#3 Det kan säkert vara så att dom är rastlösa och hittar på egna bus och äventyr (a.k.a hyss och sattyg enligt tvåbentingar).
Prova att hjälpa dom att göra av med energin och se om dom lugnar ner sig.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Uppkatten
3/12/17, 1:57 PM
#5

Det är inte så att det har tillkommit någon ny katt på reviret där ute som stör dem… (även en katt utanför fönstret kan i en del fall störa känsliga katter).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Calcifer
3/12/17, 2:07 PM
#6

Om de inte går ut lika mycket kan det ju vara lådsituationen de inte trivs med. Har ni tillräckligt med lådor, med bra sand, och bra storlek på lådorna?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Jenniffer
3/12/17, 3:40 PM
#7

#4 Ja så kan det vara. Har du några tips på hur man skulle kunna aktivera katterna de dagar som man har lite gullt upp på? Dock tror jag inte kissandet och bajsandet beror på rastlöshet…

Jenniffer
3/12/17, 3:41 PM
#8

#5 Inte vad jag vet av 😕

Jenniffer
3/12/17, 3:43 PM
#9

#6 har 3 stycken lådor runt i huset så för få lådor har vi inte 😂 Och storleken och sanden är det samma som de haft i flera år och då har det fungerat fint.

Herveaux
3/12/17, 4:02 PM
#10

#7 Fjädervippor och små tygmöss i snöre var mina katter alldeles tossiga i, att smyga på och jaga "byten" var grymt roligt. Ena katten tyckte också om att apportera sin favoritråtta.

Olika fodergömmor eller aktiveringsleksaker kanske kan vara något?
Problemlösning är jobbigt för en kattknopp.

Klickerträning / frishejping kan också vara sätt att låta katterna jobba för maten.

Hm, näe, toabesök utanför lådan kanske beror på främmande katter i reviret som andra varit inne på här.
Rensar ni lådorna tillräckligt ofta (i katternas tycke)?
Om dom är vana vid att göra av sig mycket ute så kanske en orensad låda anses ganska så otrevlig.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Jenniffer
3/12/17, 4:15 PM
#11

#10 tack för tipsen! Dom har en hel del leksaker, men dom leker aldrig med dom på egen hand utan föredrar att någon leker med dom. Och sedan när de är ensamma hittar de på en massa egna hyss. Lådorna rensar vi ofta, och när dom gjort utanför har lådorna oftast varit helt toma. Men även när de varit ute har dom använt lådorna en hel del och då utan problem.

OberonsMatte
3/12/17, 6:24 PM
#12

Vad är det för slags lådor och vilken sandsort är det i lådorna?

Hur länge katterna accepterat en viss  lådsituation fullt ut tidigare spelar ingen roll.

Sajtvärd Katter iFokus

Jenniffer
3/12/17, 6:38 PM
#13

#12 Vi har "vanliga" lådor alltså utan tak och sådanna grå klumpbildande korn som sand.

Annons:
OberonsMatte
3/12/17, 6:57 PM
#14

#13

1. Det är alltså lerbaserad finkornig klumpbildande sand ni har?

2. Är sanden oparfymerad?

3. Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

4. Hur ofta och när rensar ni lådorna från kissklumpar och avföring? ("ofta" betyder olika saker för olika människor)

5. Används alla 3 lådorna lika mycket? Var i huset står de?

6. Var och på vad kissar och bajsar de fel? (är det verkligen båda katterna som gör det?)

7. Hur gör ni rent där det har kissats?

Sajtvärd Katter iFokus

Jenniffer
3/12/17, 8:47 PM
#15

1. Ja exakt! 2.Ja. 3.Ca. 10 cm. 4. Ofta rensar jag direkt jag ser att det är något i lådan. Men annars kanske 2-3 gånger per dag 5. En är i toaletten på övrevåningen, en i tamburen och en i hjälpköket. Den i toaletten och hjälpköket används mest. 6. Den ena kisse bajsar alltid på mattan i sovrummet som ligger intill toaletten med lådan, medan andra kissen gillar att kissa i tvättkorgen, på tvättmaskinen osv. 7. Oftast bara med vatten och ibland med någon oparfymerad tvål.

Jenniffer
3/13/17, 7:11 PM
#16

#14 var det svar på dina frågor?

ApanAnn
3/15/17, 11:08 PM
#17

Köp ytdesinfektion på apoteket, bara tvål och vatten tar inte bort kissdoften utan katterna känner det fortfarande och kan få för sig att gå på samma ställe igen.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

molbojse
3/17/17, 3:11 PM
#18

Jag spånar vidare på aktiveringen här. En del katter nöjer sig inte med "bara" fysisk aktivering utan kan även behöver psykiskt stimuli. Jag har gjort egna tankeleksaker till vår ena dumsmarta katt. Bland annat har jag tagit en liten kvadratisk låda och klippt cirkelrunda hål i sidorna, petat i godis och en tennisboll. Då får kissen jobba och tänka lite för att få ut godisarna eftersom bollen hindrar honom från att bara stoppa in tassarna (kan posta bild om en liten stund). Även en äggkartong med godis i kan hjälpa. Gärna de som är 12 eller 15-pack för de har höga pinnar i mitten som försvårar det att få upp godisarna. Gömma godis som luktar mycket så kissarna får leta lite och använda nosen är också bra aktivering! :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Upp till toppen
Annons: