Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1979 ggr
[Sandi92]
3/12/17, 11:29 AM

Får era katter också "vårkänslor"?

Min hankatt (kastrerad) blir varje vår hyperaktiv och jamig. Han jamar mycket i vanliga fall också, men på våren är det mycket, mycket mer. Det är precis som att han känner av att det är vår. Han beter sig nästan som en okastrerad hankatt, men han har varit kastrerad sen han var 6 månader gammal och visade aldrig några könsbeteenden innan han blev kastrerad.

Är det vanligt att de känner av det ändå? Det kanske är okastrerade katter i området som sprider sin doft eller något. Jag har en kastrerad honkatt också, men på henne märker jag ingen skillnad när det är vår.

Annons:
Maria
3/12/17, 11:33 AM
#1

Min 15-årige Moritz är exakt likadan. Han kastrerades när han var 6-7 månader gammal.

Han brukar ha en besvärlig period en gång på våren och även under hösten några veckor.

Just nu är han inne i sin "skrikarperiod" Han är väldigt orolig och vet inte om han ska vara ute i trädgården eller inne. Han vankar av och an mycket.

Hans kompis däremot är som vanligt och även hans gamle kompis reagerade aldrig så.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
3/12/17, 11:57 AM
#2

Min honkatt har också varit kastrerad sedan hon var 7-8 månader gammal, och hon är drygt 7 år nu. Den senaste veckan har hon varit helt "sjövild" och farit runt som en skållad råtta i hela lägenheten emellanåt. Hon vill också gärna vara ute på balkongen, trots att det fortfarande är rätt kallt. Sedan har intresset för leksaker med kattmynta ökat markant också. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Scorpio97
3/12/17, 1:09 PM
#3

Hankatten härhemma blir väldigt odräglig på våren. Han kastrerades dock lite sent, så han hann uppleva en vår som fertil också. Han är mest allmänt rastlös, men det går inte att aktivera honom för det är han inte intresserad av. Istället springer han ut och in (utekatt) samt går runt och skriker. Han försöker även para våra två kastrerade honor samt leka överdrivet mycket med dom, vilket oftast slutar med en del fräsande.

Honorna verkar inte känna av några vårkänslor trots att dom också kastrerades för sent, men man märker att dom störs av hanen ibland. Försöker aktivera hankatten samt bryta när jag ser att honorna inte får vara ifred, men jag tror man mest måste vänta ut det bara :) Brukar bara vara någon vecka eller så.


//Jessie

Bästakompis
3/12/17, 7:51 PM
#4

Min kastrerade hane är likadan, ett evigt jamande och svår att aktivera. Märkte det förra våren också.

burmamys
3/12/17, 8:32 PM
#5

Alla tre av mina katter hänger gärna på balkongen nu när det börjar bli liiite varmare, men annars har jag inte märkt så mycket, inte än iallafall. Men det är fortfarande ganska kallt här, omkring noll grader på dagen. 😊 Ni kanske bör längre söderut? Jag räknar med att det blir mer fart på Simon, Saga och Sindra när våren kommer på allvar! 😉

Scorpio97
3/12/17, 9:05 PM
#6

#5 Jag bor i södra Norrland så jättelångt söderut befinner jag mig inte i alla fall :)
Var ungefär 6 plusgrader idag, men annars har det varit några minusgrader eller legat runt nollan senaste tiden. Är ganska mycket snö kvar. Det var kallare för två-tre veckor sedan när katten började få vårkänslor…

Men vår hankatt är lite knäpp, så han kanske har sett fel på termometern/kalendern xD För det var inte vår när han började i alla fall, även om den är på gång nu.


//Jessie

Annons:
burmamys
3/12/17, 9:34 PM
#7

#6 Haha okej! Simon brukar vara lite mer kräsen med värmen (alternativt trögfattad) så han brukar få sina vårkänslor när det verkligen är varmt, minst tio plusgrader! Jag bor i Mälardalen, så just idag har det inte varit så varmt även om jag bor längre söderut än dig 😊

Carmarino
3/13/17, 9:56 AM
#8

#5 Jag bor visserligen i Skåne, men det har inte varit så många plusgrader här på morgnarna. Kanske 2-3 grader, men vi har haft minusgrader på nätterna ett tag. Trots det vill den ena katten gå ut oftare än vanligt, och hon vill också stanna ute längre. Den andra katten nosar i dörröppningen ett tag, och vänder sedan och går in igen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: