Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1668 ggr
Babydino
2017-03-11 00:01

Lös i magen.

Min katt fick plötslig diare vid lunch tid. 

Nu ca 10-11h senare gick han på toa igen… 

Han är bättre men det är fortfarande smetigt. 

Borde jag typ åka till en veterinär?? 

Jag började med blötfoder för ett tag sedan, så det känns inte som det borde vara det. Han var förövrigt van vid blötmat innan jag tog hand om honom, dock ett annat märke, men känns inte som det är orsaken. Eller?

Annons:
[AnimeV4]
2017-03-11 02:11
#1

Det finns flera saker du kan göra för att stabilisera magen igen. Först och främst så undrar jag vilka märken du bytt mellan (intresserad av innehåll) samt hur snabbt du bytte och hur länge han har ätit det nya fodret?

Jag tror inte att det är nödvändigt att sätta in skonkost, men detta kan vara bra att ge: https://www.apoteket.se/produkt/diarsanyl-plus-10-ml-224272/

Det borde finnas fler alternativ men det var det jag hittade. Det är även jätteviktigt att katten dricker så att den inte blir uttorkad. Särskilt om den är ung eller lite äldre.

Vad tror du själv kan ha orsakat diarrén? Har katten ätit något konstigt, såsom någon växt eller smakat på någon mat?

Och du kan alltid ringa veterinären och rådfråga!🙂

burmamys
2017-03-11 12:18
#2

Pausa på det antal teskedar du ger nu (för du ökar väl bara en tesked per dag?) tills magen är stabil, och fortsätt sedan. Om du fasar över för snabbt från torrfoder till blötfoder så blir katten lös i magen.

Babydino
2017-03-12 03:29
#3

Jag är ju lite efterbliven… 
Jag fick med mig blötmat (pussy) och torr mat (royal canin kitten) från katthemmet. Det var den maten han fick där och enligt dem var van vid. 

När den maten var slut köpte jag Applaws torrfoder för jag tycker bäst om det. 
Slutade tvärt med det andra, för det tog ju slut, och bytte direkt till det nya. 

Samma story goes för blötmaten. Köpte Bozita istället för det skulle vara bra. 

Efter 4 dagar inträffade detta. Det var bara soppa av allt. Uh. :(

Minns inte om det var innan eller efter som han kissade jätte hårt (med hård stråle) och det lät nästan som han också kissade på sidan av kattlådan (locket). Mycket oklart.

burmamys
2017-03-12 07:39
#4

Ja då har du förklaringen 😊 ALLTID viktigt att fasa in ny mat LÅNGSAMT. En tesked om dagen. Lycka till!

Babydino
2017-03-12 18:19
#5

Jo. Kanske. Lite dumt av mig. Men det är liksom så långt ifrån att det inte riktigt känns relaterat. Men det kanske det är.

burmamys
2017-03-12 18:29
#6

#5 Jag vågar nästan lova dig att det är relaterat 😊 Blötmat innehåller mycket vatten, ofta 70-80%. Torrfoder innehåller bara 5-8% vatten. Om du byter tvärt från torrfoder till blötfoder så blir ju bajset blötare! 😉 Hoppas det ordnar sig nu.

Annons:
[AnimeV4]
2017-03-12 22:55
#7

Jag gjorde också det misstaget. Gick direkt över från MJAU till Mush och han blev förstoppad istället. Fy vad korkad jag var🤦‍♂️

Gå tillbaka till maten han är van vid och vänta tills magen stabiliserat sig innan du börjar fasa in ny mat. Köp något i stil med det jag länkade om magen behöver hjälp på traven🙂

Babydino
2017-03-16 07:03
#8

Jag har både torrmat och blötmat. Det verkar som det är bra igen. Men han äter lite mossig i magen. Men det var han från dag 1. Så jag utgår från att det är normalt.

[AnimeV4]
2017-03-16 10:58
#9

#8 Vad menar du med mossig?😛

Babydino
2017-03-16 13:28
#10

Han har mjuka kletigs korvar.

Babydino
2017-03-16 13:28
#11
[AnimeV4]
2017-03-16 16:21
#12

#10 Okej, förstår. Kanske ska pröva att ge bara blötfoder utan spannmål? Ex. mjau är bra och väldigt lätt att få tag på🙂

Babydino
2017-03-24 09:28
#13

Jag ger blötmat utan spannmål. Varit lite aktsam de senaste dagarna och låtit honom äta torrfoder utan spannmål och endast ge blötmaten ibland och mindre portioner. Problemet återstår. Katt bajs luktar. Så är det. Men jag har haft katt de senaste 8åren och kan säga att jag är van vid att hänga med näsan i katt skiter. Så när jag säger att det bränner i nästan, mellan ögonen, när jag är i ett annat rum så är det rätt illa. Inte heller så fräscht när han råkar trampa i sitt mästerverk och gör bajskonst i lägenheten. Extra lycklig blir jag när han använder sängen som canvas. Men det gör han ju inte med mening. Behöver verkligen hjälp här. Det luktar död och fördärvade vilket är fruktansvärt jobbigt för min och Mina vänners del. Men framför allt för honom. Tänk hur det måste svida i hans lilla rump och näsa om det gör mig så illa. :(

Annons:
Babydino
2017-03-24 09:30
#14

Sorry för alla stavfel. Är på mobilen. Hoppas ni kan läsa ändå.

[AnimeV4]
2017-03-24 14:12
#15

Nu luktar det inte så mycket av min katts bajs, men vissa katters luktar nog helt enkelt döden, så det kanske är något med lådan du måste åtgärda? Låda, strö osv. Eller har han fortfarande diarré? I sådana fall är det veterinären som gäller, skulle jag säga.

burmamys
2017-03-24 17:16
#16

#13 Ring till veterinären och be om råd! Kan vara att hans tarm är inflammerad om det luktar riktigt illa, och det inte hjälper att fasa ut torrfodret långsamt. Hoppas du får hjälp!

Babydino
2017-03-25 19:34
#17

Nej inte diarre mer. Bara mosig. Dålig i magen mjukt typ. 

Jag har varit riktigt snål med blötmaten och låtit honom äta torrfoder som huvudföda och det verkar ha lungnat sig. 

Han går inte på toa lika ofta och det luktar inte alls. 

Men nu blir jag ju istället orolig att han antingen inte får i sig tillräckligt mycket mat eller är förstoppad.

Kan man alltså bara ringa veterinären och snacka??? Borde göra det för det är ju lite sorgligt det här. :C

[AnimeV4]
2017-03-25 20:43
#18

#17 Absolut att man kan få rådgivning! Däremot är det möjligt att vissa svar endast kan fås genom att åka in med katten.

Babydino
2017-03-26 09:40
#19

Stackars bebis. :(

[AnimeV4]
2017-03-26 16:24
#20

#19 Jag håller tummarna för att du får rätt hjälp med katten!🌺 Inte kul när de inte mår bra. Har själv en klådkatt vilket är sådär. Som tur är kliar han inte sönder sig som vissa katter gör, men vi har ju inte hittat någon orsak än.

Annons:
bellann46
2017-03-27 14:20
#21

De "mosiga" korvarna som du beskriver hade min katt också förut. Det visade sig vara för snabba foderbyten (oavsett om det va blöt eller torr) eller om hon fick smaka på för mycket människomat. Men efter att långsamt ha bytt till nytt foder är hon nu mer bra och det är "normala" korvar igen, och så har det varit senaste 7 månaderna ungefär (hade problem under sommaren). Byte av torrfoder klarar hon av bra när man slutar tvärt men bara ger små portioner av det nya i början och ökar sakta. Blötmat äter hon densamma hela tiden.

Hoppas du får bukt med problemen! 🙂

Babydino
2017-03-29 16:19
#22

Ringde veterinären och hon sade ett besök kostade 700kr och om ett blodprov skulle behövas skulle det springa iväg upp till 2000kr sades det. Hon sa att jag först kunde testa id mat i 10 dagar och om det inte funkar återkomma. Men det känns ju lite dumt att byta mat igen för att lösa ett problem som kanske beror på foderbyte. Och om det nu är för snabbt foderbyte så undrar jag då hur jag ska baka bandet. Ska jag ge mindre mat av de jag ger? Ska jag köpa det han var van vid och fortsätta mata honom med det och lite av det nya? Känns ju som han borde vant sig efter 1,5 månad, men det kanske inte funkar så.

Babydino
2017-03-29 16:21
#23

Det bränner i näsan och min älskling skriker hela tiden. Smärta eller stress. Det är frågan.

Babydino
2017-03-29 16:21
#24

Det bränner i näsan och min älskling skriker hela tiden. Smärta eller stress. Det är frågan.

[AnimeV4]
2017-03-29 16:40
#25

Jag tycker nog att du ska följa veterinärens råd. Det är ju värt att pröva.

Babydino
2017-03-30 00:47
#26

Ja absolut. Ska köpa den maten hon sa. Men ska jag ba byta till den direkt eller fasa in den eller hur e tanken?

[AnimeV4]
2017-03-30 01:26
#27

Jag har faktiskt ingen aning när det gäller veterinärfoder. Rent logiskt känns det ju som om man bör fasa in den, men fråga veterinären och se vad hon säger!

Annons:
annzoo
2017-03-30 19:56
#28

Hm har katten haft kladdiga bajskorvar och illaluktande från dag 1? dvs innan katten fick diarrén.

Har du kollat Giardia och tritrichomona i bajsprov? Om inte hade jag uteslutit de innan jag börjar med ID-mat

Babydino
2017-04-01 06:48
#29

Han har varit såhär sen jag fick hem honom. Då 9 månader på dagen. Sen började jag med annan mat till honom efter ett tag. En vecka in eller så får han diare och nu fortsätter det med de där kladdiga illaluktande korvarna. Han kommer från ett katthem.

Babydino
2017-04-01 06:49
#30

I går kväll var det bajspåsar på toan och i hallen så blev att tvätta golvet. Bara för att nu på morgonen vakna och se samma sak. Bajs och sand och små spår på golvet… in i köket. Håller på att bli tokig.

Babydino
2017-04-01 06:50
#31

Att tillägga är att han nu bot hos mig i 1,5 månad.

[AnimeV4]
2017-04-02 00:45
#32

Pröva veterinärmaten? Ring och fråga hur du ska fasa in den. Jag tycker 14 dagar, men jag kikade i någon broschyr hos veterinären sist som sa 7 dagar. Det var i och för sig torrfoder för hund.

Babydino
2017-04-10 23:08
#33

Testat nu med info från vet några dagar och det har blivit bättre. Testade att ställa fram torrfodret och tyvärr gick det inte som tänkt…. Hmm… är torrmaten boven i dramat tro?

[AnimeV4]
2017-04-11 00:02
#34

Blev det bättre av blötmaten menar du? Det kan säkert vara torrfodret på ett eller annat sätt.

Annons:
Babydino
2017-04-14 23:01
#35

Det blev bättre med i/d maten jag köpte och testade. Blev bra redan efter 3-4 dagar. Men han gick och skrek så mycket så tänkte att han var mer hungrig än det jag gav honom även om det var rekommendationer. Han skulle totalt äta 2-3 påsar á la 100g om dagen och i små portioner. 

Ställde då ner det vanliga torrfodret och tänkte lite naivt att nu när han äter det andra och blivit bättre borde man kunna smyga in lite av torrfodret. Men nja…. 

Nu har hans diet tagit slut och jag har börjat med den vanliga maten (Applaws torrfoder och Bozita blötmat. Men han lägger såna kletiga högar igen och luktar död och fördärvelse. 

Är det att dra slutsatsen att han är allergisk/känslig mot ett av dem och bör testa med ett annat foder? Exempelvis det han hade på katthemmet/sitt förra hem (Royal canin kitten torrfoder och Pussi blötmat)? 

Eller tycker ni jag ska investera i ett blodprov för att utesluta/upptäcka eventuella sjukdomar? För som jag förstått så kan det ju vara något mer allvarlig än allergi/känslighet. 

Jag skulle ju höra av mig om det inte blev bättre, men det blev ju helt bra tills det andra fodret kom in i bilden igen. Är det att bedöma som att det inte blev bra då? 

Känner mig lite uppgiven och frustrerad på situationen som pågått nu i 2 månader.

[AnimeV4]
2017-04-15 00:25
#36

Hur mycket väger han? 100 gram låter ganska lite, men å andra sidan har jag ingen erfarenhet av veterinärmat. Det är ju jättebra om han blev bra i magen på det, så du kanske helt enkelt kan fråga om han får äta mer i dagsgiva? Har du provat Mjau blötmat? Jag skulle inte ha gett torrfoder alls. Inte heller Pussi eller Applaws då jag inte gillar ingredienserna. Mjau innehåller bara kött och animaliska biprodukter.

Jag tycker att du borde köra på i/d som grund och se till att han blir bra i magen, sen mycket sakta (tänk tesked) fasa in Mjau. Tyvärr så innehåller portionspåsarna spannmål, så det minsta du kan använda är 370 gram.. Bozita har jag dock sett miniförpackningar av i djuraffären, så det kanske finns?

Annars, om det inte måste vara svenskt kanske något i denna stilen är att pröva? https://www.arkenzoo.se/purenatural-cat-adult-chicken-100-g-105892#product_tabs_additional_tabbed

Har du prövat färskfoder? Min katt gillar Mush och han får en bulle om dagen för att jag blandar ner Plaque Off i det. Mycket enkelt att ge. När han åt Mush som helfoder skulle han äta 4 bullar á 25 g och då fasade jag in en bulle varannan vecka. Alltså vecka 1 och 2 fick han en bulle, vecka 3 och 4 fick han två osv.

Jag håller med om att det är bra att göra en ordentlig undersökning oavsett, men fortsätt med veterinärmaten, tycker jag.

Babydino
2017-04-15 07:47
#37

Han väger 3,5-4kg Han skulle alltså få 300gram om dagen totalt enligt instruktionerna på baksidan. Han har också fått bakterieflora varje dag som han ska fortsätta med nu varannan dag. 100g kostar 15.21 kronor. Så det blir ju rätt mycket man får lägga på mat. Dock ej om det nu skulle vara nödvändigt givetvis. Jag står lite mellan att testa det gamla fodret eller gå direkt till veterinären. Det är oklart. Jag är nog lite naiv som tror det kan lösas enkelt.

[AnimeV4]
2017-04-15 12:46
#38

#37 Okej! Min hane ligger ganska exakt på 4 kg.

Jag förstår att det blir dyrt. Veterinärfoder har inga snälla priser alls, men funkar det så är det ju bäst så istället för att han ska ha problem.

Jag tycker absolut inte att du ska testa det gamla fodret igen. Jag är övertygad om att han kommer få problem igen och det vill du väl inte? Jag står fast vid veterinärfoder och försiktigt fasa in något riktigt bra foder såsom Mjau eller färskfoder.

Vill du ha svart på vitt är det nog allergiutredning som gäller. Det kommer bli en dyr historia, men kan ju vara bra att få klarhet i vad han absolut inte ska äta om det nu visar något.

Babydino
2017-04-15 20:13
#39

Ja. Hm. Jag ringde tidigare idag men de va vist stängt hos blåstjärnan. Det va vist lördag… och påsk… Får återkomma.

[AnimeV4]
2017-04-15 20:19
#40

#39 Åh nej. Hoppas att du kommer fram snart!

Babydino
2017-04-20 00:22
#41

Varit hos veterinären igen och hämtat ny magmat. Det sades att det innehöll spannmål vilket jag ifrågasatte och fick då svaret att katter med mag problem behöver det och att det är när man ger mat utan det som vissa kan få problem. Hon menade att det var en myt att katter mår dåligt av spannmål. Enligt henne blev också många katter med diabetes "botade" av spanmålhaltig mat. En enda stor djungel och vet ej vad jag ska tro på längre. Nu har jag Iaf börjat om med dieten. Han ska få den under en månad. Övergången skulle gå 5 kulor torrmat och 1tsk blötmat om dagen. Men det kan hända han får stå på det livet ut. (Rip min lön) :)

Annons:
[AnimeV4]
2017-04-20 11:07
#42

#41 Nej, jag är inte heller förtjust i veterinärfoder och spannmål, men det funkar faktiskt. Då är det ju skitsamma bara djuret får må bra. Veterinärer har knappt någon foderlära alls. Det är väl en dag eller två av 5,5 års utbildning och det är säkert Royal Canin och de företagen som lär dem om hur braaaa deras produkter är😉

Jag tycker att du kör på det han mår bra av, oavsett om det har ett dåligt innehåll eller ej. Jag undrar dock varför du vill ge torrfoder? Jag tänker inte hetsa med det, men i mina ögon finns det inga fördelar förutom möjligtvis bukfylla. Du gillar inte spannmål men vill ge torrfoder? Vilken blötmat tänkte du ge?

Babydino
2017-04-21 01:23
#43

Han är liten och jag jobbar. Mig veterligen ska unga katter ha tillgång till mat dygnet runt och blötmat kan ej stå framme. Jag gillar Applaws torrmat. Ett märke jag förstått du ej gillar. Förstår dock ej varför. Till blötmat har jag fått info om att bozita är bra märke.

Babydino
2017-04-21 01:23
#44

Det är ej spannmål i applaws

[AnimeV4]
2017-04-23 20:23
#45

Okej, då förstår jag. Jag tycker själv inte att det är några problem att ha blötmat framme en längre tid. Jag gillar inte torrfoder överlag och Applaws är som jag fattat det ett märke som använder grönsaker i sina produkter. Det viktigaste är i slutändan att din katt mår bra🙂

Upp till toppen
Annons: