Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 666 ggr
[LouisaThier]1
3/9/17, 9:06 PM

Knutig katt!

Hej!

Jag har en ganska långhårig katt och problemet nu när hon fäller är att pälsen som hon egentligen ska fälla knutar ihop sig och blir stora knutor. Till slut blir knutorna så stora att man måste klippa av pälsen. Det har jag tidigare fått göra men har någon ett tips på vad jag annars kan göra? Det går att borsta ut knutorna men när jag försöker försiktigt så blir hon väldigt arg och det funkar inte så bra. Jag vill gärna slippa klippa pälsen igen.

Annons:
Maria
3/9/17, 9:10 PM
#1

Jag har också haft en långhårig katt vars päls tovade sig enormt. Borstade jag inte dagligen så blev det tovor jag fick klippa bort så det enda råd jag har är att borsta och/eller kamma varje dag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[LouisaThier]1
3/9/17, 9:15 PM
#2

Ja jag får fortsätta försöka att göra det. Ibland går det men hon tycker nog det drar lite. Man får utnyttja de bästa stunderna att borsta :)

AnnaFagerell
3/9/17, 9:42 PM
#3

Jag rakar min långhåriga katt under magen och mot benen. Tycker det hjälper mot tovor på hela kroppen. Som om hon klarar sköta pälsen bättre själv då.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Uppkatten
3/9/17, 10:47 PM
#4

Kam istället för borste (eftersom kammen når djupare in i pälsen), och klippmaskin hellre än sax. Och så daglig kamning. Min lurviga katt kan behöva kammas 2 ggr/dygn de perioder då hon är som mest benägen att bilda tovor. Jag brukar passa på att kamma när hon äter, och använder då en kam med roterande piggar som jag tycker fungerar bra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[LouisaThier]1
3/10/17, 4:26 PM
#5

Okej tack! Ska använda en kam istället :)

Upp till toppen
Annons: