Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1333 ggr
Lilla Gumman
3/9/17, 12:49 PM

Lämna katt ensam hur länge

Jag har haft en diskussion med en kompis (som inte har katt) hur länge katten kan lämnas ensam. Både jag och min man är "daglediga" (jobbar inte). Vi är borta cirka 3-4 timmar två eller tre dagar i veckan. Det händer också att vi bägge är borta 8-9 timmar under en dag, i genomsnitt en gång varannan vecka. Annars är jag borta på aktiviteter och maken är hemma med katten. Min kompis tycker inte att vi ska vara borta så länge. En ensamkatt borde väl klara 3-4 timmar? 8-9 timmar är väl lite länge, men skaffa kattvakt bara för att vi är borta över dagen känns lite "overkill". Hur länge lämnar ni era katter? Måste en ensamkatt ha en kompis?

Annons:
Katthemsmatten
3/9/17, 12:53 PM
#1

Enligt lag ska en katt ha tillsyn 2 gånger per dygn oavsett om det är en inne- eller utekatt. Du och din man spenderar mycket mer tid hemma än vad de flesta har möjlighet att göra. En vanlig arbetsdag med resor uppgår lätt till 10-12 timmar.

Jag tror din väninna förväxlar katt och hund. Katten har lådor att gå i, hunden kan inte gå på toa själv och då är 4-5 timmar max. Dessutom är hunden ett flockdjur och mår inte bra utan sin flockledare. Två hundar gör inte saken bättre, för de väntar ändå på ledaren. Två katter, däremot, kan ha mycket nöje av varandra. Därför rekommenderar jag dem som, i likhet med mig själv, är borta mer än 9 timmar per arbetsdag att ha åtminstone 2 katter. Katterna lever bra i kolonier och har inte behov av någon flockledare men har oftast stort utbyte av varandra.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lilla Gumman
3/9/17, 1:01 PM
#2

Precis min tanke. Så då behöver jag inte ha dåligt samvete alls.

Lilla Gumman
3/9/17, 2:44 PM
#3

Katt 1 kom till oss i början på september 2003. Drygt 2 månader senare kom katt 2. I april 2005 kom katt 3. Katt 2 var högst i rang och bestämde. I juli 2011 dog katt 2. Katt 3 började då bestämma över katt 1. I februari dog katt 3 i bukspottkörtelinflammation. Katt 1 var med vid avlivningen. Nu är katt 1 ensamkatt och kommer så förbli. Vi ska inte ha fler katter, tycker maken.

[nevamisse]
3/9/17, 5:00 PM
#4

Tycker det är precis som #1 skriver.

Du behöver verkligen inte ha dåligt samvete.

molbojse
3/9/17, 7:42 PM
#5

Vi har en huskattkille på två år och innan vi skaffade kompis till honom så var han själv omkring 10 timmar varannan vecka när jag behövde åka iväg till annan stad på möte. Han var otroligt kelen och energisk när vi kom hem men annars tog han ingen skada av det.
Nu har han en kompis så jag är inte det minsta orolig att det skulle gå någon nöd på någon av pojkarna när jag behöver åka iväg :) Lag på tillsyn två gånger om dagen men det behöver inte vara med något exakt timantal emellan gångerna. Morgon och kväll duger bra.
Jag är arbetslös och sambon jobbar heltid, så jag är nästan alltid hemma.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Katthemsmatten
3/10/17, 10:46 AM
#6

#3 Jag tycker ni är kloka som inte skaffar någon ny katt. I alla fall inte så länge den gamla katten lever. Det är inte så lätt att behöva ändra sitt liv när man är i pensionsåldern, vilket jag tycker en katt på 14 år är.

När ni varit kattlösa ett tag kanske maken ändrar sig……

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: