Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 804 ggr
Lilla Gumman
3/9/17, 12:33 PM

Blod i urinen

Vår exotic har blod i urinen igen. Hon ska till veterinären i morgon. Med kissprov. I januari var det likadant, och kissprovet gick inget bra. Vi köpte ett kit med plastkulor och pipett, köpte ny kattlåda, tejpade uppklippta fryspåsar innanför ytterdörren där hon brukar protestkissa, ställde ner en ren tallrik, försökte hålla koll på när hon var kissnödig … Vår katt vägrade kissa på beställning. När vi gav upp försöket och tog bort plasten vid ytterdörren kissade hon där. Vi fick vårt kissprov, men det blev inte rent. Jag berättade för veterinären att Silva vägrar göra kissprov. Veterinären sa att det måste göras hemma, en veterinär kan inte göra det. Jag fick tipset att hålla koll på när vår katt behöver kissa och hålla under en rendiskad skål. Har en katt väl börjat kissa slutar den inte. Återigen samma cirkus. Det blir troligen ett kissprov taget från orent golv. Jag begriper inte hur vi ska kunna få ett rent kissprov när vår katt vägrar. Och är kissprovet inte rent, eller inte helt nytt, blir det ju svårt att kunna läsa ut något korrekt resultat antar jag. Varför kan man inte söva en katt och tömma urinblåsan? Tillägg, vår huskatt fick bukspottkörtelinflammation rätt hastigt och dog inom en vecka. Så vår exotic, som alltid varit lägst i rang, är nu ensam och sörjer antagligen. Vår exotic fick vara med på djursjukhuset vid avlivningen och fattade vad som hände, hon letar inte efter sin kompis utan tar det hela med jämnmod. Kan en urinvägsinflammation komma tillbaka, av stress? Det är väl stressande att kompisen dog …

Annons:
[AnimeV4]
3/9/17, 6:20 PM
#1

Det är inte sant att veterinären inte kan ta urinprov. Det låter ju som att ni har så grova problem med att få ett korrekt prov att ni borde ta det hos veterinären, så jag skulle ha hört av mig till en annan veterinär. De kan gå in med kanyl direkt i urinblåsan (tror med lugnande) och jag tror att de även kan stimulera katten till att kissa själv. Sövning undviker de nog helst då det är en risk. Kan ni annars stänga in katten i ett speciellt rum med sin låda med den speciella sanden? Ex. badrummet. Ring och hör med en annan klinik, helt enkelt!🙂

MonicaLagerquist
3/9/17, 6:26 PM
#2

Ett tips.-Fixa fram en sås slev. Gör rent toalådan (mina katter har svårt att motstå en nyrengjord toalåda.)När katten börjar kissa stick in såssleven och fånga upp kisset.

Sen kan faktiskt veterinären ta provet genom att sticka en nål i urinblåsan.Det är ju enda sättet att få ett helt rent prov.

Stolt ägare till fem La permer

Lilla Gumman
3/9/17, 9:20 PM
#3

Det här var alltså AniCura, en filial till stora djursjukhuset.

Lilla Gumman
3/9/17, 9:30 PM
#4

Vi har 2 veterinärer i stan. Den ena är en privatpraktik med en veterinär, hon gör en del grejor men måste ofta skicka iväg prover för analys. Den andra är en filial till stora djursjukhuset och kan ta prover etc. men inte ha djur inlagda och inte operera. Vi har cirka 6-7 mil till stora djursjukhuset där de kan göra allt. Vi har inte körkort utan får ofta ta bussen (ett byte, bussen stannar precis utanför djursjukhuset), ibland kan nån av våra kompisar skjutsa men inte alltid. Finns veterinärer på andra håll men det rör sig om en cirka 4 mil till den närmsta …

[AnimeV4]
3/9/17, 9:52 PM
#5

Det skadar inte att ringa och höra. Det är väl bättre att ta bussen för ett besök där ni får behandling än om ni måste lämna prov efter prov till den närmre kliniken?

Jag har ett marsvin som är mystiskt svullen i buken. Vi har varit till veterinären i samma stad 3 gånger och ska på ett besök till, sen blir det 4 timmar ner till Blå Stjärnan som gäller om vi inget hittar, så ni klarar nog ett par mil🙂

Lilla Gumman
3/10/17, 1:26 PM
#6

Vi fick ett orent kissprov från golvet. Vi tog flextrafik (buss man beställer från dörr till dörr) till veterinären. Ny busschaufför som körde sicksack i stan. Vi kom dit cirka 20-25 minuter för sent. När veterinären analyserat vårt orena kissprov blev vår katt kissnödig och började krafsa på golvet. Veterinären hämtade snabbt en låda med plastkulor, vår katt kissade snällt i lådan och vi fick ett rent kissprov. Det var troligen stressutlöst, inga tecken på något annat. Vi köpte torrfodret Hills Urinary Care från veterinären, och fick gå till apoteket och köpa Metacam. Nu ska vi ge katten Metacam i två veckor, en gång om dan.

Annons:
[AnimeV4]
3/10/17, 3:52 PM
#7

#6 Synd att ni blev sena, men superbra att ni fick ett rent prov och behandling. Togs röntgen, dock? Tänker om det är någon elak urinsten som ställer till det. Jag föreslår att ni röntgar om katten inte blir bättre efter behandling eller om det kommer tillbaka, fast jag är ju ingen veterinär. Med Metacam slipper hon ha ont iallafall och det är ju antiinflammatoriskt också🙂

Lilla Gumman
3/13/17, 9:50 AM
#8

Veterinären sa att blir det inte bättre eller kommer tillbaka ska vi röntga vår katt. En fråga. Maken ska åka bort på torsdag, kommer hem på tisdag (om jag minns rätt). Själv "måste" jag åka bort på lördag morgon (måste gå hemifrån vid straxt efter 07) och kommer hem söndag kväll. Vi brukar ge medicinen på eftermiddagen/kvällen. Jag tänkte, vi kan börja ge medicinen mitt på dagen istället. På lördag får katten medicin på morgonen vid 07, innan jag går. Kattvakt kommer under dan och ser till så allt är OK. På söndag kommer kattvakt mitt på dan, och sen får katten medicin på kvällen när jag kommer hem. Är det OK? Vill inte att kattvakten ska behöva trixa med medicin. Jag kan självklart avstå från min resa, fast biljetterna är inte ombokningsbara och jag ska på ett möte i en förening där jag behöver reda ut en del saker med personer irl. Hur hade ni gjort?

[AnimeV4]
3/13/17, 11:37 PM
#9

Jag tycker att det låter lite dumt att åka hemifrån just nu. Katten kan kanske bli stressad av att ni försvinner, vilket är extra dumt då den inte är fullt frisk just nu. Fast jag utgår bara ifrån det jag tror att jag skulle ha gjort nu när jag sitter här, så det säkraste är väl din magkänsla!🙂

MonicaLagerquist
3/14/17, 12:16 PM
#10

Jag hade stannat hemma.En katt som är sjuk skulle jag inte vilja/våga lämna så länge.

Dessutom om jag skulle iväg så skulle jag hela tiden tänka på katten.

Stolt ägare till fem La permer

Lilla Gumman
3/15/17, 2:18 PM
#11

Det visar sig, att maken inte reser förrän på tisdag. Således är han hemma i helgen och jag kan resa utan att få ont i magen.

[AnimeV4]
3/15/17, 6:57 PM
#12

Vilken tur!👍

Upp till toppen
Annons: