Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2761 ggr
lunaaa
2017-03-08 21:35

Katten spyr hela tiden

Hej! Har en norsk skogkatt hona på snart 2 år, som spyr väldigt mycket. Det började med några gånger per vecka som övergick till några gånger per dag. Hon är pigg och glad, ingen feber och bra avföring. Har varit hos veterinären i måndags och dom hittade inga fel på henne utan hon var frisk, samma dag kastrerades hon. Kastrationen skulle förbättra hennes tillstånd i och med att hon spyr men det har inte blivit bra utan hon spyr hela tiden. Hon är benig också, och väger 3,6 kg, vi har verkligen gjort allt vi kan och det är så sorgligt att hon inte kan bli bättre, förra ägaren var snabb med att sälja henne snabbt till bästa första , jag tror att det kan ha berott på spyan, vilket är sorgligt då det är verkligen världens snällaste och underbaraste katt. vi har bytt foder men det hjälper inte. Är tacksam för svar!

Annons:
Stallmima
2017-03-08 21:37
#1

Ta ett blodprov hos veterinären så kan de söka på olika orsaker. Hoppas allt löser sig  🌺

lunaaa
2017-03-08 21:39
#2

#1 det gjorde vi i måndags, allt såg bra ut. Tack! 🌸

Stallmima
2017-03-08 21:46
#3

 #2  Kan vara någon mat den inte tål, det finns  högproteinmat hos veterinären som du kan ge för att få upp katten i vikt. Visserligen dyr men fungerar och katter älskar den   😉

nypisnina
2017-03-08 21:47
#4

Vad konstigt. Hur ofta spyr hon? Och får hon behålla någon mat?

lunaaa
2017-03-08 21:52
#5

Idag spydde hon 2 gånger, har lyckats få henne lite upp i vikt jämfört med vadgon vägde förr, . Vill tillägga att veterinären inte hittade något föremål i buken Heller (utifall hon svalt något som får henne att spy) hon har fått små frätskador långt bak vid tungan pågrund av spyan. Hursomhelst ska jag prova ett annat foder, så vet ni något foder som är snällt mot magen och som inte innehåller spannmål så får ni gärna skriva 

Namiko
2017-03-08 22:07
#6

Äter hon blötmat eller torrfoder? Hur äter hon? Snabbt, långsamt, lite i taget eller mycket på en gång? Min ena katt spyr om hon äter för mycket torrfoder på en gång då hon trycker i sig så mycket hon kan och sen när det börjar svälla i magen kommer det upp igen. Får hon en liten portion först och mer 10-15 minuter senare så slipper hon det problemet, blötmat funkar också eftersom det inte sväller i magen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
Zekina
2017-03-08 23:06
#7

Har du någon växt hemma som den ätit på som kanske är lite irriterande för magen? Min ena skogis hade tuggat lite på en växt som hon då kräktes av, tog bort den och hon slutade kräkas

micki78
2017-03-09 10:30
#8

Vad konstigt att veterinären inte hittar något, dom borde ju fortsätta att undersöka katten. Söka tills man finner vad det är som är fel…

Min katt spyr ganska mycket men det beror ju på hennes njurar och sköldköteln. Det finns tabletter för illamående för katter. Dock funkade dom inte på min katt, men det är ju värt ett försök på din katt, kan ju funka. Prata med veterinären, och be  dom fortsätta undersöka vad illamåendet beror på.

burmamys
2017-03-09 10:47
#9

Jag tycker det låter allvarligt att hon spyr så ofta! Hon kanske är känslig i magen och spyr för att maten är för stark? Prova att ge skonkost, köp färsk svensk kyckling och skär den i små strimlor, koka på svag värme utan salt tills den är klar. Ge henne små portioner ofta. Ge henne detta ett par dagar. Börja sedan med ett bra blötfoder, som Mjau eller Bozita, eller ännu hellre färskfoder. Första dagen ger du bara en tesked, andra dagen två teskedar, osv. Eventuellt kan benbitarna i MUSH vaisto cat ställa till det för henne, bättre då att ge henne ett färskfoder med kött, hjärta och lever, men utan ben, och tillsätta benmjöl eller kalcipos istället.

burmamys
2017-03-09 10:50
#10

Och som #8 skriver, kan illamående också bero på njurarna, men det borde de ha kollat när de tog blodprovet. Fråga igen om detta så du vet exakt vad de har testat. Om allt verkar okej, då kan det vara maten. Vad äter hon idag?

lunaaa
2017-03-09 14:51
#11

Tack för att ni tog er tid på att svara! Njurarna ser bra ut, hon hade normala värden på allt. Hon äter inte fort utan småäter mer, liksom tar lite sen efter en stund äter hon mer. Har endast gett henne mjau blötmat och hon har inte spytt än. Så vi får se. Ska nog sluta med torrfoder ett tag och om hon slutar att spy så beror det nog på torrfodret. Veterinären sa att vi skulle börja med att byta kost sen skulle vi komma tillbaka. Hon har även fått kalium dropp.

Katthemsmatten
2017-03-10 10:53
#12

#11 Håller tummarna för att det hjälper med kost bytet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

burmamys
2017-03-10 11:11
#13

#11 Bra att ni tar bort torrfodret! Jag tror det kommer att göra stor skillnad och håller tummarna för att hon kommer att må bra snart! Tänk på att det tar upp till åtta veckor för tarmfloran att anpassa sig till en förändring i kosten, så ha tålamod.

Annons:
nypisnina
2017-03-10 16:03
#14

Håller tummarna att hon slutar spy nu med annan mat. ❤️

Pia-69
2017-03-10 18:37
#15

Något som kanske är värt att prova är Fortiflora kosttillskott! http://www.apotea.se/purina-fortiflora-katt Hoppas att det löser sig för din katt!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

lunaaa
2017-03-11 17:12
#16

Aw ni är så gulliga! tack för allt stöd och hjälp. Burmamys: okej vad bra, då vet jag det nu. Igår hade hon spytt i källaren (hon tycker om att gå på upptäcksfärd nere i källaren) men det såg ut som torrfoder i spyan så tror att det var torsdagen kost hon spydde upp.. (Vissa bitar har inte hunnit smälta utan hon spyr upp dom hel-) spy problemet har gett henne frätskador långt nere vid tungan, men skulle läkas av sig själv när hon slutar spy (enligt veterinären). Problemet med blötfoder är att hon är så kräsen så hon slickar i sig såsen men inte bitarna.. vi har även gett henne kokt torsk och äggula. Pia-69 går det att använda det till katter också? Vad har den för funktion? :)

lunaaa
2017-03-11 17:14
#17

Ah missade länken, läste nu om fortiflora, ska defenitivt kolla upp det! Tack. :)

kattöga
2017-03-11 18:46
#18

Många katter slickar i sig såsen men låter bli bitarna, så har en del av mina katter gjort också. 
Då har jag mosat bitarna med såsen - eller om det inte har varit sås så har jag tillsatt vatten och mosat bitarna - så att det blivit mer eller mindre en soppa. En del bitar kvar men många nermosade i vätskan/såsen. Då har det funkat jättebra! 
Den ena av min mammas katter som jag tar hand om tillfälligt just nu, gjorde precis så, slickade i sig såsen. (Bra i och för sig, eftersom han då får i sig vätska.) Men sen jag mosade ner en hel del av bitarna i såsen (+ att jag lägger till lite extra vatten faktiskt eftersom han haft struvit), så går allt ner! Om inte på en gång, så efter en liten stund i alla fall.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

lunaaa
2017-03-12 17:47
#19

Kattöga: Joo har börjat göra så, har även köpt fördigmosat. :) Uppdatering: hon har fått enbart blötmat i 3 dagar nu och hon har inte spytt!! :D

burmamys
2017-03-12 18:26
#20

#19 Underbart! 😊👍

Annons:
lunaaa
2017-03-13 22:33
#21

Vart kan man köpa mjukmat i stor förpackning, så att det räcker i en månad samt blir ekonomiskt? :)

[AnimeV4]
2017-03-13 23:44
#22

Vilket märke gäller det?

lunaaa
2017-03-14 09:00
#23

Exempelvis mjau eller något annat blötmat som är bra, har en till fråga: kan katter verkligen äta lax, räkor eller vildsvin? Brukar stå det på blötmaten att den innehåller något av följande. :)

[AnimeV4]
2017-03-14 16:02
#24

Mjau tror jag inte säljs på internet. Inte i stor utsträckning iallafall.

Animail har men de är dyrare än om du skulle köpa i mataffären. Jag tror att min affär tar 15 eller 16 kr/burk á 635 g. ÖoB tar 13 kr/burk så där kan du ju spara i längden. Köp inte portionspåsarna, för de innehåller spannmål och så tror jag att de innehåller grönsaker i vissa smaker (om jag inte blandar ihop med ett annat märke). De är nog ganska mycket dyrare också, om jag minns rätt. En 635 g burk räcker i ca 3 dagar till min 4 kg kastrat🙂

Det är nog lite olika bud om fisk och skaldjur för katt, men såhär säger kattstatus: "

3. Varför vill man undvika fisk?

Fisk är inte en naturlig föda för katter. Ren fisk i sig kan vara farlig i längden för kattkroppen. Det är även ett vanligt allergen för katter och därför vill en del undvika fisk i sin kattmat för att katten redan är allergisk eller man vill undvika att en fiskallergi utvecklas. En del katter ogillar även kattmat med fisksmaker i sig."

http://www.kattstatus.se/sida108.html

Vi prövade lax till Leo som en engångsgrej, men han smakade inte ens!😂

Ingen aning om vildsvin, faktiskt. Kan även tillägga att "med smak av.." betyder att det inte ens behöver vara köttet i sig, utan konstgjorda smakämnen, men mjau har iallafall innehåll av det maten ska smaka. "med.." betyder att det innehåller delar av det nämnda djuret. Vad resten av köttet är jag faktiskt osäker på😮

Exempel på de smakerna jag köper:

Paté med smak av oxkött: Sammansättning: Kött och animaliska biprodukter* (varav nöt 4%, oxkött 2%), mineralämnen. *Naturliga råvaror

Paté med kyckling: Sammansättning: Kött och animaliska biprodukter* (varav kyckling 12%), mineralämnen. *Naturliga råvaror

Paté med kalkon: Sammansättning: Kött och animaliska biprodukter* (varav kalkon 4%), mineralämnen. *Naturliga råvaror

lunaaa
2017-03-14 16:33
#25

Puffbock ah okej då ska jag undvika portionspåsar, jo du har rätt, köpte Britt kattmat och då var det en med grönsaks stuvning :s alltså mjukmat, jättekonstigt. Min mamma envisas med att ge katten kokt fisk, trots att jag säger att jag inte vill att hon ska äta det, vet inte om det är bra eller dåligt, är kokt fisk dåligt? Alltså kokt torsk. Tack för tipset, ska kolla in det nu! ❤:)

[AnimeV4]
2017-03-14 17:06
#26

#25 Jag tror inte att det är någon fara att ge kokt vit fisk ibland. Det används till exempel ofta som skonkost när man behöver vara lite snällare mot magen. Överkokt vitt ris + vit kokt fisk. Du kan ju visa henne länken jag slängde med också.

"En frisk katt tål egentligen att äta kokt fisk, men mycket protein (som ju finns i fisk) och salt mm. belastar njurarna. En katt som får ett bra fullfoder behöver inte extra mat. Det ger extra energi och extra proteiner mm så det är helt enkelt onödigt och i vissa fall skadligt, beroende på kattens hälsostatus."

http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/utfodring

Det är reklam som försvinner efter ett par sekunder, men man kan även kryssa ner den i högra hörnet utanför själva reklamrutan. Liten text🙂

Pia-69
2017-03-14 18:00
#27

#24 Alla Mjau påsar innehåller inte spannmål! Köper man Mjau påsar i gele så är dom spannmålsfria, däremot påsarna i sås innehåller spannmål! ☝


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
burmamys
2017-03-18 15:55
#28

#25 Det går bra att ge katten fisk ibland, men inte för mycket. Max 25% av kattens mat får vara fisk, annars kan den få brist på vitamin K. Katten kan även få brist på thiamin, som är ett B vitamin.

Upp till toppen
Annons: