Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2124 ggr
Tildis
3/8/17, 5:55 PM

La Perm

Hej, Jag och min familj funderar på sikt (om ca 2 år) att skaffa katt då vår yngsta dotter blivit 4 år. Jag har fastnat för La Permen för dess temperament, friska hälsa samt deras pudellika päls! Är La Perm en passande ras för en barnfamilj och som nybörjarkatt och ensamkatt? Jag tror att en kattras som är "lagom" i det mesta skulle passa vår livsstil och personligheter. Jag har haft en sheltie (minicollie) som trodde hon var katt:) så djurvana har jag. Kan man ha endast en La Perm? Vi arbetar båda två om dagarna samt logistik med förskola etc så katten kommer vara en del själv mitt på dagen. Vi bor i villa med stor tomt, men spontant tänker jag mig en innekatt som kan vänjas vid sele för utgång ibland, främst den varma delen på året. Skulle oroa mig annars för kattens säkerhet då vi bor nära en skola med en del bilar som hämtar/lämnar elever. Sover Lapermen på natten eller är det röj och lek? Har läst lite och förstått att de är mkt sociala individer, vilket är jätte trevligt, men är de väldigt "på/klängiga" hela tiden eller går de undan ibland för att de själva vill vara ifred? Vad är er erfarenhet? Hundlika är de lite har jag läst, men kan man uppfostra dem på liknande sätt. Tänker tex om man kan lära dem att inte springa ut genom en öppen ytterdörr, eller vara uppe på bordet när man äter etc. Hur ska vi tänka kring val av kön? Kattunge eller vuxen (pensionerad) katt kanske? Vi vill ta reda på så mkt fakta som möjligt innan ett ev La Permköp! Så berätta gärna om din LaPerm😊 Det blev många frågor:)

Annons:
MonicaLagerquist
3/8/17, 6:09 PM
#1

Smart val av ras.

Har du sett att det finns en avdelning här inne på I focus speciellt för rexade katter.

http://rexkatter.ifokus.se/

Vart i landet bor ni?

Ni är välkomna hit och hälsa på mina La Permer.

Jag har tre stycken just nu.

Att lära en kat att inte springa ut genom en öppne dörr blir nog inte lätt. En katt är en katt och ingen hund.

Mina katter är på bordet och de får de,men inte när vi äter.

På diskbänken får de inte vara. Dock får de ligga på bänken ovanför diskmaskinen när den går för då är det ju varmt där.

Man kan ha en La Perm men man ska komma ihåg att den sover hela dagen då ni inte är hemma och är pigg och vill leka när ni kommer hem.Inte alltid så kul om man är hungrig och trött själv.

Stolt ägare till fem La permer

Tjeja
3/8/17, 6:12 PM
#2

Hej Tildis! 

La Permen tillhör gruppen Rexkatter! Här på iFokus finns det väldigt engagerade rex- och LaPerm uppfödare. 

Fast de håller till mer på deras sida här på i fokus, så mitt tips är att du

skriver samma inlägg igen och frågar på rexkatter.ifokus.se !

Lycka till! 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tildis
3/8/17, 6:40 PM
#3

Tack för tips och info! Ja självklart blir det till att aktivera en katt som varit hemma själv! Tror dock det inte blir så stor utmaning med två barn som hittar på sina små upptåg i hemmet och säkert får en katt "vara med" på ett hörn. Under uppsikt givetvis😊Letar mig till Rexsidan!

Tildis
3/8/17, 6:53 PM
#4

Monica, vi bor i Täby norr om Stockholm! Så snällt av dig att bjuda in mig att besöka dina Katter😊 Hälsningar Matilda

MonicaLagerquist
3/8/17, 7:12 PM
#5

#4

Vi bor i Örsundsbro straxt utanför Uppsala.Ni är så välkommna.

Stolt ägare till fem La permer

molbojse
3/9/17, 7:37 PM
#6

Nu svarar jag generellt och inte specifikt om just La Permen.

Katter är, precis som hundar, individer. Vissa är mer engagerade i att tränas än andra. Vår ena katt (huskatt) blir helt tossig om jag tar fram klickern. Han älskar att klickerträna och han kan flera stycken tricks :D Han har lärt sig att om vi går ut/in eller ska ta in/ut saker i lägenheten så stannar han i hallen. Om dörren öppnas och jag kliver åt sidan vet han att han får gå ut om han har sele på sig :) Så det går visst att lära katter sånt :)

Vi har totalförbud mot att vara på diskbänken/spisen och jag säger bestämt "nej!" och "gå ner" till bägge pojkar om de är där. De hoppar snabbt ner och den ena behöver jag oftast bara blänga lite på så hoppar han ner. De får vara överallt annars men förbud att sitta på bordet om vi äter. Det gäller alla ytor, inklusive soffbord och skrivbord (äter oftast där).

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Tildis
3/10/17, 12:11 PM
#7

Tack Molbojse för din input😊! Så som du beskriver din vardag med katterna skulle jag vilja ha det👍

molbojse
3/10/17, 1:45 PM
#8

#7 Så lite så :) Ojoj, du skulle se när vi har dåliga dagar, då vill man helst lämna bort skrället för resten av hans liv xD Skämt åsido, den katten som gillar klickerträning mest är den som är mest aktiv också. Han behöver både fysisk och mental stimulans för att må bra :) Han är en mycket smart och matmotiverad katt, så han är lätt att träna :) Andra katten har jag inte provat med än så jag vet inte om han har intresse av att lära sig, faktiskt.
Jag började enkelt med att lära honom "nej" och "kom hit/kyckling". Då vet han vad han får och inte får göra (sen skiter han oftast i det ändå xD). Vi har nejat honom när han börjat gå för nära dörren och när jag satt på sele och koppel och klivit åt sidan så har jag visat att nu är det okej att gå ut. Nu behöver jag bara säga "ska vi ta en promenad?" så hoppar han upp på en liten bänk vi har i hallen och väntar medan jag knäpper på selen och kopplet. Oftast sitter han kvar och väntar tills jag visar att vi kan gå :D

Allt beror på individen, skulle jag våga påstå. Vissa raser är ju exempelvis mer sociala och kontaktsökande än andra och de blir generellt lättare att träna också.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Upp till toppen
Annons: