Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2255 ggr
BellaLjungberg
3/5/17, 10:38 PM

Fräser utan anledning?

Har en ragdoll/huskatt på 7 månader (hane). Inte kastrerad. Den senaste tiden har han börjat fräsa åt min sambo och vi vet inte varför. Han fräser aldrig mot mig. Sambon kan komma gående helt vanligt när han bara fräser. Sen efter några sekunder är allt bra igen, som att inget hänt. Väldigt märkligt :/

Annons:
vendelay
3/5/17, 10:50 PM
#1

Varför är han inte kastrerad?

Han lär ju vara könsmogen och utan kastrering kommer han att bli ännu mer vaktande kring sitt revir.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Aleya
3/5/17, 10:53 PM
#2

Minns ditt senaste inlägg om denna katten och då var det en vanlig huskatt och du påstod att han hade så fint psyke och att du ville avla på han. Nå men nu kanske det är det psyket som inte visar sig vara så stabilt. Så kastrera katten och håll koll på om det ändras efter kastrering. Gör det inte det så kanske det är dags att kolla upp om katten mår bra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

vendelay
3/5/17, 10:57 PM
#3

Du ska inte avla på en huskatt. Har du ingen stamtavla är det alltid en huskatt, inga undantag. Det finns inga blandraser eller hälften raskatt, du har en huskatt. Ingenting annat.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
3/5/17, 11:18 PM
#4

Kastrera, det kan mycket väl vara det som spökar och huskatter ska man inte avla på så finns ingen anledning att hålla honom fertil. Jag längtar redan tills min kattunge är gammal nog att kastreras trots att han inte ens är könsmogen än (vad jag märkt).


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

burmamys
3/6/17, 10:49 AM
#5

Katten fräser troligtvis för att han börjar bli könsmogen och känner behov av att vakta sitt revir, och det som tillhör honom. 

Jag tycker, som alla andra här, att du ska kastrera honom så snart som möjligt. Det finns så många hemlösa huskatter, vi behöver verkligen inte fler. Med eller utan raskattinslag, med eller utan maskning, med eller utan lång päls, så blir det huskatter om du parar honom. 

Om du skulle göra allt rätt, och testa din huskatt för de sjukdomar som förekommer hos ragdoll, ultraljuda hjärtat, testa för FIV/FeLV, och TF och Giardia, och begära att även mamman är ordentligt hälsotestad, och sedan  vaccinera, försäkra och kastrera alla kattungarna innan försäljning, så kommer du i bästa fall att gå +/- noll på det hela, och ta plats från andra huskattungar som också behöver ett hem.

När ska folk inse att marknaden för huskatter är mättad?

micki78
3/6/17, 11:40 AM
#6

Det ända som gäller är kastrering.  En okstrerad katt har hormoner som gör att den kanske inte beter sig "normalt". För kattens skull boka tid genast. Dessutom lär den ju börja pissa ner lägenheten om den inte redan gjort det. En ansvarig kattägare kastrerar sin katt.

Annons:
Calcifer
3/6/17, 11:59 AM
#7

Och för att gå lite längre med vad #6 säger. Om en okastrerad katt börjar pissa ner lägenheten är det inte säkert att beteendet försvinner om man kastrerar om det fått fortgå för länge. Och det suger, haft bekanta som råkat ut för det och fått omplacera katter till någon som kunnat ha dem ute eller stå ut med att stänga om rum med sängar och soffor och acceptera att mattor är no-no för annars blir de nerpissade direkt osv. INGEN trivs så, varken katt eller ägare.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

BellaLjungberg
3/6/17, 9:36 PM
#8

Ni kan vara lugna då jag idag bokat tid till kastrering den 15 mars (alltså nästa vecka) :)

Aleya
3/6/17, 10:07 PM
#9

#8 skönt att höra och hoppas han lugnar sig. Men gör han inte det inom en månad så kolla upp han hos veterinären så det inte är nått annat.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Devya]
3/7/17, 7:00 AM
#10

#8 Jättebra. :) För det är inte roligt med en stressad katt som kan komma att kissa ner ert hem.

Upp till toppen
Annons: