Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1071 ggr
Zekina
3/5/17, 6:50 PM

Nr 2 hemkommen

Idag hämtade vi hem katt nr 2. Mycket morr och fräs från tanten här hemma, iaf när han kommer för nära. Dom har sett varandra och lillebror har fått ta ett varv runt lägenheten, med fröken hack i häl, innan han och min sambo gick tillbaka in i kontoret. Vilket lugnade ner tanten. Hur gjorde ni första natten efter att ha tagit hem en till familjemedlem? Båda är nyfikna på varandra men stora syster måste ju visa gränserna. Har ni fått bryta in någon gång när första katten blivit lite för på/arg?

Annons:
Honestyisdead
3/5/17, 6:54 PM
#1

Jag lät dom vara ihop från början. De gillade inte varandra men det gick bra. Den som var på slutade om den andra sa ifrån.

Mina var dock i samma ålder och den ena hade bott hos mig ca en månad tror jag när jag köpte den andra.

Zekina
3/5/17, 7:06 PM
#2

#1 tänkte släppt ihop dom helt från början. Men första katten är 3 och har bott ensam fram tills nu. Så vi tar det sakta men säkert.

molbojse
3/5/17, 9:31 PM
#3

Vi fick utökning i fredags med katt nummer två och i skrivande stund är det fullt lekrejs på gång!

Vi låter dom hållas och vara tillsammans så länge det inte flyger päls och det är fullskaligt slagsmål :) Endast tre gånger första dagen rök de ihop så det flög tussar och bägge spottade päls bra länge efter, samt en gång igår och en gång idag. Vi separerade på katterna under natten och då fick Miramis (ny) sova i vardagsrummet dit vi låst dörren (bägge kan öppna den från båda håll) och Plus (katt 1) har fått tillgång till resten av lägenheten och får sova med oss. Detta för att Plus ska få ha så mycket som möjligt som vanligt och inte känna sig bortglömd eller utstött. För Miramis del så är allting nytt, oavsett var han befinner sig i lägenheten, därför får han sova ensam :) Dessutom har Plus spenderat en hel del tid i vardagsrummet dagtid så hela det rummet luktar av honom i vilket fall.
Vi kommer fortsätta ha katterna separerade nattetid tills det gått minst en dag där vi inte behövt sära på dom en enda gång under dagen samt att jag vill se att de kan sova nära varandra utan att stissa upp sig innan vi vågar låta dom vara fritt i hela lägenheten även nattetid.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Zekina
3/6/17, 7:26 AM
#4

Natten spenderade jag och lillebror i kontoret. Han sov hela natten, gick upp o åt nån gång. Men annars inte ett ljud. Fullt ös nu på morgonen. Han pratar och "kvittrar" mycket. Stora syster ligger och trycker under sängen och vill vara i fred där. Hon har ett ställe i min garderob (ganska högt) så hon har fått vara ifred i natt iaf. Observerade Svea (stora syster) igår kväll. Öronen är alltid framåt. Han har sprungit förbi henna, men det är bara vara "ord". Tänker att dom får lösa det själva, så länge inte pälsen rycker. Och lillebror får vara/sova på kontoret tills det att det är någorlunda lugnt här hemma.

Calcifer
3/6/17, 12:07 PM
#5

#4 Så gjorde jag när min Nox flyttade in för några månader sedan. Hade också en treåring hemma som varit ensamkatt i de två år han bott hos mig och han var INTE pigg på sällskapet först. Fräste så fort lillen kom nära som var både mysig och busig och inte ett dugg rädd utan ville utforska allt så gott han kunde. Men jag lät de sköta det själv så länge det inte gick för långt. Nox sprang fram till Elrond, Elrond fräste och gick undan, Nox gick till mig istället. En vecka tog det sen låg de och sov ihop för första gången. Nu samlever de jättebra. De leker och så men Nox är fortfarande kattunge så ibland blir Elrond sur för han tycker det är nog och då fräser han och Nox går undan. Har aldrig eskalerat så jag tycker de får sköta sig själva. Nox är inte vidrig eller för "på", han är en kattunge med fullt med bus i sig och Elrond är en lung kisse som absolut leker men jag brukar skämta att han är en gammal själ i en ung kropp. :P

Så håll ett öga på dem, om ni bor stort så håll dem i närheten om nätterna så att ni kan höra om de bråkar, men om de inte slåss rejält så låt dem sköta det. Elrond sätter Nox på plats när han går för långt, med en fräsning och ibland en dask - men inget allvarligt så jag tänker inte lägga mig i.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zekina
3/6/17, 12:48 PM
#6

#5 vad skönt att höra!
Har haft stora framgångar här nu under förmiddagen. 
Svea har gått fram flera gånger och nosat lite på Francke (lillebror). Dock verkar han inte riktigt få hälsa tillbaka känns det som för, dom kan nosa i några sek och sen fräser hon.
Hon tränger in honom lite också. Men när hon gjort det har jag bara kallat på henne så har hon slutat.

Men man nästan ser på Svea att hon vill leka och racea med honom, men hon är inte riktigt där än :)

Annons:
molbojse
3/6/17, 3:48 PM
#7

#6 Du beskriver vår situation nästan på pricken! P, första katten, undrade vad sjutton vi släpat hem för nåt odrägligt när M precis kommit. P tog för sig och tyckte att han hade rätt att göra precis vad som helst medan M knappt fick titta på P i början utan att P flippade ur och attackerade honom. Så sent som igråkväll hittade jag bägge pojkarna sova väldigt nära varandra och Miramis rullade runt och tvättade Plus bakom örat! 😍

Det tog ett tag för P att börja leka med Miramis också. Precis som du beskriver så ville han leka men var inte riktigt där än ;) Nu är det full fart på båda pojkar så jag är inte det minsta orolig att de ogillar varandra :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Calcifer
3/6/17, 4:59 PM
#8

#6 Om det inte blir riktigt aggressivt så tycker jag man kan låta dem sköta det själva. Det är ju inte konstigt att första katten blir lite ställd när någon kommer in i deras revir. Elrond var liksom verkligen noll tolerans första dagen. Då var det rejält fräs varje gång Nox kom nära. Men efter det var det mindre och mindre och nu leker de och de sover ihop ibland men Nox sover hellre hos mig eller i min säng. Elrond sover helst på en omkullvält kartong… 😟


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zekina
3/7/17, 11:48 AM
#9

Bara framgångar här hemma. Svea fräser inte lika mycket. Francke kan gå förbi, väldigt nära, och Svea bara sitter och tittar på han. Men hon tränger honom och kan liksom "daska" till honom medan han försöker gömma sig… Dom har så dom kan gå på varsin låda, men de går på samma. Svea går direkt efter Francke har varit på lådan. Ska jag låta dom förtsätta med de eller ska jag lägga över lite i den andra?

molbojse
3/7/17, 2:01 PM
#10

#9 Åh, så skönt att höra!
Är de tillsammans hela tiden eller särar du ibland? Här har vi också bara haft framgång! Vi kan dock inte sova med dom ihop än, de leker lite för mycket nattetid än så länge xD

Kan inte svara på det om lådan, jag har funderat på samma sak själv. Å andra sidan så har Miramis åtminstone fått in sin lådrutin - bajsa i sin låda och kissa i Plus. Plus gör nog båda behoven i båda lådorna..

Om jag inte missminner så betyder det att Svea visar att hon är bossen i huset genom att kissa/bajsa direkt efter Francke. Någon som kanske har bättre koll på det än jag får gärna rätta om jag har fel ^^

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Calcifer
3/7/17, 2:19 PM
#11

#9 Bra att det går åt rätt håll! Det kan ju ta ett tag innan de lär sig hitta rätt sätt att leva ihop men så länge det inte går dåligt så går det bra! :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zekina
3/11/17, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Efter en vecka nu skulle jag vilja säga att det funkar alldeles utmärkt 😊

molbojse
3/13/17, 10:22 PM
#13

#12 Åh, så härligt :D Hurra!

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: