Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1490 ggr
Fridaaaa
3/5/17, 1:02 PM

Lära att gå ute?

Våra båda katter är utekatter.
Ena gör nästan bara behoven utomhus men den andra gör hellre i lådan, istället för att gå ut.

Kan man lära henne att gå ut också varje gång?
Hade varit skönt att slippa lådorna av flera anledningar :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
MonicaLagerquist
3/5/17, 1:26 PM
#1

Själv skulle jag göra tvärt om Lära den andra katen att gå inne.

Då kan du ha lite koll på hur de kissar och bajsar och grannarna slipper kattbajs i rabatter och sandlådor.

Stolt ägare till fem La permer

Fridaaaa
3/5/17, 1:30 PM
#2

#1 En utekatt går inte att få att enbart bajsa och kissa inomhus
Dessutom har grannarna katt, nästan alla i fall fall, och de få grannar vi har, går han sällan in i deras trädgårdar pga hundar och andra katter. Så är lugnt på den punkten med grannarna :)

Vill enbart ha tips på det jag skrev i #0, inget annat tack!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
3/5/17, 1:36 PM
#3

En av anledningarna till att det hade varit bra är att jag tål inte kattsanden.

Så hade varit bra om hon gjort sitt ute.

Och sedan hade detvarit skönt att slippa lådorna inne, slippa sandspridning, slippa kostnaderna mm. Och INNAN någon kommenterar kring "katter kostar" yes vet! Och betalar för det de behöver MEN jag tror alla här inne, hade tyckt det varit skönt att slippa kostnader man inte behöver - om man kan undvika dem. SJälvklart fortsätter jag med lådor inne om det itne går att lära ute, men allergin är främsta anledningen och NEJ kommer ALDRIG omplacera några katter.

(stora bokstäver pga att fetstilt inte ville fungera)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
3/5/17, 2:54 PM
#4

Hade varit skönt att kunna minska ner till åtminstone en låda istället för två :=) Mindre sand och mindre damm.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
3/5/17, 5:02 PM
#5

Vår gamle katt Moritz har aldrig gjort några behov utomhus medans hans kompisar har gjort det ute den varma årstiden.

Jag har inte en susning om hur kan kan vänja en lådkatt till att göra behoven ute.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
3/5/17, 5:10 PM
#6

Nej vissa går ju såklart inte - de är ju individer :)
Men hade varit bra, i alla fall vår, sommar och en bit in på hösten! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Pia-69
3/5/17, 5:30 PM
#7

Jag har bara en låda till 2 katter! Båda går ut vid bra väder, en av dom stannar hellre inne vid kyla regn o vind. Det funkar m.a.o för oss med bara en låda.😊


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Fridaaaa
3/5/17, 5:33 PM
#8

#7 Just nu fungerar det inte med bara en låda för oss, eftersom hon gör det mesta inne :/ 
Hade velat att det fungerade med bara en (helst ingen större delar av året),  :/ Och då att hon gör mer ute, så att en räcker :/ Frågan är bara hur.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
3/5/17, 6:22 PM
#9

Vi har alltid bara haft en låda till två innekatter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[nevamisse]
3/5/17, 6:45 PM
#10

Vi har också bara en låda till två innekatter.

Honestyisdead
3/5/17, 6:56 PM
#11

Jag har två till två katter eftersom rekommendationen är en låda per katt.

jag tvivlar på att det går att lära katterna att endast göra ute. En del känner sig tryggare hemma och vill gå på dass där.

Fridaaaa
3/5/17, 7:50 PM
#12

#11 Och varför skulle det inte gå? Findus har gått att lära. 
Ingenting är omöjligt.

Findus gör 99% ute och hade klarat sig utan låda.
---------

Grejen är att jag inte tål sanden, och hade varit skönt att slippa sanden över halva huset.

Men accepterar självklart om det inte går - men hade varit bra om det hade gått - i alla fall större delar av året.
Och jag tror att det går att lära alla katter, men ja katter är individer men tycker inte man kan säga "det går inte": för det är ju inte så på alla katter

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
3/5/17, 8:04 PM
#13

#12 Som jag skrev. En del känner sig inte riktigt trygga med att göra det ute. Och att "lära" dom det blir ju inte ok.

Att din andra katt gör nästan allt ute är ointressant då han faktiskt gör i lådan.

Annons:
Fridaaaa
3/5/17, 8:58 PM
#14

#13 Hon gör ute också, men mestadels inne.
Och handlar inte om trygghet, utan bekvämlighet från hennes sida.
Han gör 99% ute, hade inte låda funnits hade han gjort 100%
Men ang att jag tog upp kring honom är för att förtydliga att det går att lära, eftersom du skrev att du tvivlar på att det går.

och ser inget fel med att lära dem. Är skillnad om man tvingar ut dem.
Hade man tvingar, ja då hade jag förstått.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jollycox
3/6/17, 11:15 AM
#15

Hur jag tänker att man kan göra är att ställa ut en låda. Och nästa steg kanske hälla sand på marken. Så att man stegvis lär henne att gå på toa ute.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Fridaaaa
3/6/17, 11:27 AM
#16

#15 Frågan är hur det går med all fukt, om det regnar och så? Hon går nämligen inte på låda med lucka. Tips hur man kan göra i så fall?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pia-69
3/6/17, 11:52 AM
#17

Man  kanske kan bygga ett enklare tak, typ som en öppen carport fast i storlek som passar en katt låda? 🙂☝️


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Calcifer
3/6/17, 12:01 PM
#18

Ja att fixa något slags litet tak som skyddar måttligt kanske kan vara en idé? Men högre över så det inte blir instängt om hon inte vill ha huv eller så. Jag har ingen aning om det kan fungera men att prova skadar väl inte. 

Sen angående att du är allergisk mot sanden, finns det någon du inte provat som du kanske klarar bättre? Eller t:ex pellets etc? Även om det blir dyrare eller man måste städa oftare är det kanske bättre än problem med allergi.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
3/6/17, 12:03 PM
#19

#18 Inte sagt att hon inte vill ha huv, sa att hon inte vill ha lucka :) 
Är dammat jag inte tål
Pellets, kristaller och toa-lätt går bort, pga att det stinker så fort de varit där, mer svårstädat och katterna är inte glada för det heller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
3/6/17, 12:09 PM
#20

#19 Ah, okej, sorry! Men nåt litet hemsnickrat tak ändå kan vara bra för att hålla fukt ute? Sen kanske du måste vänta till våren om ni har snö och så, och kolla lite på vädret verkar det bli ordentligt regnrusk så försök skydda den mer etc. Men det kan ju vara värt att prova.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Fridaaaa
3/6/17, 12:15 PM
#21

#20 Ja det kom snö igår, men hoppas att det försvinner snart.
Ja jag får klura om det går att göra något på lätt sätt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jollycox
3/6/17, 12:32 PM
#22

Provat soft cat? (finns på zoo.se) Den dammar absolut inget, jag är överkänslig mot damm och känner inget, inte ens när man häller upp den.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Fridaaaa
3/6/17, 12:36 PM
#23

#22 Nej den har jag inte testat.
Hur är materialet? För är det som papp eller trä så fungerar det dessvärre inte.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jollycox
3/6/17, 1:03 PM
#24

#23 Den är tillverkad av växtdelar och ser ut som typ ljus vanlig sand. Kornen är lika stora som tex ever clean.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Pia-69
3/6/17, 1:52 PM
#25

#24 Hur är det med lukten? Håller Soft Cat borta odören lika bra som t.ex Ever Clean?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

jollycox
3/6/17, 3:18 PM
#26

#25 Vi har inte haft ever clean men hade extreme classic tidigare och vi märkte ingen skillnad i lukt. (Sen anser jag att om kattens bajs stinker så ger man kanske inte bra mat. På barf luktar bajset i princip inget. Men det är ot.)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Fridaaaa
3/6/17, 6:12 PM
#27

#25 Tycker inte everclean tar bort odör bra, inte de vi testat :P 

#24 Ok kanske värt att testa,beroende på hur länge den varar och så. Men ska fundera på det till nästa gång vi ska byta :) 

#26 Kan stinka pga materialet i lådan med, så är det här. Både på pellets, papper och kristall men sand går bra :) 
Men märkt ännu mer skillnad sedan de får mest mush :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Honestyisdead
3/6/17, 8:18 PM
#28

#14 Hur vet du det blir min underbara fråga.  Och om det går att "lära" vet du ju redan hur man gör.

Fridaaaa
3/7/17, 4:43 PM
#29

#28 Bara för att man vet att det går att lära majoriteten av katter, betyder det inte att man vet exakt hur! Och katte rär olika - olika lär sig på samma sätt.

Katte rär inte dumma och väldigt mycket går att lära dem bara man vill.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flis
3/7/17, 7:18 PM
#30

#29 Man kan också vända på det och säga, katter är inte dumma, vissa vill ha toaletten inomhus och det får matte acceptera. ;) 

Intersand Odourlock från Bromma zoo dammar inte och räcker länge om lådan rengörs ofta.

Fridaaaa
3/7/17, 7:42 PM
#31

#30 Ja jag skrev ju det att de inte är dumma? :P 
Sa inte att man inte kan lära alla utan skrev att man kan lära många - och man vet inte om det går förrän man försökt ;) Och även klart och tydligt skrivit att går det inte - så får ju självklart lådorna vara kvar. Så lite onödig kommentar kan jag tycka baserat p ådet jg redan skrivit menmen. Aldrig sagt eller ens antytt till att jag inte accepterar om det inte går :P

All sand dammar (alltså sandsand).  Tål inte den bättre än tigerino jag har nu dessvärre, tack ändå.

-----------

Ber er: Ge bara tips på det som efterfrågas i #0, inget annat tack!
Är enbart det jag är ute efter och tänker försöka . och fungerar det inte ja då accepterar jag det vilket jag skrivit flertalet gånger! Och då får jag försöka lösa det med allergin för sanden istället

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: