Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 931 ggr
Den vilda djungelkvinnan

Personlighetsförändrad efter sjukdom

Hej! Min katt för sjuk för några veckor sen. Slö och tröttare än vanligt. Men han åt och drack som vanligt och med samråd med veterinär skulle vi avvakta då det kunde vara en förkylning ungefär. Han blev som väntat frisk igen men nu är han helt knäpp. Asocial, vill inte vara inne mer än nödvändigt och inte lika gosig. Han var extremt gosig innan, nästan jobbigt klängig! Dock har vi flyttat nu också så det kan ju vara en stor del i det hela. Vi har endast bott här några dagar. Han springer runt och jamar hysteriskt under sängen i flera minuter lite då och då… Jag har också märkt att han och den andra katten bråkar ibland. Inget allvarligt men det är inte vanligt lekbrottning. Kan den andra katten känns att han va svagare när han va sjuk och tagit över? Ska vi vänta och se nu vd som händer närmsta veckorna med flytten eller borde vi söka vård redan nu för honom? Han äter, dricker och sånt helt normalt. Hn verkar bara knäpp typ. Båda katterna är kastrerade huskatt på 5 år.

Annons:
burmamys
3/4/17, 10:16 AM
#1

Det är en väldigt stor omställning för en vuxen katt att flytta. Håll katterna inomhus tills de blivit lugna och trygga igen. Mycket möjligt att den som varit sjuk blir utmanad av sin kompis i den nya situationen, om det blir allvarliga bråk tycker jag det är bäst att skaffa kompostgaller och hålla dem separerade i olika delar av huset tills de är lugna och trygga, och sedan börja återintroducera dem för varandra lite i taget. Men jag tror att flytten är det som ställer till det för dem. En katt är väldigt beroende av sitt revir för att känna sig trygg.

Den vilda djungelkvinnan
3/4/17, 12:58 PM
#2

Han var alltså förändrad redan innan flytten.. Men självklart gör inte flytten det bättre iaf..

burmamys
3/4/17, 2:14 PM
#3

Okej. Ja, i så fall har det börjat med att den som varit sjuk blivit utmanad av sin kompis. Men som du skriver, så har flytten sedan ytterligare bidragit till att göra dem osäkra. Lösningen blir nog fortfarande densamma, att ha koll på hur situationen utvecklas, och att, om det behövs, separera dem tills de blivit trygga, och sedan långsamt återintroducera dem för varandra. Det är vad jag tror iallafall, utifrån ett långsiktigt perspektiv, och för att maximera chansen att de ska bli goda vänner igen. 😊

Katthemsmatten
3/6/17, 4:22 PM
#4

Det låter som om de håller på att göra en fördelning av det nya reviret. Vad du gör, släpp inte ut någon av dem förrän ni bott allra minst 6 månader på det nya stället och när de börjar få gå ute ska de först gå i sele några veckor, helst längre, och sedan bara vara ute när du är med. Det tar lång tid för en katt att lära sig var den hör hemma, så att släppa ut katter på ett nytt ställe någon vecka efter flytt är inge bra idé.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Den vilda djungelkvinnan
#5

Vilken annorlunda inställning - tror jag! Vi har flyttat många gånger med dessa katter och de har gått ut första veckan och alltid kommit hem direkt. De bor där vi bor liksom =) Tror inte det finns långa som väntar 6 MÅNDER, det skulle katten må fruktansvärt dåligt av. Mina iaf!

Calcifer
3/6/17, 9:49 PM
#6

#5 Fast katter är revirsdjur och det är inte alls ovanligt att katter inte hittar hem eller vandrar iväg för att hitta sitt gamla revir eller blir ivägjagad av någon katt som redan bestämt att er tomt är dens revir, osv. Bara för att det inte hänt dig betyder inte att det är ovanligt. Och deras revir blir naturligtvis där ni bor, efter att ni bott där ett tag. Det går inte en dag sen vet katten jaha mitt nya revir precis som vi människor säger "yep, mitt nya hus, här bor jag" i samma stund man sätter nyckeln i dörren typ. 

Jag har full respekt för att katter som är utekatter kan vantrivas om den tvingas vara inne, MEN, det går att försöka begränsa utevistelserna så gott man kan och inte släppa ut dem och bara anta att de kommer hem igen utan någon koll.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Den vilda djungelkvinnan
#7

#6 Det jag reagerade på är alltså inte att de bör hållas inne i några veckor. Men 6 månader hinner göra en utekatt rent av galen i många fall. Iaf tack för svaren gällande min kisse

molbojse
3/9/17, 8:34 PM
#8

När jag flyttade från lägenhet och blev inneboende hos min sambo och hans farmor fick vår första katt vara inne i ungefär en månad. Sen började jag gå ut med honom i koppel och gick med koppel i ungefär två månader. Jag styrde aldrig var han fick gå (såvida han inte rusade upp på någons tomt och kopplet tog slut, hade flexi). När jag såg att han utan problem kunde hitta hem från båda håll (vi bodde i radhus med ytterdörr på ena sidan och trädgård på baksidan där det gick att gå in/ut på båda sidor). Sen när jag såg att han inte hade så stort intresse av att kuta området runt som en galning så släppte jag honom men var med i närheten hela tiden han var ute.
Tyvärr var jag dum och lät honom vara ute på egen tass då jag visste att det var ett bra och lugnt område och ingen katt hade blivit påkörd under de 45 år sambons farmor bott i huset, men han blev påkörd ändå. Bodde omkring 20 utekatter på gatan och de flesta var äldre som klarat sig galant i området. Vi bodde i skogen då, långt från större bilväg. Efter det var det koppel på igen och sedan ett GPS-halsband som talade om var han befann sig. Jag följde fortfarande med honom på promenaderna så han var aldrig själv ute.

Nu har vi flyttat till egen lägenhet och vi bor inte lämpligt nog för att släppa ut varken första eller andra katten, de får stanna inne :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Upp till toppen
Annons: