Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1810 ggr
[Devya]
3/3/17, 1:50 PM

Seriös uppfödare, hur vet man?

Jag förstår inte riktigt hur man ska göra för att hitta en seriös uppfödare. Den katt vi har nu kom ju faktiskt från en "seriös uppfödare" men alla blev omhändertagna och fick åka till ett katthem. 

Jag kollade upp en sida som visade vara den här uppfödarens egen webbsida. Där stod det att alla fick ett chip, europeiskt pass och en stamtavla. Kissorna skulle också vara minimum 13 veckor gamla när det var ok att ta dem hem. De skrev också ut att de ville hitta bra hem för deras katter och så vidare.

Sen igen tyckte jag att deras hemsida var väldigt oprofessionell och jag tyckte att de hade lite för många olika katter. På det viset sållade jag bort den här sidan ganska snabbt tills jag kollade på bilderna och insåg att det var just härfrån min kisse kom.

Men det finns säkert en massa andra uppfödare som är lika skit som den här uppfödaren men som har bättre websidor. Hur gör man för att inte falla i fällan??? Det känns som om det är omöjligt att veta om man har att göra med en seriös uppfödare eller inte. Kanske man alltjämt bara borde skaffa katter från katthemmet för att vara på säkra sidan att man inte stöder något oseriöst?? Hur har ni gjort?

Annons:
burmamys
3/3/17, 2:48 PM
#1

Det bästa är att prata med uppfödarna, och få en uppfattning om deras kunskap och engagemang. Fråga vad de har för mål med sin avel, och hur de tar hänsyn till katternas hälsa, även gällande inavel och ärftliga problem. Kolla om de gått kurs och är diplomerade uppfödare, eller de kanske har gått pawpeds kurser. Ta reda på om rasen har några ärftliga problem och fråga uppfödaren om vilka positiva egenskaper, utställningstitlar, och eventuella ärftliga hälsoproblem som förekommer i just den kattens linjer. Fråga hur de väljer partner till sina honor, om de tar hänsyn till inavel och ärftliga problem. Om uppfödaren har flera katter så bör några bo hos fodervärd, och uppfödaren ska ta väl hand om katterna. Katterna ska vara sociala och pigga och se välmående ut. Jag skulle absolut rekommendera att hälsa på hos uppfödaren innan du tingat en kattunge! Men de oseriösa går att sortera bort med ett telefonsamtal, där du ställer lite frågor enligt det jag skrev ovan. 😊 Sedan är det såklart väldigt bra om du har möjlighet att ta emot en katt från ett katthem, men jag tycker att det är bra att stödja seriös avel också, eftersom det är de seriösa uppfödarna som drivit på utvecklingen av katters rättigheter.

NatasjaHemby
3/3/17, 3:04 PM
#2

Denna tycker jag är rätt så bra: http://kattstatus.se/sida49.html

Annars, som #1 säger, så ger det betydligt mer att prata med uppfödaren än att bara kolla på hemsidan. Att de följer förbundets regler med stamtavla, vaccinationer o.s.v. är verkligen minimum. Det man vill veta är ju att uppfödaren har ett genuint intresse både för avelsarbetet och för varje kattindivid och det tar man bäst reda på genom att ställa många frågor 🙂

SE*Simbelmynes

Silvestris
3/3/17, 4:06 PM
#3

Vad som är seriöst ligger i betraktarens öga. Fråga dig vad du tycker är seriöst och försökt formulera frågor därefter.

Det är inte enkelt, inte ens för mig som (enligt mig) är seriös uppfödare är det lätt att bedöma hur seriösa andra uppfödare är. Kanske i synnerhet vid import, men även svenska uppfödare har lyckats lura mig.

[Devya]
3/3/17, 4:50 PM
#4

#1 Tack för vettiga tips! Jag ska definitivt använda mig av dem.

Vi ska till ett katthem nästa vecka och se om vi hittar en kissekatt som skulle passa bra ihop med vår katt. Det som jag har upplevt lite problematiskt med katthem är att de har så pass lite resurser att de klarar inte av att ta hand om alla katter som kommer in. Vår kisse som vi tog därifrån hade både mask och loppor. Men det här gör nog bara att jag först och främst vill ha en katt från ett katthem, just pga att de har så pass lite resurser till att ta hand om djuren. Sen på andra sidan så dras jag så till Devon Rex rasen (katten jag har nu är också en devon rex) att det blir lite lockande att skaffa en från en seriös uppfödare. Vi får dock se vad det blir av det hela. 

#2 Jo, för man kan tydligen inte sålla ut oseriösa uppfödare bara genom att kolla på websidor tyvärr. :) Om jag inte tar en katt från katthemmet så ska jag försöka hitta en seriös uppfödare och göra lite research för att sen kontakta dem och ställa många frågor. Har fått fina tips här. 

#3 Med seriöst menar jag först och främst de som fokuserar på att avla fram friska katter och vill att katterna ska ha det bra. De tänker först och främst på kattens välmående. Om du förstår vad jag menar. :)

Jo, jag har förstått det vid det här laget att det inte är så lätt att sålla ut oseriösa uppfödare. Man kan lätt bli lurad tyvärr.

Silvestris
3/3/17, 9:28 PM
#5

#4

När det gäller hälsa kan man ju kolla upp info om rasen ifråga har några specifika hälsoproblem som man bör testa för. Det går även att kolla upp om det finns hälsoprogram. På https://www.vgl.ucdavis.edu/services/cat/ hittar du alla DNA-test som finns för bl.a. ärftliga sjukdomar hos olika raser. En seriös uppfödare bör testa sina avelskatter.  Utöver det kan man kolla hur inavelsgraden ser ut hos de katter uppfödaren föder upp. Genetisk variation är grundpelaren till god hälsa så en uppfödare som konsekvent "linjeavlar" och anser sig "veta vad hen gör" har antagligen ingen större koll på läget.

Sedan är det viktigt att hälsa på hos uppfödaren så att man får se hur katterna mår. De ska vara hela och rena s a s. De ska bete sig normalt, vilket kan variera lite från ras till ras. Hos mig brukar inte besökare komma längre än till hallen förrän de blir översvämmade av katter. Andra raser kan vara lite mer reserverade men de ska inte ligga och trycka på olika håll i hemmet.

Upp till toppen
Annons: