Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 813 ggr
Jjhh89
3/3/17, 7:16 AM

Avelsgodkända föräldrar? Hur veta?

Hej, vi kommer troligtvis under året köpa vår första raskatt och jag undrar om stamtavlan är ett bevis på att föräldrarna är godkända för avel? Kan man få stamtavla på avkommor genom att avla på en raskatt som sålts som "sällskapskatt"?

Annons:
VargenCV
3/3/17, 9:49 AM
#1

Har katten LO-registreringsnummer är den godkänd för avel, så sant alla hälsotester är ok.

Det beror på varför katten är såld som sälskapskatt. Du skall absolut informera uppfödare om dina planer, och inte bara börja avla senare när du känner för det. Inte alla katter är något att avla vidare på, så om uppfödare vet att du vill avla, så kan den hjälpa dig med att hitta rätt kattunge.

Du måste också bli med i en klubb, registrera ett uppfödarnamn, sätta dig in i föreningens regler, samt läsa på så att du kan den ras du arbetar med!

Herveaux
3/3/17, 9:54 AM
#2

#1 Jag tror inte TS har för avsikt att avla själv, utan vill ha råd om hur man vet att man hittat en seriös uppfödare med godkända avelsdjur.
(Rätta mig om jag missförstått, TS!)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Jjhh89
3/3/17, 10:54 AM
#3

#1 #2 ja precis, jag vill bara försäkra mig om att vår blivande vän kommer från avelsgodkända föräldrar 😊 Om jag vill kolla upp detta, kan jag se LO-registreringsnumret i Sveraks register eller står det på själva stamtavlorna för mamman och pappan? Ursäkta ev. dumma frågor 😊

MonicaLagerquist
3/3/17, 12:00 PM
#4

http://stambok.sverak.se/

Knappa in föräldrarnas namn så ser du om de finns med.

Hur gammal är ungen?

Oftast så registerar man ju kattungarna vid fem sex veckors ålder och då finns de med i registret och

då ser du ju även kattungens stamtavla.

Stolt ägare till fem La permer

LaSadie
3/3/17, 12:26 PM
#5

Man kan som uppfödare kryssa för acelsförbud när man skickar in pappret för registrering. Antar att man inte får ut stamtavla om någon tar kattungar och ansöker om stamtavla på den katt som har avelsförbud.

Silvestris
3/3/17, 4:11 PM
#6

Har katten du köper en stamtavla var föräldrarna godkända för avel när katten registrerades.

Kattungar som säljs enbart till sällskap kan (tyvärr) användas i avel såvida de inte har kastrerats. Vissa förbund låter uppfödarna själva ange vid registrering om katten får användas i avel eller inte, men SVERAK godkänner inte dessa så det är bara att föra över katten till SVERAK så kan den användas i avel.

Annons:
Upp till toppen
Annons: