Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 950 ggr
Fille-fjonkan
2017-03-01 17:36

Gravid katt?

Hej! Jag äger en 11 årig hon Bondkatt som heter skorpan. Skorpan är en ute katt som har en kattlucka och ungefär 3 veckor sen så var jag ute och reste och missade med att ge henne p-piller. Hon har där efter blivit mycket mer tilgviven och aggressivare mot grannkatten . Jag undrar då om hon skulle kunna vara dräktig? Jag läste att spenarna skulle bli större, dom är fylligare och lite ljusrosa(dom brukar vara vita) Hon går inte ut lika mycket och går på kattlådan (som hon inte brukar) hon löper inte heller. Jag är rädd att hon skulle kunna vara sjuk om hon inte är dräktig.

Annons:
MonicaLagerquist
2017-03-01 17:42
#1

Ta katten till en veterinär för en undersökning och om hon är dräktig  kastrera henne omgående.

Stolt ägare till fem La permer

Fridaaaa
2017-03-01 18:07
#2

Ppiller förhindrar inte dräktighet :/ 

Inte omöjligt! 
Rekommenderar med veterinären, och kastrering om det inte är för långt gånget i så fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annzoo
2017-03-01 21:12
#3

om hon är fertil utekatt är risken stor att hon är dräktig. Om det är första kullen och/eller att du fortsatt p-piller efter den gången du missade så är även risken stor för komplikationer om katten föder kullen.
Boka in ett veterinärbesök så fort som möjligt och håll henne inomhus.

Emmaboy
2017-03-02 00:30
#4

Utifrån vad du beskriver kan hon mycket väl vara dräktig. P-piller är mycket osäkert och leder till en avsevärt ökad risk för juvertumörer. Det bör därför endast ges under kort tid och av seriösa uppfödare. Förutom bortglömda piller så finns även risken att katten kräks upp dem(omöjligt att veta med utekatt), katten kan löpa igenom vid starkt löp, katten kan bestämma sig för att inte komma hem någon/några dagar då p-pillret ska ges. Har läst och hört många historier där p-piller misslyckats och där personer inte varit medvetna om hälsoriskerna. Verkar tyvärr finnas en hel del veterinärer som är dåliga på att informera om detta.

Katthemsmatten
2017-03-08 16:22
#5

P-piller till katt är som redan skrivits inte bra med tanke på starkt förhöjd risk för juvertumör vid längre tids användning. Det förhindrar heller inte att katten blir dräktig utan förhindrar bara löp. Katter ovulerar inte regelbundet som människa utan ovuleringen sätts igång när hanen drar ut sin hullingförsedda penis ur honan. Därför kan man alltså inte räkna med att honan inte blir dräktig. Det låter definitivt som att hon är dräktig och jag håller med #1 om att du snabbt ska ta henne till veterinär för kastrering. Hon är väldigt gammal för att behöva gå igenom en dräktighet och förlossning.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: