Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1593 ggr
Kiwi2024
2017-02-27 16:43

Katt med hund

Hej! Nu är det ju så att Saga vår flat har fått somna in för några veckor sen och vi har en katt sen tidigare som fyller 9 i sommar. Efter att Saga gått bort verkar det som att hon är gladare och mer lekfull än när Saga levde. Vi går i nya hundtankar inom en framtid och min fråga då är om hon kanske skulle bli olycklig om vi skaffade en ny hund eftersom hon verkar så glad nu. Men hon kanske vänjer sig och blir vän med den nya hunden så jag undrar lite vad ni tycker. Tacksam för svar! 
Mvh!

Tillägg! Kopierat mitt inlägg från hundar iFokus. Det är ju självklart svårt för er att veta av en text men tänkte om jag kanske kunde få lite tankar m.m av er ändå.

Annons:
Kajsas matte
2017-02-28 09:47
#1

Det är ofta lättare att skaffa en ny katt till en äldre katt, än en hund. Det kan gå bra men det vet man ju inte förrän man försökt. Min son har en 20 år gammal katt som aldrig träffat en hund förrän förra året då min son träffade en tjej som hade hund. Nu har de flyttat ihop och det går bra, katten säger ifrån när hunden blir för närgången. Men hunden är också vuxen, jag tror det blir svårare med en valp. Lycka till!

Katthemsmatten
2017-02-28 12:08
#2

Kan ni inte vänta med hundinköpet till dess att katten inte längre finns? Eftersom hon verkar så glad nu när hon inte behöver hålla koll på en hund tycker jag litet synd om henne om hon ska behöva uppfostra en valp. Om inte ni ger henne ett OK på att hon får göra det med en vass tass. Behövs sannolikt bara ett slag så fattar hunden att katten inte är leksak och att den står högre i rang i flocken.

Medarbetare Hittekatter iFokus

burmamys
2017-02-28 13:35
#3

Om ni väldigt gärna vill ha en hund, så kanske ni kan se er om efter en lugn och godmodig ras? Flatcoated retriever brukar ju vara ganska intensiva. Eller söka efter en omplacering, som levt med katt och lärt sig respektera katten som högre i rang. Eftersom er Saga redan är nio år gammal och du skriver att hon verkar gladare nu när hunden inte finns, så tror jag det blir tufft för henne att behöva uppfostra (alternativt fly ifrån) en livlig valp. Ju äldre hon blir, ju jobbigare blir det för henne. Fundera över vad det är ni vill ha från en hund, som ni inte kan få från katten. Är det promenaderna? De flesta katter kan, med träning och tålamod, lära sig acceptera sele och koppel, och då brukar de njuta av att gå koppelpromenader med sina människor. Eller ni kanske gillar att träna tricks och lydnad med hunden? De allra flesta katter kan också lära sin tricks, med klickerträning. Läs gärna "Trick training for cats" av Christine Hauschild, den är full av konkreta tips och råd. Eller gillar ni utställningar? Det går utmärkt att ställa ut även en huskatt. Kravet är att hon är kastrerad och har ett huskattbevis, som ni enkelt kan beställa, samt att ni är med i en kattklubb. Jag tror er kattfröken blir allra lyckligast om ni testar att träna med henne istället för att köpa en hund. Vem vet, hon kanske överraskar er?😊

Kiwi2024
2017-03-02 09:20
#4

#1 Tindra som vår katt heter funkar inte med andra katter det vet vi av olika anledningar hon har däremot när hon var liten hos uppfödaren bott med hund och sen då från när hon var 6 år till 9 år bott med hund så det kan ju också vara så att hon är mer kelig och lekfull med oss för att hon inte har hundkompis.

#2 Jag vill helst inte vänta för att katter lever ofta ganska länge och jag är väldigt hundintresserad och finns en chans att jag börjar på ett gymnasium (dock inte än jag är inte tillräckligt gammal) där man kan ta med sig hund och då vill jag ju ha den möjligheten plus att hon är en tuff katt som säger ifrån om hon tycker att en hund blir för påträngande.

#3 Hej. För det första så är det vår katt som heter Tindra och vår hund som hette Saga men det kanske var jag som var otydlig så ursäkta för det. Saga var en ovanlig flat som var överdrivet lugn av sig, sen är Tindra en katt som säger ifrån om hon tycker det blir för jobbigt. Tindra kan gå ut på promenader och är koppel van sen så brukar jag träna lite små tricks med henne också men det finns saker som jag känner att jag inte kan få ut av en katt som i en hund. 

Tack för alla superbra svar det har fått mig att tänka lite.

Katthemsmatten
2017-03-02 16:24
#5

#4 Då är det ju inte jättebråttom att skaffa hund, eller hur? Varför inte vänta till dess att du börjar närma dig åldern för att börja på gymnasiet och du vet om du har en chans att komma in på din drömutbildning. Mycket kan hända på ett år eller två.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Kiwi2024
2017-03-12 10:31
#6

#5 Jag kommer börja i åttan efter sommaren då är det inte jättelångt kvar och om jag då kommer in på ett gymnasium där jag har möjligheten att ta med hund så är det bättre att man har en hund som blivit något år eller två.

Annons:
burmamys
2017-03-12 11:14
#7

Oj förlåt att jag skrev fel namn, skrollade upp för att hitta kattens namn och såg bara namnet Saga. Ser nu att det var ju hunden som hette Saga och att du inte skrivit kattens namn i ditt första inlägg. Men du vet väl inte vilket gymnasium du kommer in på förrän tidigast i slutet på nian? Då tycker jag det är bättre att fokusera på att få de betyg du behöver för att komma in på rätt gymnasium, och köpa hund när du vet att det blir som du önskar. Även om jag gillar att du är så målmedveten så kan ju mycket hända på de här åren. I värsta fall står du där med en vuxen hund som du inte kan ta med dig, och en gammal katt som gömmer sig och går undan för hunden. Läste din tråd på hundar iFokus också, och ser att även de är tveksamma. Tänk på att även en katt som varit tuff blir mer trött och får svårare att försvara sig när den blir äldre. Jättebra att du redan går koppelpromenader med Tindra, och tränar lite tricks. Det kanske finns någon hund i din närhet som du kan gå ut med och träna med under tiden? Då kan Tindra fortsätta att röra sig fritt i huset, ligga mitt på golvet när hon känner för det, och fortsätta vara glad och lekfull, samtidigt som du får umgås med och träna en hund?

Upp till toppen
Annons: