Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 894 ggr
Pollos
2/27/17, 11:17 AM

Epilepsi efter narkos?

Hej alla! Jag skulle behöva bolla lite med någon ang. vad som hänt vår ena katt i helgen. Det var så att i lördags fick hon stryk av en annan katt och fick ett sår i ögat som behövde sys ihop. Vi åkte in till djursjukhus direkt där dom tyckte att det fanns en stor chans att kunna rädda ögat så hon sövdes och opererades igår. Op gick bra och vi skulle åka och hämta henne igår kväll. När vi kom dit och hon sattes i buren fick hon ett krampanfall. Vet sa att det troligtvis berodde på narkosen och att om det var första gången var det nog ingen fara. Hon fick kramplösande och sedan behöll dom henne över natten för observation. Sen har jag inte hört något mer. Då hon är en omplaceringskatt ringde jag förra ägaren, som berättade att det hänt en gång tidigare. Nu funderar jag på om det kan vara epilepsi. Är det någon som har erfarenhet? Kan dom leva ett drägligt kattliv? Denna behandlingen har kostat väldigt mycket så vi är nära taket på försäkringen också. Det känns så tråkigt detta, allting har gått så fort också :( vill ju självklart rädda henne, men inte till vilket pris som helst. Hade gärna haft lite kött på benen innan vet ringer upp.

Annons:
Katthemsmatten
2/27/17, 2:02 PM
#1

Katter kan få spontana krampanfall. De behöver inte återkomma. Att göra en epilepsiutredning är en komplicerad process på människa och det blir inte lättare på katt eftersom den inte kan berätta om hur den känt sig precis innan anfallet. 

Jag skulle ta det ganska lugnt. Be om recept på stesolid (kramplösande medel) och ha det hemma i beredskap. Det finns dock ett problem och det är att stesolid måste sättas in så snart man ser att ett anfall börjar så det är inget undermedel.

Har själv haft katt som fick krampanfall, men det var inte ofta. Eftersom det enda djursjukhuset gjorde var att observera honom tyckte jag det var billigare och tryggare för honom att jag tog ledigt från jobbet vid de totalt 3 tillfällen det inträffade. Han avled senare av fibrosarkom. Om det fanns något samband mellan anfallen och tumören är det ingen som vet. Sannolikt inte.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Pollos
2/27/17, 3:57 PM
#2

#2 okej, jag känner mig lite lugnare nu. Pratade med vet förut och hon tyckte det var onödigt med en utredning i detta stadiet. Får helt enkelt hoppas det inte blir värre, tycker så synd om henne nu redan som det är.

Katthemsmatten
2/28/17, 12:05 PM
#3

#2 Jag förstår dig. Håller tummarna för att det var en engångshändelse.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: