Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 673 ggr
dragonfly_
2017-02-25 23:40

Avmaska kattungar

Hej! Jag har två kattungar som är ca 13 veckor gamla, inte avmaskade sedan innan. Märkt senaste dagarna att de blivit ganska blajjiga i magen, fått lite uppspända brukar och blivit matta i pälsen. Misstänker såklart mask och avmaskade dem med milbemax för kattungar i torsdags. Tycker dock inte att det har blivit så stor skillnad. Så nu till mina frågor.. - Hur ofta skulle ni ha avmaskat 13 veckor gamla kattungar som inte har blivit avmaskade innan? Vet att det egentligen rekommenderas varannan vecka från 3-8 veckors ålder och sedan vid 12 veckors ålder, men nu är det lite för sent för det. - Hur lång tid tar det innan man ska se resultat om det biter på kattungarna? - Jag har läst lite mer om avmaskningsmedel nu och sett att axilur flytande ska vara ganska effektivt och funka till kattungar. Om det skulle visa sig att milbemax inte skulle funka, hur lång tid skulle ni vänta innan ni provade axilur? Jag vill ju inte preppa dem med mer avmaskningsmedel för tätt inpå, men samtidigt kan de ju inte gå runt med mask i magen.. Har ni andra tankar och ideer tar jag gärna del av det också :)

Annons:
MonicaLagerquist
2017-02-26 07:53
#1

Vad har kattungarna för bakgrund?

Jag tar "Kolla masken" test på mina kattungar och avmaskar bara om de har mask.Mina katter är innekatter och har aldrig haft mask.

Stolt ägare till fem La permer

[[pimey]]
2017-02-26 11:42
#2

Man avmaskar endast katter om de är konstaterat att de har mask. Avmaska inte bara för att, dålig mage innebär inte att det måste vara mask. Köp hellre kolla masken och visar det inget så ta dom till veterinären

dragonfly_
2017-02-26 11:51
#3

Jag har sett mask i avföringen så är ganska säker på att det är mask. Finns spridda åsikter om det där, men kattungar avmaskar man ofta oavsett då de är extra mottagliga. Spolmask kan även innekatter få och de här katterna kommer från ett hem som har både innekatter och utekatter så risken är ganska stor att det är mask. Men ja, ger det inte med sig tar jag dem självklart till veterinären.

Upp till toppen
Annons: