Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2938 ggr
Tettelush
2/22/17, 8:10 PM

Uttråkad katt - svår att aktivera

Hej!

Jag har en innekatt som verkar allt mer uttråkad. Jag ser på henne att hon vill leka och har massa energi men det jag erbjuder duger inte. Hon kan till viss del leka med bollar och leksaksmöss på egen hand, annars får jag sitta med en kattleksak och interagera med henne. Tidigare kunde vi leka så i ca 2 h (utspritt över dagen), men nu tröttnar hon fort. 

Jag försöker aktivera henne på andra sätt - hon har en aktiveringsmatskål, vi tränar olika kommandon. Till våren ska jag försöka ta ut henne i sele.

Lektunnlar fungerar inte (hon är rädd), diverse olika leksaker ger platt fall (bla boinks som fått många bra reviews). Jag har provat toarullar och aktivieringsboll med godis i. Hon är kräsen och verkar inte fatta poängen. Och jag märker som sagt att det inte räcker längre. Hon behöver mer.

Hon har möjlighet till att klättra, och hon sitter ibland och ser ut genom fönstret. Lever på 27 kvm och gör vad jag kan. Inte lätt med en kräsen dam dock. :)

Tips?

Annons:
Honestyisdead
2/22/17, 8:16 PM
#1

Har du ett tillräckligt högt och stort katträd? Så hon kan ligga högt upp nära taket och kan sträcka ut ordentligt när hon klöser?

Enligt mig är 27kvm för litet. Men nu har du ju redan katt så det är viktigt med mycket klättermöjligheter på höjd.

vendelay
2/22/17, 8:55 PM
#2

Något min ganska kräsna hona gillar är om jag leker med laserpennan på väggen där det finns grejer för henne att klättra på. Exempelvis har vi ett klätterträd som går till taket så hon brukar få springa upp och ner där, och i sovrummet har vi en bokhylla och lite annat i olika höjder som hon också gillar att skutta runt på.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Pialinn
2/22/17, 8:59 PM
#3

Hon har inte blivit sjuk? Tror inte storleken på bostad är nåt problem. Vet många katter som bor i husbil utan att gå ut, men har fönster att titta ut genom. Mina 4 andra har bott på 10m2, o1 ville mest vara inne. Den jag har nu går ut ca 1-2 tim om dagen o vill inte aktiveras på något annat sätt. Kanske ligga i knä en liten stund.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Honestyisdead
2/22/17, 9:03 PM
#4

#3 En katt i husbil får ingen som helst motion.  Så aldrig att en katt som endast bor i husbil mår bra.

Karusell
2/22/17, 9:50 PM
#5

Min gamla katt gillar nästan bara snören och halsband. De två yngre däremot leker med allt och behöver mycket aktivitet. Vi bygger ofta hinderbanor av stolar/bord/klösträd och byter ut kartonger att leka med leksaker i eller smyga bakom. Ofta tycker kräsna damen att det är lite kul med detta. Is eller snö på en bricka eller vattenlek i skål med något som flyter kan vara intressant. Annars är det utevistelse sommartid som är mest givande, hon började jaga grodor, fjärilar och fåglar tillslut!

Ellismakaroner
2/23/17, 10:53 AM
#6

Hur gammal är hon?

Hade samma problem som försvann helt när hon fick en kattkompis.


Annons:
Tyst
2/23/17, 10:56 AM
#7

Tror man måste experimentera mycket med leksaker för att luska ut vad katten gillar, speciellt när de blir äldre och inte är riktigt lika leksugna längre. En kattunge leker ju med allt möjligt.
Min katt var extremt pepp på att leka mycket och länge när han var yngre, nu leker han bara 5-10 min i stöten och inte alls lika ofta. Han är fortfarande pigg och glad och kontaktsökande, men vill inte alltid leka när han kommer och söker kontakt, det kan räcka att man pratar med honom och att han får hänga med på det man gör , typ vika tvätt.

Sedan är väl många katter lite tröttare nu, när det ska bytas päls. Visserligen blir inte alla jättepåverkade men en bekant har en katt som blir just trött och lite loj på våren pga pälsbyte.

micki78
2/23/17, 1:24 PM
#8

Känner igen det där, min birma är snart 7år och han är inte lika lättroad längre. Han är busig och vill leka men verkar ha tröttnat på leksakerna.  Det är mest jag som leker och han tittar på:) Han har två kompisar men den ena är 19 år gammal och den andra leker inte heller så mycket som förr, han är 11år. det enda jag kan rekommendera  när katten verkar uttråkad är att sätt dig ner med katten och klappa, borsta eller kela med den ett tag, jag har märkt att min birma inte alltid vill leka utan mest ha sällskap och klappningar när han mjauar och verkar uttråkad. Sen kan man ju leka med snören, men det har du säker provat.

kattöga
2/23/17, 2:51 PM
#9

Min mammas katter som vi har här hemma tillfälligt tycker om att leka med fjädervippan. Men den är roligast att leka med om jag drar hela pinnen o snöret o fjädrarna under en filt eller matta! Det finns tydligen inget roligare än att hoppa på mattan, försöka gräva upp den och knyckla ihop den så mycket det går för att fånga djuret under filten. 

Busar gör dom allra bäst med varandra, jagar, brottas, leker kurragömma och hoppar fram från gömstället.

Alla våra katter som vi har haft har uppskattat den leken mest förutom att jaga riktiga möss o annat utomhus. (Mammas katter släpper jag inte ut dock.) Det blir inte mycket motion med den leken, men roligt är det.

Vår egen herre som vi har nu, blir13 år i sommar, och är inte särskilt leksugen med leksaker alls. Nån gång ibland bara. Sån har han alltid varit. Men han får säkert sin leklusta tillfredsställd utomhus istället.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Sandi92]
2/23/17, 7:36 PM
#10

Mina katter är också ganska kräsna när det gäller lek. Här är några tips på vad mina gillar:

* Magic worms, såna där små färgglada maskar som sitter i ett osynligt snöre. Jag tejpar fast snöret i en pinne så det är lättare för mig att röra på masken. De går nog att köpa online, men jag brukar köpa dem i en sån där automat som man lägger mynt i för 10 kr st. De går sönder ganska fort så jag brukar köpa ganska många på en gång.

* Att dra en vippa eller en pinne under t.ex. en filt och röra på den och låta den sticka fram emellanåt.

* När man leker med en vippa och leksaken "gömmer sig" och prasslar bland bladen på krukväxter.

* Den här vippan http://www.zooplus.se/shop/katt/kattleksaker/kattvippor_och_kattspon/250769
När man flaxar med den så låter det precis som när en fågel flaxar med sina vingar. Jag försöker även att göra samma rörelser med den som en fågel gör, t.ex. att flaxa/flyga med den från ställe till ställe och hoppa runt lite som en fågel gör. Särskilt min ena katt blir helt galen av det och gör det där konstiga ljudet som de gör när de ser en fågel utanför fönstret.

* Da birds fjädervippor. Flaxar/snurrar när man drar dem genom luften, vilket påminner om en fågel som flyger.

Sen går jag också ut med mina katter i sele varje dag, året runt, om inte vädret är allt för dåligt. Det uppskattar de mycket. De leker också mycket med varandra. Så det kanske skulle vara bra att skaffa en kattkompis om du nån gång skaffar större boende.

Tettelush
2/24/17, 9:18 AM
#11

Tack för alla svar! Snören och diverse har jag provat men ska försöka vara mer ihärdig (på hennes villkor). Laserpekare funkade i en månad, nu bryr hon sig inte alls. 😜 hon har inget klösträd (än) men en specialbyggd konstruktion vid mina hyllor. Hon har två plattformar i olika höjd (hyllornas tak) och en stege. Högsta är precis vid taket och där ligger hon mycket. ☺

Upp till toppen
Annons: