Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 871 ggr
[jessicasanden]
2/19/17, 10:08 PM

Kattungefoder

Hej! Har en Maine Coon katt på drygt 4 månader. Hon äter just nu Royal Canin Maine Coon kitten, hur länge ska en kattunge äta det fodret innan man börjar vänja dem till vuxenfoder? Hon har även hängbuk men är inte överviktig. Är det vanligt på så unga katter?

Annons:
ApanAnn
2/20/17, 10:54 AM
#1

"Tigermage" är ingen fara att ha, många katter ser ut så utan att vara överviktiga.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Limberg
2/20/17, 11:12 AM
#2

#0 Om jag inte minns fel så kan de äta det tills de är 14 eller 16 månader. Jag tror dock det står på påsen =)

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

[jessicasanden]
2/20/17, 10:37 PM
#3

Tack för svar! :)

Honestyisdead
2/20/17, 11:55 PM
#4

Jag gick över till blötfoder ganska fort. Innan dom var sex månader tror jag.

Du kan redan börja fasa till annat foder har jag förstått det som.

Carmarino
2/21/17, 10:16 AM
#5

Senast jag hade kattungar så började de själv äta vuxenfodret (som jag hade till de vuxna katterna) vid kanske 4-5 veckors ålder. Försökte hindra dem genom att sätta fatet högt upp, men det hjälpte inte.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ominous
2/21/17, 7:07 PM
#6

Det enda man behöver tänka på när det kommer till kattungar och mat är att man inte serverar för stora bitar av torrfoder, då de kan fastna i halsen och är svårare för dem att tugga. Annars är det bara att köra på vanligt foder, något med hög kötthalt och mycket vätska

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
vendelay
2/21/17, 7:32 PM
#7

#5 Sorry för irrelevant kommentar men aaaaaaaaah, vad söt!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Carmarino
2/22/17, 9:18 AM
#8

#7 Tack. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mangochanti
2/24/17, 9:44 AM
#9

Hej! Jag är själv såld på detta med färskfoder :-)

http://barf.ifokus.se/articles/55682e00ce12c47eab000c37-att-barfa-katterna-ar-inte-sa-svart?discussions-1

Vet att alla inte är intresserade av detta, men med tanke på hur bra det är för katterna så vill jag iaf flika in det.

Jag har själv fyra kattungar. Och då jag redan var införstådd att det var färskfoder jag vill ge mina katter var det ganska lätt att  vänja över mina kattungar från modersmjölk till rå mat. Jag börjar erbjuda kattungar rå mat, malet kött vid 4-5 veckors ålder. Jag blandade köttet med ljummen modersmjölkersättning men övergången  vara ganska enkel.
Du kan successivt vänja in MUSH Vaisto Cat Kyckling-nöt  (bifogar länken ifall du vill läsa om det) då det passar att ge även till kattungar. 😉

Men  under den första tiden hemma hos dig bör du inte göra några ändringar i kosten. Låt kattungen äta den mat den är van vid tills den har bott in sig hemma hos dig. När kattungen har funnit sig till rätta, det kan ta olika lång tid, kan du börja introducera den nya maten, oavsett vad du väljer att ge din katt.

Är du intresserad av färsk foder kan du ju börja med Much Vaistio cat, kyckling-nöt som passar bra till kattungar och de små portionsbitarna är enkla att hantera. Börja då med en halv portionsbit, en liten ovan kattmage kan reagera kraftigt på foderbyte så det är viktigt att det sker långsamt och med en gradvis introduktion. OM du är intresserad vill säga 👍

Bäst är att börja med att servera rumstempererad mat, det är snällast för magen och det brukar även vara mest tilltalande för katter som aldrig har ätit rå mat. Har du tur äter kattungen den råa maten rakt av.

Själv undviker jag torrfoder som inte är en naturlig kost. Mina kissar kan få lite som godis, dock spannmålsfritt med hög kötthalt.  Då många katter är dåliga på att dricka vatten, vilket mina är.
Men alla gör som man vill, fritt val. Detta är som jag känner och vill ge mina katter.

Lycka till med din kisse.
🐱

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Upp till toppen
Annons: