Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1094 ggr
majlos
2017-02-16 09:49

Hur länge efter kastrering?

Hej!

Kastrerade min 1 år gamla hankatt häromdagen, undrar hur länge efter kastrering det kan gå innan fertiliteten inte borde vara orsaken till beteenden han har.

Vet att vissa katter kan fortsätta skvätta även efter kastrering av flera olika skäl. Utifall att det inte är invant eller någon infektion eller så, borde det ändå kunna ta ett par dagar innan han slutar skvätta? Tänker ifall hormonerna osv behöver tid att gå ur kroppen.

Han har redan börjat bli mer kramig och lite lugnare, men han spatserar fortfarande runt i rummet och verkar rastlös och jamar än del, fast inte lika högljutt och ofta som innan.

Jag tror att det kan ha att göra med att han är understimulerad så jag leker så mycket jag bara kan nu (vilket han inte var så intresserad av innan han kastrerades.)

Det jag undrar är om jag borde förvänta mig att det ska ta några dagar innan jag måste börja försöka avgöra om de beteendena han har beror på något annat än att han var fertil…

Annons:
Agafia
2017-02-16 09:55
#1

Fick du ingen info om det av Veterinären ?

majlos
2017-02-16 10:12
#2

#1: Nej, veterinären sa att beteendena kan försvinna (men att det inte är garanterat) men inget om hur lång tid det skulle ta innan de försvinner, bara att det kommer ta några dagar innan såret läkt ordentligt och att katten bör hållas inomhus (innekatt så ingen fara där), samt råd om när och hur han ska få mat och att kontrollera såret dagligen och så.

Maria
2017-02-16 10:23
#3

Min 15-årige kastrerade hankatt är väldigt orolig en period på hösten och på våren. Han blev också kastrerad ganska sent jag tror han var 7-8 månader. Mina andra katter har kastrerats tidigare och jag har inget märkt alls,

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[WhileWeSleep]
2017-02-16 13:05
#4

Det kan ta flera veckor. Hos andra djur har jag märkt en tydlig skillnad efter 5-6 veckor. Men att det förstås kan ta ännu längre tid innan det ger full effekt när hormonerna orsakat trubbel.

Bästakompis
2017-02-18 13:03
#5

Det tar några veckor brukar man säga.. Jag var jourhem till en hane som gått okastrerad i flera år. Han strilade hejvilt första tiden, men det avtog successivt under 2 månaders tid. Beteendet sitter i mera när katten befinner sig på en plats där den strilat förut, och när det dessutom finns andra katter att revirmarkera mot. När denne katt flyttades till nytt hem utan andra katter så hamnade inte en droppe utanför lådan ☺

Upp till toppen
Annons: