Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1189 ggr
Babydino
2/15/17, 2:29 PM

Dricker inte vatten?

(Skrev tidigare om att jag skulle adoptera två katter, blev bara en.)

Han kom hem i går. Äter torrfoder och går på toa och verkar trivas. Leker och myser. 

Men han dricker inte vatten? Jag har sett honom äta torrfoder några gånger och varit framme och nosat på vattnet, men aldrig druckit. 

Gav honom blötfoder, som han åt med aptit, för att försöka få i honom vätska. 

Bytt vatten flera gånger, men han är lika ointresserad. 

Vad ska jag göra?

Annons:
Calcifer
2/15/17, 3:07 PM
#1

Ge honom blötfoder och håll ögonen på honom. Sätt ut flera skålar med vatten på olika ställen. Han har nyss kommit till ett nytt hem, det kan vara överväldigande för en katt. Dessutom har katter inte samma törstreflex som andra djur eller vi människor. Min ena katt får nästan uteslutande våtfoder för han är dålig på att dricka. Inte så det blir farligt, men så att jag vet att han skulle få problem om han bara åt torrfoder.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Belimas
2/15/17, 3:11 PM
#2

Katter har inte en utvecklad törstreflex såsom hundar har, då de är ökendjur så får de i sig den vätska de behöver via bytesdjur i stället. Av den anledningen är det bättre att utfodra sin katt med blötmat av ett bra märke eller BARF. En katt som får i sig för lite vätska kan lätt drabbas av ex. urinstenar, framför allt hankatter.

Annars fler vattenskålar placerade på olika ställen, vattenfontän kan få en del att dricka mer.

Maria
2/15/17, 3:32 PM
#3

Jag har en gammal hankatt som nu är 15 år. Jag tror jag såg honom dricka för fösta gången  för ungefär 2-3 år sedan, Även numera ser jag honom dricka väldigt sällan.

Mina katter har tillgång till vatten inne vid matskålarna och i uterummet.

Jag läste någonstans för längesedan att vissa katter gillar vatten som stått några dagar. Det skulle vara ett nedärvt beteende från när de lever ute och dricker i små pölar eller bergssprickor. Har ingen aning om det ligger någon sanning i detta men vattnet i uterummet byter jag var 3:e dag.

De äter bara blötmat så jag oroar min inte för vätskan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2/15/17, 6:49 PM
#4

Jag ser aldrig min hona dricka. Din katt dricker säkert när du inte ser.

Calcifer
2/15/17, 7:19 PM
#5

Ett tips kan vara att rita en linje i tusch så du EXAKT kan se vart vattnet nått till, för att se om katten kanske dricker när du inte ser. Såklart med ofarliga pennor, så ingen fara finns för katten. En vän gjorde det på utsidan av en plastskål för några år sen och såg att katten visst drack men det syntes inte direkt för mycket åt gången drack den inte och aldrig så hon såg.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Pia-69
2/15/17, 7:31 PM
#6

Eller tejpa med lite maskeringstejp alt. eltejp på insidan av skålen! 🤓


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
Calcifer
2/15/17, 7:48 PM
#7

#6 Ja, det är också en bra idé!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

SuperLimm
2/16/17, 10:05 AM
#8

#5 Eftersom vattnet dunstar så tror jag inte det funkar så bra tyvärr. :)

Blötmat 2-3ggr/dag, vattenfontän, vattenskålar i olika storlek och form utplacerade på många olika ställen är några bra tips för att få i katter mer vätska.

Eftersom katter från början är ökenlevande djur så dricker dom inte gärna stillastående vatten eftersom det är förenat med dåligt vatten. Därför dricker många katter väldigt gärna ut tex akvarier och vattenkranar.

Mvh Linn

Babydino
2/19/17, 12:41 AM
#9

Intressant. Visste varken att katter är ökendjur, saknar törstreflexer eller gillar stillastående vatten. :) Angående det sista trodde jag de föredrog vattens om rörde sig.

Nu har jag sett honom dricka några gånger, men det är inte mycket.

Honestyisdead
2/19/17, 3:34 AM
#10

#9 Dom gillar ju vatten som rör sig skrev ju #8 ;)

Maria
2/19/17, 8:06 AM
#11

Jag har hör att de gillar stillastående vatten men det kanske är fel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2/19/17, 8:31 AM
#12

Själv har jag ingen aning. Mina dricker stillastående vatten i alla fall.

Maria
2/19/17, 8:33 AM
#13

Jag har testat drickfontän till mina men de bara stirrade på mig och fontänen så jag gav bort den till en kattfröken 😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Ominous
2/19/17, 3:59 PM
#14

De katter jag haft har ofta föredragit vatten de hittat, inte som man ställt ut. Tex har de gillat att dricka vatten ur vattenkannan av zink, där vattnet byts bara någon gång i veckan. 

Katter är svåra att få att dricka, så precis som många andra sagt är det viktigt att ge vätska genom maten :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Babydino
2/20/17, 6:45 PM
#15

Min förra katt drack rinnande vatten ur kranar, rester från dushen, handfatet och diskhon. Hon drack även hur dricksglas. Men just ur skålen gick det inte. 

Hon fattade inte grejen med fontän. Den lät *för* mycket. Alltså ett tyst "bzzzzz".

Men han verkar ju inte döende så jag antar att han är okej.

Babydino
2/20/17, 6:46 PM
#16

Med det sista menades att han verkar må bra, så de tär nog inge fara än. Tror han dricker när jag inte ser. Han får blötmat ibland.

SuperLimm
2/21/17, 7:35 AM
#17

Om du ger blötmat varje dag behöver du inte oroa dig! :)

Mvh Linn

Mangochanti
2/24/17, 9:57 AM
#18

Håller med #2
Barf eller Much Vaisto cat passar bra till katt och de små portionsbitarna är enkla att hantera. Börja med en halv portionsbit, en ovan kattmage kan reagera kraftigt på foderbyte så det är viktigt att det sker långsamt och med en gradvis introduktion.

Börja med att servera rumstempererad mat, det är snällast för magen och det brukar även vara mest tilltalande för katter som aldrig har ätit rå mat. Har du tur äter katten den råa maten rakt av.

Jag brukar även tillsätta lite vatten och blanda, då mina kissar sällan dricker vatten, får de vätskan genom maten. Funkar hur bra som helst.

Lycka till

🐱

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Babydino
2/26/17, 2:13 AM
#19

Ska kolla in detta.

Upp till toppen
Annons: