Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2417 ggr
Wand
2017-02-11 23:36

Katter med känslig mage!

Winky, Fleur och Irmis <3

Hej! Jag misstänker att mina katter har s.k känsliga magar. De bajsar bra, varken diarré eller förstoppningar, men de kräks ganska mycket. Nu menar jag inte att alla 3 sitter och tokkräks hela dagarna, men det kommer någon dag då de kräks och någon dag då de inte kräks osv.
(Dessutom, då de väl kräks, då vet jag att de kommer kräkas 2 gånger till på raken, så jag bara går och väntar på den där tredje kräkfläcken innan jag kan torka. :p)

De kräks ibland 2-3 gånger om dagen och ibland inte alls, det kommer och går. Det finns inga parasiter och i överlag så är de bara friska och pigga små krumelurer. Äter och dricker bra, Winky kan hetsäta då jag precis fyller på matskålen och då åker det ut inom minuter. Men annars är det inget sämre allmäntillstånd.
 De är för övrigt av rasen cornish rex, så de är väldigt up and running, so to speak… x)

Eftersom att katterna är fria, parasitfria och inte har mask så undrar jag då om det helt enkelt handlar om så kallat "känslig mage", det drabbar väl många, tyvärr. Vilka råd skulle ni ge mig och mina 3 små kärleklingar? Finns det något kosttillskott eller dylikt som kan stabilisera tarmfloran?

Tack på förhand!

/Wand

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

  • Redigerat 2022-03-28 07:33 av OberonsMatte
Annons:
Pia-69
2017-02-12 00:08
#1

Har du provat Fortiflora? Finns hos veterinärer bl.a.! Mina katter älskar detta, pudras över maten och blandas. Hoppas det löser sig för dina kissar! 😻 https://www.apotekhjartat.se/mina-behov/husdjursvard/kostrad-for-katt/purina-veterinary-diets-fortiflora-feline/


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Wand
2017-02-12 00:21
#2

#1 Ska definitivt prova! Tack! Mina äter enbart orijen torrfoder, det har passat dem utmärkt på måna sätt, är tyvärr inte benägen att barfa och ja, då får jag göra allt annat för att de ska få vara bra i magarna litegrann. Orijen kan vara starkt för vissa. Finns det fler tillskott som kan rekommenderas?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Uppkatten
2017-02-12 08:41
#3

Hur gamla är katterna? Sjukdomar såsom sköldkörtelproblem respektive njursvikt kan ge kräkningar som symptom.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

burmamys
2017-02-12 13:52
#4

Låter inte bra att de kräks från och till, och ibland flera gånger per dag. Fortiflora kan bidra med nyttiga tarmbakterier, vilket är bra! Men jag skulle personligen rådfråga en veterinär om de kräks ofta. 

Sedan måste jag ändå fråga vad det är som gör att du inte vill testa färskfoder, eftersom du nämner det som ett alternativ men att du "inte är benägen att barfa"? MUSH vaisto cat köper man som du kanske vet som frysta, färdigblandade köttbullar. Jag har läst om flera katter med känslig mage som blivit bra med MUSH. Precis som vid alla foderbyten ska man fasa över långsamt, och det går ju att stanna halvvägs, så att man alltid ger lite torrfoder och lite MUSH.

Wand
2017-02-13 00:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

#4 Jag är bipolär och lider av ADD, jag har svårt för att åta mig saker som jag inte vet funkar. Jag litar inte på min kunskap till att barfa ett djur. Veta vad som ska ges och i vilken mängd och hur många gånger varje dag. Jag är i ett kaotiskt liv där jag som ägare bedömer läget bättre som det är, de har fri tillgång till det bästa torrfodret man kan få på marknaden och blötmat nästan varje dag. De får bra energikällor, de svälter aldrig osv. Det finns inga parasitiska problem. Så jag tänkte mest om det skulle gå att stabilisera magen lite. Med fodertillskott helt enkelt, det var allt. Förlåt. Menmen. Jag är väl rätt usel ändå.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

burmamys
2017-02-13 07:48
#6

Min poäng med MUSH är att man INTE behöver kunna något, eftersom de redan är färdigblandade! 😊 På kvällen plockar du bara fram det antal bullar katterna ska ha ur frysen och lägger i kylskåpet, så de har tinat lagom till morgonen. En bulle per kg katt, ungefär. Så om din katt väger 3 kg så äter den 3 bullar per dag. Svårare än så är det inte! 😊 Men jag tycker du ska ringa och rådfråga veterinär om att de kräks så ofta, ifall hen tycker att du behöver boka tid för dem. Kanske vill de ta blodprov för att utesluta någon allvarligare orsak. Sedan, om det inte är något allvarligt, och om Fortiflora inte är tillräckligt, då kan det vara bra att testa ett färskfoder som MUSH vaisto cat.

Annons:
[[pimey]]
2017-02-13 13:13
#7

Har du tagit parasitprov eftersom du vet att det inte är det eller? Och även om du har add så kan vem som helst använda MUSH, tusen ggr bättre än torrfoder

Fiapahmp
2017-02-13 19:45
#8

Låter PRECIS som min katt. Jag fick helt enkelt prova mig igenom alla olika slags foder jag kom åt tills jag hittade ett som han inte kräks av. Lustigt nog har det varit två av dom billigaste torrfoderna xD (mattes plånbok tackar dock). Ett som finns på Netto och ett på Willys. Minns inte namnen nu, men kan kolla upp om du vill. :)

Upp till toppen
Annons: