Annons:
Etikettandra-djur
Läst 2470 ggr
vendelay
2017-02-10 19:11

Katt rädd för hamster?

För ett tag sen tog vi in en omplacering, en liten dvärghamster. Första dagarna bodde hon i en gallerbur och även fast vi tätade gallret med kartong kom hon åt att bita i gallret och mina katter är rent allmänt rädda för ljud och så även detta ljud. Nu bor hamstern i en trä/glasbur så hon gör inga såna höga ljud längre.

Katterna är väldigt nyfikna men otroligt rädda. Lite för rädda? De sitter och tittar på glaset ibland (hamstern har gott om utrymme att gömma sig och de kan självklart inte komma åt henne!) och när hamstern får syn på katterna blir hon helt till sig och börjar typ skutta för att se dem bättre. Då blir såklart katterna rädda igen… 

Idag tänkte jag (väldigt varsamt och försiktig, med full kontroll) låta katthonan nosa på hamstern mellan mina fingrar men katten blev helt förskräckt och sprang in i ett annat rum och gömde sig.

Varför är de så rädda för hamstern? Har ni några teorier?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
2017-02-10 19:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Såhär oerhört farlig ser en dvärghamster ut 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

laiinadp
2017-02-10 19:33
#2

Är dina katter utekatter eller innekatter? Innekatter är ju mindre erfarna när det gäller andra djur, och när det då gäller djur som är konstiga, gör konstiga ljud, luktar konstigt osv så kan det ju bli att de blir rädda. De vet ju inte vad hon är, vet inte hur hon beter sig och sånt. Jag tror att katterna vänjer sig, nu är det bara en period då de reagerar med "vad är det där?!" och de kanske inte vet hur de ska reagera. Men detta är ju om dom är innekatter. Om de är utekatter så vet jag faktiskt inte.

Hjärta

vendelay
2017-02-10 19:51
#3

De är innekatter men från början var de ju hemlösa i minst 3-5 år och då har de ju varit ute så jag tycker att det är så konstigt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annielle
2017-02-10 19:56
#4

Ja, jag tycker att det verkar konstigt, tycker ju att de borde vara mer nyfikna än din dvärghamster 🤔

Dvärghamstern låter otroligt gullig när du beskriver att den hoppar och har sig för att se katterna bättre! 😍

Var dig själv, det finns redan så många andra.

laiinadp
2017-02-10 19:57
#5

Ja, då vet jag inte. Det kanske bara är något ovanligt för dom, som människor kanske är rädda för saker som egentligen är normalt (åka flygplan, höga ljud, en konstig människa). Eller så finns det en jättebra förklaring, som jag inte vet om. 😂

Hjärta

Tjeja
2017-02-10 20:35
#6

Säker på att hamstern inte är ett sånt här livsfarligt äpple liksom? 😉😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
vendelay
2017-02-10 21:19
#7

#4 Haha, ja, hon är jättesöt!

#6 Jag vet visserligen inte hur hon ser ut när jag inte tittar men jag kan inte påstå att jag sett henne grön någon gång… Vilken underbar video! 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

ApanAnn
2017-02-10 22:17
#8

Det är ju Något Nytt Och Läskigt ju… Fegiskatter kanske måste vänja sig vid tanken först. Sen har jag märkt att om en katt spattar iväg kan den andra också triggas och springa iväg.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

vendelay
2017-02-11 05:26
#9

#8 Ja, de kan ju trigga varandra ibland men det är inte sån rädsla. De hoppar inte till, det är mer att de trycker magen mot golvet och spärrar upp ögonen osv. Eller backar tills de kan springa därifrån.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

burmamys
2017-02-11 10:45
#10

Du skriver att lilla hamstern är en omplacering. Hon kanske bar med sig läskiga dofter från den miljö hon bodde i innan hon kom till er? Så att katterna reagerade på hennes doft i början och att de därför fortfarande inte ser henne som ett byte? Dofter är ju viktiga för katter, och dessutom beter hon sig inte som sina vilda kusiner, som ju gömmer sig och flyr. Den här lilla hamstern är ju nyfiken och hoppar mot dem för att se dem bättre! Hon kanske ser ut som ett byte, men doftar inte så och beter sig absolut inte så, och det är det katterna upplever lite skrämmande…?

vendelay
2017-02-11 11:35
#11

#10 Ja, det låter förstås väldigt logiskt! Tack 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

burmamys
2017-02-11 12:37
#12

#11 Så lite så 😊

Upp till toppen
Annons: