Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3985 ggr
Bästakompis
2017-02-09 13:04

Leksak i matskål

Är det någon som vet varför katter lägger en leksak i sin matskål ibland?? För att leksaken är ett "byte" som ska sparas bland de andra resurserna? För att katten leker att saken är mat? För att katten går med leksaken i munnen och kommer på att den är hungrig, öppnar munnen för att äta och så hamnar grejen där…? Här hemma är det Bobos älskade bollar som brukar hamna i matskålen då och då.

Annons:
Björksätter
2017-02-09 13:52
#1

Vet inte varför men jag har haft en katt som regelbundet badade sina leksaksmöss i vattenskålen. Fattade aldrig varför men hon ville väl ha ren mat :)

Carmarino
2017-02-09 14:06
#2

Det har hänt att jag har hittat leksaker i vattenskålen, men jag har aldrig sett hur de kommit dit. Så jag vet inte om det var medvetet eller om de hamnade där av misstag.🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Sandi92]
2017-02-09 16:38
#3

Jag har en dam här hemma som ofta lägger leksakerna i vattenskålen/fontänen. Det är ganska irriterande för vattnet blir smutsigt. Ibland lägger hon leksaker i mina skor också, men det gör inget, ser bara gulligt ut. 😃 Matskålen brukar hon aldrig lägga något i dock. Vår andra katt lägger aldrig leksaker på konstiga ställen.

OberonsMatte
2017-02-09 22:36
#4

Min Ruben lägger nästan alltid färdiglekta leksaker i mat- eller vattenskålen och lämnar dem där. Eftersom jag har studerat honom vet jag att det är ett väldigt medvetet val han gör efter en stunds jakt och lek. Vattenskålen står dessutom uppe på matbordet, så leksaker råkar inte bara hamna där.

Jag tror att han lämnar sina byten där eftersom både mat- och vattenskålen representerar något centralt i hans kärnrevir. Det som finns där är hans även om han själv inte är där för tillfället.

Sajtvärd Katter iFokus

skimmer
2020-06-27 07:17
#5

min siames Castiel lägger leksaken i vattebskålen, sedan hämtar han det och ger till mig …vått… att kasta det igen

cattisa
2020-06-27 15:16
#6

Min Kurre brukar lägga sin favorittygmus i vattenskålen på natten ibland. Det händer att han har tagit upp den igen och lagt den bredvid vattenskålen så att jag hittar den genomblöt där istället. ❤️

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Annons:
Wony
2020-07-07 08:15
#7

Vår Lillan fick en leksaksmus med elektroniskt ljud. Den blev lite tilltygad efter att hon dränkt den i vattenskålen över natten. Sambon fick operera leksaken och torka ljudenheten innan jag fick sy ihop den igen. 😃

[[eskils_]]
2020-07-10 12:40
#8

Kul att läsa andras erfarenheter! Även här har det hänt att små leksaker hamnat i eller bredvid vattenskålen… 😉

Ajax1
2020-07-10 13:28
#9

Jag kom hem och i köket var det en pöl med grönt.. tänkte först att katten kräkts😟. Men upptäckte att han hade pillat ut ett grönt skosnören från en sko, lagt det i vattenskålen, tagit ur det och burit i vägen det, hittade skosnöret blött i ett annat rum! 🙂

Upp till toppen
Annons: