Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 1442 ggr
vendelay
2/7/17, 6:25 PM

Tips på kattböcker

Har ni några bra tips på kattböcker? Allt från fotoböcker med raskatter till information om katter osv. Går också bra att föreslå biografer (typ Sjukhuskatten Oscar) men det är inte vad jag letar efter i första hand.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Aleya
2/7/17, 7:01 PM
#1

Inte det du frågar efter men jag rekommenderar Bob gatukatten och en bok som jag älskade men den är gammal som gatan. Och det är som siamesen James. Minns ej bokens korrekta titel dock.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

burmamys
2/7/17, 7:26 PM
#2

Jag rekommenderar Bo Söderströms bok "Hur tänker din katt?"!😃👍 Han skriver utifrån vetenskapliga artiklar om katters mentalitet och beteende, och ger dessutom en mängd praktiska tips om vardagliga saker som kattlådan, matskålen, möblering, m.m. Väldigt lättläst och trevligt berättad. Suverän bok för den som vill förstå sin katt och omsätta den förståelsen i praktiken.😊

Vixxen
2/8/17, 7:54 PM
#3

 Katt i huset: Doreen Tovey

Gatukatten Bob: James Bowen

Kattgodis: Elin Hoffner

Ylva Stockelberg har skrivit ett flertal böcker om avel och genetik.

Robinson’s Genetics for Cat Breeders: and Veterinarians: Carolyn M. Vella, Lorraine M. Shelton, John J. McGonagle, Jerry W. Stanglein

The Cat: Susan Little

vendelay
2/8/17, 9:54 PM
#4

Hoppsan, jag skrev ett svar här igår men det verkar inte ha blivit publicerat!

#1 Jättebra tips ändå, det är sånt som jag kanske köper senare så det är ändå bra att få höra vad du gillar 🙂

#2 Den har jag kikat på, ser så himla fin ut. Ska absolut köpa den!

#3 Tack, det var några jag inte hört talas om. Ska kolla upp samtliga.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2/8/17, 10:23 PM
#5

Har ni några tips på böcker om raskatter? Antingen med bilder / illustreringar om alla möjliga raser eller böcker om en specifik ras och liknande. Text och / eller bilder spelar ingen roll.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Vixxen
2/8/17, 11:18 PM
#6

Enklare att kolla det på nätet http://www.sverak.se/kattraser/rasguide/

Annons:
vendelay
2/9/17, 7:43 AM
#7

#6 Håller helt klart med men jag vill ha dem som dekoration (och såklart för att läsa i). Vi ska sätta upp en hylla där vi bara ska ha kattgrejer, tycker det vore roligt med fina fotoböcker och faktaböcker också 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

burmamys
2/9/17, 7:53 AM
#8

Ylva Stockelbergs bok "Kattuppfödning", jag har den senaste versionen, den är också otroligt bra för den som vill börja föda upp katter, eller som funderar på det och vill veta mer först. Hon förklarar på ett enkelt sätt genetiken bakom, och går igenom och ger råd om allt från olika sätt att välja avelskatter till hur man tar hand om den dräktiga honan och kattungarna, till vad man bör tänka på när man säljer kattungarna. Det finns många fina foton i boken och längst bak en fotolista med beskrivningar över de vanligaste kattraserna.

burmamys
2/9/17, 7:55 AM
#9

Ska finnas bra, snygga böcker om kattraser också! Har för mig att det finns en som heter något i stil med "Världens katter"?

vendelay
2/9/17, 7:58 AM
#10

Tack! Ylva har många bra böcker som jag vill ha 👍

Jag hittade "All Världens Katter" av David Alderton.  Den verkar vara lite svår att få tag i inbunden men ser väldigt fin ut 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

burmamys
2/9/17, 7:59 AM
#11

"Katter i världen" ska vara en sådan klassiker, av Rutger & Herscher (osäker på stavning). Men då kanske ni får leta på bokbörsen?

burmamys
2/9/17, 8:02 AM
#12

Hoppas ni får ihop en riktigt fin och inspirerande kattbokhylla! 👍😃❤

burmamys
2/9/17, 8:08 AM
#13

"All världens katter" hittade jag på Bokus nu! Den ska vara jättebr, snygg inbunden och går igenom 120 olika kattraser! 😊

Annons:
vendelay
2/9/17, 8:08 AM
#14

Är det bara jag eller verkar väldigt många kattböcker vara ganska gamla, många verkar vara från innan 00-talet? Jag har uppfattningen att vi har lärt oss ganska mycket ändå de senaste 20 åren om katter så jag tycker att det borde uppdateras. Vad tycker ni?

Tack för tipset, ska kika på boken och bokbörsen! Är det typ som Blocket fast bara böcker?

Tack, det ska vi nog lyckas med 🙂🐱

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2/9/17, 8:08 AM
#15

#13 Tack! Det är bara jag som är dålig på att söka tydligen!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

burmamys
2/9/17, 8:24 AM
#16

#14 Nja men jag tror böckerna ändrat karaktär lite. Tycker att idag finns det fler böcker om katters beteende, typ Bo Söderström och Susanne Hellman "I huvudet på din katt". Även Ylva Stockelberg har gett ut en bok baserat på hennes svar på frågor om katter. Måste även nämna "Katt people" av Julia Lindman (tror jag hon heter) som är en samling berättelser om olika människor och deras relation till katter de äger eller tar hand om på katthem eller har räddat, m.m. Verkar väldigt charmig och utforskar relationen mellan katt och människa.

burmamys
2/9/17, 8:27 AM
#17

Ja Bokbörsen är väldigt bra, man registrerar sig, söker den bok man vill ha, och köper den från en privatperson eller antikvariat som har den, och på så vis kan du få tag i böcker som utgått från förlag.

vendelay
2/9/17, 8:33 AM
#18

Okej, tack så mycket! Jag ska ta och registrera mig där och se om det är något jag behöver därifrån 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

burmamys
2/9/17, 8:49 AM
#19

Mitt sista tips är att Bokus har alla Jackson Galaxys böcker, "Cat daddy", "Catification", och "Catify to satisfy", kanske det finns flera. Definitivt böcker jag gärna vill läsa, jag gillar hans perspektiv utifrån kattens upplevelse. Dessutom väldigt snygga böcker med mycket bilder! 😊👍

Imbo
2/9/17, 10:06 AM
#20

Stora boken om katter av Michael Pollard.
Inte nyaste boken men mycket bilder och raser och fakta.
Går att hitta på begagnat marknaden för bra pris.

Annons:
Helena1978
2/9/17, 11:18 AM
#21

Kan du tänka dig kattböcker på engelska?

Hittade några kattböcker som verkar innehålla mycket, tyvärr har jag inte dessa själv så jag kan inte uttala mig om hur bra eller dålig de är.

http://www.adlibris.com/se/bok/barrons-encyclopedia-of-cat-breeds-9780764165801

http://www.adlibris.com/se/bok/the-ultimate-encyclopedia-of-cats-cat-breeds-cat-care-9781844768974

Har dock haft utrensning av husdjursböcker härhemma då jag samlat på mig lite väl många genom åren, både svenska och engelska, skänkte dem till Erikshjälpen då de bara stod och samlade damm, en av böckerna var den Imbo nämner i #20.

Om du kan tänka dig böcker på engelska så finns det även en hel del rasböcker om du är intresserad av en speciell ras.

Annars säljer ju SVERAK tidningar som brukar innehålla rasspecial:

http://www.yourvismawebsite.com/sveraks-kansli/tidningar

http://www.sverak.se/tidning/

vendelay
2/9/17, 2:58 PM
#22

#19 Ja, han verkar vara bra. Har kikat på hans böcker!

#20 Tack! 🙂

#21 Ja sorry, det står nog inte i första inlägget men engelska och svenska går bra! Jag ska titta på länkarna. Har kikat på SVERAKs tidningar men vill helst ha inbundna böcker så det får vänta i så fall!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

OberonsMatte
2/9/17, 10:54 PM
#23

 Vicky Halls är en känd engelsk kattbeteenderådgivare som har skrivit ett flertal  böcker som jag kan rekommendera. De är på engelska, men lättlästa, underhållande och väldigt intressanta, lärorika och tankeväckande. Jag har lärt mig massor om kattbeteenden av hennes böcker.

Sajtvärd Katter iFokus

vendelay
2/10/17, 3:41 AM
#24

#23 Tack, det ska jag kolla upp!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2/11/17, 9:55 PM
#25

Första omgången är beställd nu. Det blev:

I huvudet på din katt av Susanne Hellman Holmström & Sarah J Hellman
Vad säger katten? av Ylva Stockelberg
Hur tänker din katt? av Bo Söderström

Alla böcker verkar så himla fina och intressanta men har inte råd att köpa alla nu så jag börjar med dessa haha. Jag beställde från Bokus för alla böcker verkar vara exakt 2 kr billigare än på Adlibris? 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: