Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 900 ggr
Sommarek
2017-02-03 10:23

Katt med en njure - foder?

(Jag har läst runt på forumet om katter med dåliga njurar och kost, men inte hittat något som var specifikt nog, så jag tänker fråga ändå.)

Vår ena katt har precis fått ta bort en njure på grund av att den var kass. Nu har vi fått med lite blötmat hem som är för katter med njurproblem, men vi vill gärna ge MUSH till de andra. Vad jag förstår ska MUSH inte ges till katter med njursvikt, men är det samma sak med en katt med bara en njure? Det kanske verkar som en petitess, men jag vill verkligen kolla upp så det inte blir fel. Vi håller redan på att fasa ut torrfoder (lite långsamt eftersom alla katterna har svultit tidigare och några av dom har lite problem med att inte ha fri tillgång), så det ska bort. Men vad är bäst för lillkisen med bara en njure?

(Hoppas det framgår vad jag menar; har varit vaken sedan 2 i morse eftersom ovan nämnda katt strulade och skulle lirka sig ur sin väst, som hon har på för att skydda operationssåret…  🤦‍♂️)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Sommarek
2017-02-03 10:31
#1

Det ska tilläggas att hon inte har visat några som helst symptom på att vara dålig; hon äter bra, dricker/kissar normalt, leker och skuttar och hoppar precis som hon alltid gjort. Den dåliga njuren upptäcktes faktiskt av en slump.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

starhawk
2017-02-03 11:16
#2

En människa klarar sig fullgott på en njure, dom två har tillsammans mer än dubbel kapacitet mot vad som krävs. Såvitt jag vet gäller samma sak för katten, är den kvarvarande njuren bara frisk och sund skall det inte vara någon som helst fara.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Uppkatten
2017-02-03 12:10
#3

Frågan är vad som gjorde en njure så "kass" att den behövde tas bort? Vad var det för fel på njuren?

Hos en katt med begynnande njursvikt kan man t ex se förändringar i njuren på ultraljud. Ena njuren kan t ex vara påverkad, medan den andra njuren i stort sett ser "normal" ut. När jag diskuterat detta med veterinär har denne förklarat att det då ofta bara är en tidsfråga innan även njure nr 2 försämras. D v s njursjukdomen påverkar båda njurarna men i olika takt.

Men njurar kan ju vara dåliga av olika orsaker. I det här fallet måste du således diskutera frågan med en veterinär som är kunnig just på njursjukdom hos katt för få att veta vad som gynnar just din katt bäst.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Silvestris
2017-02-03 13:15
#4

Fråga veterinären om katten behöver njuranpassad kost. Om han behöver det finns det bra blötfoder du kan använda. Om du vill BARFa är det bäst att vända sig till en kostrådgivare som kan erbjuda recept på njuranpassad mat.

Sommarek
2017-02-03 13:20
#5

#2 Låter lugnande.  :)

#3 Det vet jag inte just nu; de såg bara att den inte funkade alls, alltså där var inget flöde till den.

#4 Våra veterinärer kör tyvärr helt på vad de får av info från Kunglig Kanin och andra producenter. Jag hade tänkt använda MUSH, inte BARF eftersom jag inte fixar att stå och blanda det själv…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Uppkatten
2017-02-03 14:08
#6

Här finns en del att läsa om njursjukdom hos katt, men vet inte om det är till någon hjälp i ditt fall http://iris-kidney.com/.

Försök få tag på en veterinär med särskilt intresse för njursjukdom hos katt som kanske utifrån journalen kan hjälpa dig att få ett svar på dina frågor.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Sommarek
2017-02-03 16:54
#7

#6 Tack, ska göra det. (Veterinären har sagt till min bättre hälft att njurproblem är vanligt hos äldre katter; mer specifik info än så har vi inte fått. Vi vet inte riktigt hur gammal damen är eftersom hon är en hittekatt från Kreta, och när de skulle bedöma åldern på tänderna så hade hon stomatit…)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Uppkatten
2017-02-03 17:01
#8

Ja, njurproblem är vanliga hos äldre katter. Vill minnas att min veterinär sa att ungefär 40% av katterna har förhöjda njurvärden vid 10 års ålder, och därefter ökar andelen. Men att man får ta bort en njure som inte fungerar alls har jag inte hört talas om tidigare. Det är f ö svårt att bedöma en katts ålder genom att titta på tänderna har jag förstått.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sommarek
2017-02-03 17:08
#9

#8 Hela katten var rätt skruttig när vi hittade henne, vilket nog inte underlättade.

Jag blev också snopen när jag hörde att den måste bort. Han kallade det "vattennjure", men der får jag inte upp några sökresultat på alls, bara botöversättningar.   🤔

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Eliinn
2017-02-03 23:51
#10

Har en katt som inte tagit bort en njure men som har en njure som i princip inte fungerar… Veterinären kan inte säga hur pass mycket eller lite funktion den har. Totalt har han 30% njurkapacitet har dem uppskattat efter test av njurar. 
Veterinären har tagit upp alternativet att man kan ta bort njuren men i och med att den fortfarande har några procent funktion så får den va kvar då alla procent han kan få ha kvar är viktiga.
Hans dåliga njurfunktion beror på ett antal njurstenar som blockerade i urinledaren (mellan njuren och urinblåsan) som gjorde att njuren tog stryk.
Han går idag på urinfoder som förhindrar att nya stenar bildas.
Så länge han inte bildar nya stenar som blockerar så mår han utmärkt och han kan leva ett vanligt liv med god livskvalité.
Han är idag 4,5 år. Veterinären har förvarnat mig att han kanske inte blir den äldsta katten då han kan komma att få problem med njurarna när han blir äldre.

Har ni kollat blodtrycket på katten?  Ett för högt blodtryck är inte bra för njurarna i längden.
och har ni tagit urinprov för att se om det är mycket protein i urinet?
För mycket protein i urinet kan tyda på att den njuren som är kvar har svårt att filtrera bort slaggprodukter i blodet (utsöndras i urinet).

Om dessa värden ser bra ut så kanske inte din katt behöver något specialfoder just nu :)  Min katts värden ser bra ut så vi behöver inte ha något speciellt njurfoder eller ge medicin.  Men det är jättebra att du håller på fasa ut torrfodret. Det allra bästa är ju att övergå helt till blötfoder och musch är säkert inte fel att ge isåfall om veterinären bedömer att njurarna inte behöver extra hjälp i form av special foder.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Upp till toppen
Annons: