Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1089 ggr
CissiD
2/1/17, 6:21 PM

Njurfoder

Min systers katt kan möjligtvis ha problem med njurarna. Hon har redan kontakt med veterinär men provet har inte tagits ännu.

Om det är så att han har njurproblem så undrar jag vilket foder ni anser är bäst. Torrfodren går bort direkt då han dricker alldeles för dåligt för att kunna äta torr mat. Jag försökte hjälpe henne med att läsa lite om njurfodren men alla de blötmats varianterna som jag kollade på verkar innehålla socker. Vilket knappast kan vara bra för katter heller. Vilken variant är bäst enligt er?

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
VildaVittra
2/1/17, 6:35 PM
#1

När man har problem med njurarna, så behöver man ofta en proteinreducerad kost och då blir det ju fett eller kolhydrater man ersätter den delen med, och för mycket fett är ju inte heller bra för katter.

Nu funkar ju inte torrfoder, så då skulle jag rekommendera att få en kostplan ihopsatt åt den, din syster skulle alltså göra maten själv till katten. 

http://sallanderconsulting.com/text1_13.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Uppkatten
2/1/17, 7:31 PM
#2

Njursjuka katter brukar dricka väldigt mycket, och kissa väldigt mycket. Om katten befinner sig i ett tidigt skede av njursjukdom så är det inte säkert att den behöver äta speciellt njurfoder - ännu. Det är en avvägning som veterinären måste få göra, baserat på sin undersökning av katten.

En del blötfoder innehåller socker, precis som du skriver. Det är dock inte för att göra maten "godare" för katten, eftersom katter inte har några preferenser för sött så som vi människor har. Sockret används istället som konserveringsmedel, och det brukar vara i små mängder. Enligt en kattmatstillverkare jag diskuterat med ska det heller inte ge karies lika lätt hos katter som hos människor, bl a eftersom kattens tänder inte har samma form som våra tänder.

Njurfoder skonar kattens njurar, men är inte ett "optimalt" foder för resten av katten, enligt min veterinär. Katter är inte gjorda för att äta kolhydrater.

Ett annat problem är att många njursjuka katter drabbas av ett lätt illamående, vilket gör att de tappar aptiten. Det kan alltså vara svårt att få den njursjuka katten att äta tillräckligt, vilket man också måste ta hänsyn till, oavsett vad man själv tycker om ett visst foder… Ibland blir det viktigaste att katten äter något ö h t…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

CissiD
2/2/17, 3:12 PM
#3

#1 Tack ska läsa mer om det om det är så att han blir diagnostiserad med njurproblem. I dagsläget ser det snarare ut som problem vid foderbyte men hon blev orolig för honom och då han har haft flera symptom som liknar de symptom som är för njurproblem så vill hon kolla upp det. 

#2 Denna katten varken dricker mycket eller kissar mycket. Han har däremot blivit uttorkad efter att hon gjorde ett foderbyte till torrfoder i oktober vilket gick bra men hans päls blev ful. Sen bytte fodertillverkaren innehåll och då började han spy och fick diarré samt att han tappade aptiten och såg illamående ut vid mat. Det var nu i julas. Detta ledde till uttorkningen. Så han har bytts tillbaka till maju som han klarat innan. Då slutade han spy och diarrén försvann direkt. Däremot har han varit motvillig att äta sitt eget foder men allt annat som typ kattgodis, kött eller annat gott har han varit galen i.  Så egentligen är det inget problem med aptiten längre.

Till det hela så har han haft hosta i början av Januari som precis gett sig och har nu när det försvunnit börjat äta bättre igen. Hans uttorkning har även de blivit bättre men då min syster tyckte det tog för lång tid börjar hon självklart oroa sig för att det skulle vara något allvarligt. Symptomen på njurproblem både stämmer och stämmer inte. Kan en katt bli njursjuk av att testa torrfoder i några månader och sedan börja bli bättre igen direkt efter foderbyte? 

Han är inte direkt en kräsen katt och torrfoder sväljer han även hela. Så enligt den veterinären min syster pratade med så kan det även vara matsmältningen. Hon har skaffat vätskeersättning men hon har märkt en stor skillnad på hur snabbt huden går tillbaka bara från igår. Den går alltså snabbare tillbaka idag än igår. Och då har hon inte hunnit testa vätskeersättningen ännu.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Uppkatten
2/2/17, 5:09 PM
#4

Jag tycker det låter som en bra idé att göra en hälsokontroll på katten, och som jag förstår så är det på gång? Då brukar man kolla flera olika saker med blodprov, bl a njurarna, levern, sköldkörteln, om katten har diabetes, kattens hb mm.

Hur vet ni att katten varit uttorkad? På vilket sätt har hans päls blivit ful? Hur gammal är katten?

Katter kan bli uttorkade av olika orsaker, inte bara vid njurproblem. Katter (och speciellt äldre katter) kan vara dåliga på att dricka tillräckligt mycket, vilket blir besvärligt om de samtidigt äter torrfoder. Själv känner jag en katt med omfattande tandproblem som förefaller dricka för lite p g a smärta från munnen (och blir uttorkad) - hon får nu hjälp med munsanering hos veterinären. En del hävdar att katter som äter torrfoder ständigt är lite uttorkade, hur sant det är vet jag inte.

Upprepade kräkningar, liksom diarré, kan leda till att katten blir uttorkad om den inte hinner med att kompensera för vätskeförlusterna genom att dricka/äta blötmat.

Att en katt skulle bli njursjuk av att testa torrfoder några månader och sedan bli bättre igen direkt efter foderbyte låter inte särskilt sannolikt.

Det kan inte vara så att både kattens kräkningar/diarré samt hosta hänger ihop och är tecken på t ex en infektion, tänker jag? Har det ö h t med fodret att göra? 

Vad är det för vätskeersättning din syster köpt, och hur tänker hon få i katten den? De flesta vätskeersättningar smakar mycket illa, enligt min erfarenhet, och jag tvivlar på att någon katt skulle dricka det frivilligt. Behöver katten mer vätska än vad den får i sig genom mat/dryck så bör man ta katten till veterinären som då t ex kan lägga en s k vätskepuckel under huden på katten (som kattens kropp sedan kan "suga upp").

En uttorkad katt mår ofta illa och kan behöva vätskas upp för att komma igång med att äta och dricka ordentligt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

CissiD
2/2/17, 6:02 PM
#5

#4 Uttorkad vet vi eftersom hans hud går tillbaka långsammare än vanligt. Vi har haft flera katter i många många år så erfarenhet finns om att hålla koll på hälsan det man kan hemma. Hälsokontroll är på gång. Han är 12 år och var på en hälsokontroll i precis innan i oktober och då såg allt jätte bra ut förutom att han haft problem med öronen. 

Hans päls är tuffsigare än vanligt. Det är inte stora skillnader men när man känner katten så vet man när pälsen inte är som den ska vara. 

Det är precis det vi misstänker är orsaken eftersom allt detta kom i samband med foderbyte och det var i ett byte av fodersäck (då de precis bytt innehåll i fodret) som kräkningarna och diarrén började och slutade direkt när han kom tillbaka på sitt vanliga foder. Hon hade redan innan funderat på att byta tillbaka då hon tyckte han drack för dåligt. Just det att han blir bättre så fort gör att jag personligen inte tror att det är njurarna. Om det skulle vara det så har vi haft väldigt otur med sammanträffanden. 

Hostan kom nu i januari när han gått tillbaka på sin gamla diet. Så tror inte det hänger ihop men hans immunförsvar måste ju ha varit nere efter att ha kräkts, haft diarré och inte velat äta ordentligt första tiden på det gamla fodret. Nu verkar hostan ha gett sig och helt plötsligt börjar han äta igen. Väldigt många saker tyder på att det inte är njurproblem men han är hennes allt så klart att hon är jätte orolig. 

Vätskeersättningen är köpt hos hennes veterinär och ska ges med spruta i munnen 5dl som ges under flera tillfällen under en dag. (Om jag fattade henne rätt.) Sen har hon börjat blanda ut maten med vatten för att tvinga honom att få i sig vatten.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Pia-69
2/2/17, 7:09 PM
#6

Kan det vara så att han har problem med tänderna eftersom du skriver att han sväljer torrfodret helt, om jag fattade rätt ? 🤔


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
CissiD
2/4/17, 6:23 PM
#7

#6 Nej det tror jag inte. Han tuggar ju men han är så ofantligt glupsk att han sväljer de mesta helt och i början öste han i sig tills han spydde. Sen gick han och åt lite till.  Vi misstänker att det kan vara kattsnuva nu efter att ha läst lite om det. Men för säkerhets skull kommer ett njurprov att tas. Hon har kontakt med veterinären och har diskuterat det med dem.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Pia-69
2/4/17, 7:23 PM
#8

#7 Okej! Hoppas att katten blir frisk och att det inte är njurproblem!😻


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Upp till toppen
Annons: