Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1212 ggr
Mahrika
1/30/17, 9:29 AM

Katt som helst vill vara utomhus

Hej! Vi har två katter, fyra och tre år gamla. De är båda utekatter och vi bor på landet nära ett skogsområde. Den äldre katten har ett "normalt" socialt beteende och håller sig nära huset och är inne ganska mycket för att sova och äta. Den yngre katten däremot är ute hela dagarna kommer bara in en gång för att äta sen försvinner han igen. Katterna tolererar varandra men det verkar som det är ett visst konkurrensförhållande  mellan dem. Hur ska vi göra för att den yngre katten ska vilja vara hemma mera? Ska vi hålla honom inne längre stunder fast han vill gå ut? Hur få honom mera tillgiven och gosig?

Annons:
burmamys
1/30/17, 11:43 AM
#1

Är båda katterna kastrerade? Är den äldre också en hane, eller en hona? Sådant kan ha stor betydelse för hur mycket de är ute och vandrar.

Mahrika
1/30/17, 2:00 PM
#2

De är båda hanar och kastrerade.

burmamys
1/30/17, 2:23 PM
#3

I så fall handlar det nog mest om att den äldre inte vill dela med sig av sitt revir/ sina resurser, så den yngre håller sig undan och kanske letar efter ett nytt hem, där han kan få tillgång till alla resurser utan konkurrens. Har ni tillräckligt med kattlådor, sovplatser, gömställen, klösträd, m.m. för att de ska kunna vara hemma tillsammans utan att behöva konkurrera om dessa?

Mahrika
1/31/17, 1:02 PM
#4

Tack för svar! Jag tycker att vi har ordnat det bra inomhus men det ligger nog ngt i det du säger att den äldre katten inte riktigt vill dela med sig. De verkar må bäst av att vara inne var för sig. Jag hade hoppats att de skulle bli goda vänner så småning om. Det känns ju heller inte roligt att behöva skaffa ett nytt hem till en av dem…

Maria
1/31/17, 1:05 PM
#5

Jag hade en bekant med hus och två utekatter.

Katterna accepterade varandra men inte mer än så och han löste det  med att katterna hade varsin ingång i huset. En på baksidan och en på framsidan. Då var de inomhus mycket mer helt plötsligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ApanAnn
2/1/17, 12:38 PM
#6

Ja in/utgång ur hus är ju också en "resurs" som katterna kan vakta och hindra den andre från att använda. Jag fick många bra tips i boken Cattify to satisfy av Jackson Galaxy, bland annat om att förhindra flaskhalsar och trafikstockning. Katterna måste kunna ta sig runt i huset utan att bli trängda av varandra.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Upp till toppen
Annons: