Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2198 ggr
Ominous
2017-01-26 18:10

Vi som ska byta från agria

Det är säkert inte många som missat detta, men det har väldigt mycket snack det senaste dagarna om agria och det faktum att det stödjer rävjakt. Detta är självklart rent djurplågeri och helt vansinnigt för ett försäkringsbolag som försäkrar djur och hävdar sig vilja skapa ett tryggt samhälle för djur. 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4kMPg/folkstorm-mot-agria--sponsrar-rav-sm
http://www.djurensratt.se/blogg/forsakringsbolaget-agria-sponsrar-tavling-i-ravjakt

Jag har själv båda mina katter försäkrade hos agria. Jag har skrivit till dem att jag kommer säga upp  den om de inte ändrar sig och går ut och ber om ursäkt. Jag är annars helt nöjd med agria och har utnyttjat försäkringen. 

Jag har ingen aning om vilket bolag jag ska välja istället, vi hade tidigare folksam och var väldigt nöjda. Men jag hade hellre sett ett mer djur-inriktat bolag. Några förslag?

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
Em_
2017-01-26 18:23
#1

Hur långt ska man dra det? Ska Agria inte få figurera i några sammanhang där jakt förekommer? Eller jakthundar över huvud taget? De kanske ska skrota hela idén med att försäkra vidriga köttätare? Tycker man ska fundera en stund på hur ens kattmat har mått innan säger upp sin försäkring.


Aleya
2017-01-26 19:00
#2

Aria är nog ett av dom få som är djurinriktat. Jag kommer då inte byta. Du kan ju kolla vilka fler som sponsrar denna tävlingen så du inte stödjer dom heller om det nu är så viktigt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ominous
2017-01-26 19:41
#3

#1 
Rätt uppenbar skillnad på äta för överlevnad och att plåga djur för nöjes skull. Kan man inte se skillnaden på det lär man inte bry sig speciellt mycket om djur. Katter behöver kött för att överleva och det är naturligt. Att utsätta rävar för onödig stress och lidande för att tävla med hundar är absolut inte nödvändigt. 
Jag är som princip emot onödigt lidande av djur, dvs saker som lätt går att undvika. Det är för mig en ganska enkel och relativt tydlig gräns.

I wish I could write as mysterious as a cat

Den vilda djungelkvinnan
2017-01-26 21:14
#4

Ja rävjakt är en av de vidrigaste jakterna. Varför stressa och plåga ett djur för nöjes skull? Men orka byta bolag, ett nya kommer aldrig ersätta någon liknande sjukdom du redan använt försäkringen till.

Tjeja
2017-01-26 21:53
#5

Hitta något försäkringsbolag som försäkrar djur men som samtidigt inte sponsrar någon form av jakt eller annat djurplågeri… 😕 Dvs något försäkringsalternativ som faktiskt är bättre än Agria på den biten. Jag skulle vilja veta vilket bolag det är. Tyvärr handlar ju allt om pengar…i jakt finns pengar att tjäna så länge det finns folk som finner nöje i att döda andra levande varelser. 😕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[[pimey]]
2017-01-26 22:08
#6

Det är skillnad på att jaga för överlevnad och jakt för nöje. Detta är hetsjakt och vad skulle du själv tycka av att bli jagad av ett gäng hundar en hel dag? Detta är djurplågeri och det är synd om rävarna! Man kan faktiskt försöka driva utan att vilda djur ska få sätta livet till. Stress kan döda rävarna

Annons:
Tjeja
2017-01-26 22:16
#7

#6 Vem riktar du dig till? Har någon här påstått att det inte är djurplågeri? 🤔

Men har svårt att se att det skulle vara mer djurplågeri att stressa annars vilda naturligt levande djur ett dygn, jämfört med att plåga djur hela deras liv, för att sedan äta upp dem eller ta deras päls eller annat "nyttigt"….

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Em_
2017-01-26 22:32
#8

" – Ja, bland annat till detta jaktprov. Och det är inte som en brittisk rävjakt, där en hord av hundar jagar en räv. Det här är ett prov där inga rävar skjuts eller sätter livet till, säger Pernilla Melander, presstalesperson hos Agria Djurförsäkring."

Det hetsar alltså inte ihjäl rävar. 

Handen på hjärtat, hur många behöver katt för att överleva? Sätter inte foderdjuren också livet till för vårt nöjes skull?


rumpenstiltzkin
2017-01-26 23:07
#9

Försöker förstå lite hur det går till, då det står att inga rävar skjuts lr sätter livet till. Men eftersom hundarna på nåt sätt ska öva på detta, så jagas/hetsas väl rävarna i onödan ändå lr?

[[pimey]]
2017-01-27 09:19
#10

Klart de hetsas i onödan de ska ju driva dessa stackars rävar ett helt dygn. Onödig stress på djuren!

rumpenstiltzkin
2017-01-27 10:02
#11

Låter så otroligt gammaldags det här, hur hålls sånt här på ens idag o_o

[[eskils_]]
2017-01-27 11:26
#12

#0 Tråkigt och onödigt att Agria sponsrar "rävjakt", även om rävarna inte dödas. Bra att du protesterar. Faktum är dock att hundar kan smittas av rävskabb, och att det förekommer att rävar tar kattungar.

Jag har alltid haft Agria som försäkringsbolag till mina katter och är nöjd. Gillar också deras insatser för att hjälpa och minska antalet hemlösa katter:

http://www.agria.se/katt/artiklar/om-katt/manga-hemlosa-katter-vill-ha-en-andra-chans/

http://www.agria.se/katt/artiklar/skotsel-och-vard/ta-hand-om-stallkatten2/

http://www.agria.se/katt/artiklar/skotsel-och-vard/kastrera-katten-varfor-det/

http://www.agria.se/katt/artiklar/om-katt/tank-pa-det-har-innan-du-slapper-ut-utekatten/

http://www.agria.se/katt/artiklar/om-katt/kop-agriaarmbandet-och-stod-hemlosa-katter/

http://www.agria.se/katt/artiklar/om-katt/viktigt-att-id-marka-katter/

micki78
2017-01-27 13:19
#13

Blev väldigt arg att höra att Agria sponsrar sånt skit. Det är fruktansvärt och grymt mot rävarna. Dom kanske inte dödas, men vem säger att hunden inte biter och sliter i räven när den hittas. Jag kommer inte gå ur Agria eftersom jag inte kan  det med min situation med katten, hade jag kunnat kanske jag skulle bytt bolag bara för att markera att det är inte okey att ett försäkringsbolag som Agria som ska värna  och hjälpa  djuren sponsrar djurplågeri. Det är dubbelmoral och Fel.

Annons:
molbojse
2017-01-27 15:15
#14

Hade gärna bytt bolag då vi betalar väldigt högt på försäkringen för vår husis (134:-/månaden) men kan inte eftersom vi inte har råd att få reservation för hans skador.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Ominous
2017-01-28 12:04
#15

#4
Jag har bara använt försäkringen för en undersökning och prover. Som tur var visade de sig vara negativt och inget farligt. Så ingen av mina katter har "tidigare" sjukdomar som tur är.

Nej, inga rävar har man ihjäl medvetet, men det händer att rävar stressas ihjäl såpass att de dör. Så viss dör rävar. Men oavsett så är det djurplågeri och fruktansvärt hemskt. De hemska med djurindustrin är inte att djur dödas, utan att djur plågas, stressas och utnyttjas.

Just nu lutar det emot folksam, eftersom jag har har andra försäkringar där. Men jag ska avvakta ett tag till.

I wish I could write as mysterious as a cat

Limberg
2017-01-28 13:04
#16

Hoppas det är OK att jag lånar denna tråd eftersom jag har Agria! En av mina katter har problem med njurarna och då har jag varit tvungen byta foder till dyrt njurfoder. Har vanligt foder för mkt pengar hemma som jag kommer måsta slänga/skänka bort eftersom det inte kommer hinna ätas upp av min lilla hona innan det blir dåligt.

Kan Agria täcka en sak som detta, när det gäller foderkostnader?

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

Maria
2017-01-28 13:05
#17

#16 Har väldigt svårt att tro det då det är veterinärvårdskostnader man är försäkrad för.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ominous
2017-01-28 13:13
#18

#16 
Aldrig hört talas om ett försäkringsbolag som täcker foderkostnader. Oftast är fodret något bara veterinärerna försöker lura på en. Brukar ju vara torrfoder som är rent skadligt för njurarna, men allt för att tjäna lite extra pengar :P

I wish I could write as mysterious as a cat

Limberg
2017-01-28 20:29
#19

Nä, misstänkte det. #18 Precis, det bästa vore ju att kunna ge BARF, men det gillar ingen av mina katter.. + Att de är kräsna med blötmaten.

Tack för svar hursomhelst! =D

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

[WhileWeSleep]
2017-01-28 23:42
#20

#15 Det kan eventuellt räcka för att det ska bli reservation på försäkringen om du byter. Så bäst att kolla det ordentligt om du tänker byta.
Har reservation på en katt för att en veterinär formulerade sig konstigt att min katt hostade innan försäkringen vilket inte stämmer. Men tog lång tid innan jag upptäckte det. Så om min katt har dessa symptom får jag betala själv även fast hon i det läget var helt frisk.

Annons:
[[pimey]]
2017-02-02 20:09
#21

Agria ska avstå från räv SM har de sagt!

Tjeja
2017-02-03 01:57
#22

#21 När och var har de sagt det? Finns det något du  kan länka till? hoppas att det är sant!👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Carmarino
2017-02-03 08:47
#23

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tjeja
2017-02-03 09:07
#24

Tack #23! Hoppas de (agria) är seriösa i frågan nu ock inte bara vill lugna media.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sommarek
2017-02-03 10:04
#25

Skönt att höra! Hoppas de har lite mer koll på vilka evenemang de åker med på i framtiden.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Em_
2017-02-03 16:21
#26

Dubbelmoralen har segrat 😕


Ominous
2017-02-03 20:58
#27

Skönt att det går ut och säger det, även om det kanske inte gör någon större skillnad i just detta hemska event. Skulle inte förvåna mig om de bara ber att få sitt namn borttaget som sponsor. Men jag tror absolut de kommer passa sig jävligt noga framöver. Djurrätt är på framfart, och det är inte längre acceptabelt att hur som helst plåga och utnyttja djur för nöje :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
Tjeja
2017-02-04 23:19
#28

#26 Hur menar du då?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Em_
2017-02-06 13:14
#29

#28 Att både kattägare och rävjägare utnyttjar djur för nöjes skull. Och att vi, inklusive jag själv, kanske borde satsa mer på att förbättra livskvalitén för djuren vi själva utnyttjar, t.ex. hönsen i kattmaten, i första hand.


Ominous
2017-02-07 17:11
#30

Är man lat så kanske man väljer att endast kämpa för det, visst. Men vi andra kämpar på många sätt. Själv har jag varit med och stängt en minkfarm och fått 3 butiker att bli pälsfria, varit med på demos där man pratat med folk på stan om djurrätt, osv. Vid sidan av väljer jag icke-djurtestade produkter, och är med och höjer min röst för att försöka påverka vårat samhälle, genom att tex bojkotta agria.

Men visst, lägg du tid på att gnälla på folk som försöker göra skillnad, det hjälper säkert. Är glad att jag inte är som du :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Em_
2017-02-07 18:04
#31

Jag gnäller inte på att folk försöker göra skillnad, jag blir irriterad när folk dömer ut andras hobby utan att utan att ställa samma höga etikkrav på sin egen.


Ominous
2017-02-07 19:33
#32

Nu snackar vi ren idioti och dumheter. Skulle det vara jämförbart med katt som familjemedlem och jaga stressade rävar för nöje? Det är inte ens på samma nivå. Katter måste äta kött för att må bra, de mesta köttet i kattmat är slaktrester. Sånt som inte duger åt människor, tex gamla djur och delar som inte är lika goda.

Att hålla på och jaga rävar och stressa dem är fruktansvärt och helt onödigt. Har du ens själv fruktat för ditt liv någon gång? Hur skulle du tycka om att ha den känslan en hel dag?

I wish I could write as mysterious as a cat

Herveaux
2017-02-07 20:14
#33

#32 Fast stress är ju inte direkt ovanligt för ett vilt djur att uppleva, faror lurar ständigt och mer eller mindre alla djur står på ett annars djurs dagliga meny.
Ett djur i det vilda som inte är på alerten klarar sig inte länge, oavsett om människor är inblandade eller inte.

Är det OK för Agria att sponsra tex SM i vallning (om dom nu gör det), tänker att där stressas ju fåren för att hundarna ska meriteras…?
Förenklat sagt: en skock bytesdjur "jagas" av ett/flera rovdjur för människors nöje.
Även om fåren är invallade så får dom ett stresspåslag när man utnyttjar deras flyktinstinkt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Sommarek
2017-02-10 09:56
#34

#31 Och hur vet du vilka etikkrav jag har på mina hobbies?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: