Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1062 ggr
sandraelisabeth
2017-01-26 10:47

Katt löser enorma mängder päls!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver hjälp av kattkunniga människor! Vår ena katt löser enorma mängder päls! Vi har två stycken, de trivs, är gosiga, går på låda som de ska & äter samma sorts mat. Vår ena katt lossar knappt märkbart mycket päls, medans vår andra katt…där flyger de bara päls! Är det pga brist på något? Vi har provat byta mat. Var till vet för inte så längesen och vid allmän undersökning verkar det inte vara något fel egentligen. Detta är en bild tagen, när jag har klappat & haft katten i knäet i 10 min.. Vitaminbrist? Vad är fel/ hur kan jag åtgärda detta?

Annons:
Maria
2017-01-26 10:50
#1

Kammar du och borstar katten regelbundet? 

Det ser ut som om det är ganska långa hår och mina långhåriga har fällt mycket i perioder.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2017-01-26 10:52
#2

Kamma, Kamma och Kamma.  Och bada oftare.

sandraelisabeth
2017-01-26 10:56
#3

Det är en korthårig katt. Vi badar & kammar regelbundet & ofta

sandraelisabeth
2017-01-26 10:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
Tyst
2017-01-26 10:58
#5

Katter kan lossa mycket päls pga stress, är katten mer orolig än den andra?
Tänker även att det kan vara fodret, testa att köpa annan mat och utfodra katten med det i mer än en månad och se om det hjälper.

Annars kan det vara så att genetiken spelar in. Vissa katter lossar helt enkelt mer hår än andra, och det går inte att göra något åt förutom att borsta borsta borsta.
Om katten lossar så mycket hår behöver den förmodligen hjälp med att få bort håret, det kan vara svårt för dem att slicka bort allt det där, de får håret i magen och kräks mycket eller så blir det som en förstoppning. Därför skulle jag satsa på att borsta igenom katten ordentligt, och sedan gärna underhålla pälsen genom att borsta varje dag.

Maria
2017-01-26 11:00
#6

En gummikarda kan också vara bra att varva med då den tar bort mycket löst hår också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
sandraelisabeth
2017-01-26 11:02
#7

Ingen stress, båda Katterna är stabila och lugna. Och inget runtomkring som stressar upp nån av dom. Skulle vilja säga att den här katten är den lugnare av dom. Dock så borstar vi igenom varje dag, och såhär ser det ut ändå. Även testat byta foder redan som vi kört på i snart två månader, utan skillnad. Kan det hjälpa med vitamintillskott?

Tyst
2017-01-26 11:05
#8

Jag kan tipsa om Furminator (eller liknande kopia, de funkar precis lika bra)
Håret ser ut att vara mest underull, och då är en Furminator galet bra.

sandraelisabeth
2017-01-26 11:09
#9

Ok! Då ska vi köpa hem en sån och prova borsta med :)

Honestyisdead
2017-01-26 11:09
#10

#9 Det är en kamm. Väldigt effektiv.

VildaVittra
2017-01-26 11:20
#11

Har ni tagit ett blodprov för att kolla efter brister? Bara för att en kost är "perfekt" så betyder det inte att den är perfekt för katten, jag själv har en kronisk B12 brist även om jag äter "som man ska".

Du kan anmäla dina kissar som blodgivare, då testas blodet gratis.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pia-69
2017-01-26 13:14
#12

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Upp till toppen
Annons: