Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1103 ggr
rumpenstiltzkin
1/25/17, 10:13 AM

Katt som gillar att tvätta mej

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Asså,  det är för det mesta ganska gulligt,, men jag undrar lite VARFÖR katten gör så? Min ena kisse är verkligen extrem när det gäller att tvätta på mej. 

Antingen när hon ligger och gosar så ska hon slicka på handen hela tiden, eller om jag inte går upp i rätt tid för frukosten så ska hon tvätta mej i hela ansiktet, och gärna gnaga lite på min näsa lr på huvvet :P Hon har oxå extremt sträv tunga så tyvärr gör det lite ont :/

Men varför gör hon så? Min andra katt är inte ett dugg intresserad att tvätta/slicka mej vare sej på händerna lr i ansiktet. Är hon bara väldigt tillgiven lr betyder det nåt i katternas värld?

Annons:
Annielle
1/25/17, 10:29 AM
#1

Jag vet inte, men min mammas katt betedde sig på liknande sätt, väckte henne genom att slicka i hela ansiktet och håret som blev alldeles blött!😃

Följer tråden och hoppas på intressanta svar….

Hittade det här nu: https://www.almonature.com/sv/blog/nar-katter-slickar-vad-betyder-det/

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annielle
1/25/17, 10:32 AM
#2
[Devya]
1/25/17, 10:49 AM
#3

Hehe, min katt brukar tvätta min killes skägg efter att han har ätit men det beror säkerligen på om några smulor har hamnat i hans skägg. :D

Vet inte varför din kisse gör så men jag vet att vissa slickar mer än andra. :)

burmamys
1/25/17, 11:06 AM
#4

Ofta är det den dominanta katten som tvättar övriga katter i flocken. Två jämlika katter som har en nära relation kan också tvätta varandra. Det är ett sätt att säga att hon ser dig och de andra hon tvättar som en del av hennes flock, genom att överföra hennes doft på er. Alltså ett tecken på tillit och uppskattning!😍 Om det blir för mycket, fös undan henne försiktigt och avled med något annat, så hon inte tar illa upp!😉

rumpenstiltzkin
1/26/17, 10:40 AM
#5

Men vad blir liksom rangordningen om, honan gillar att tvätta mej, men hon tvättar aldrig den äldre hanen - som aldrig tvättar mej men han tvättar henne :P

Men ja, som sagt, för det mesta är det ju gulligt av henne liksom, förutom när det blir för strävt och då föser jag lätt undan henne och försöker distrahera med nåt annat :)

burmamys
1/26/17, 10:56 AM
#6

#5 Då blir rangordningen följande: 1) hanen, 2) honan, 3) du. Väldigt vanligt att vi människor får en lägre rang av katterna vi tar hand om. Men de tycker säkert att de tar hand om oss 😉 Bland katter får ofta fertila katter högre rang, likaså äldre/ först på plats. Om man har fertil hona och hane så får ofta honan högre rang men bland kastrerade katter blir könet ofta oviktigt. Ja jag tycker du gör helt rätt! 😊👍

Annons:
Lubsan
1/26/17, 6:42 PM
#7

Vad gulligt 😃
Jag har vaknat några gånger av att vår ena katt slickar mig på ÖGAT, det är typ när jag haft "sömn" runt ögonen, hon kanske tycker jag är oren av mig 😂

Upp till toppen
Annons: