Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2398 ggr
Den vilda djungelkvinnan
1/22/17, 10:03 PM

Avel färger och päls genetik ärftlighet.

Hej! Genetik, avel och så är ett av mina stora intressen. Jag har avlat mest på kaniner i röda färger och har ganska stor kunskap om hur kaniner ärver samt dominanta / recessiva anlag. Även avlat på gerbiler och marsvin. Även där röda/bruna/gula färger. Älskar röda djur av någon anledning! Hehe Men hur är det med katter? I framtiden (10 år från nu kanske, är upptagen med människoavel just nu. Haha) Så vill jag föda upp main coon. Drömmen är att börja med en sköldpaddsfärgad hona med mycket rött och vitt. =) Hur som helst, frågan är då hur katter ärver färg och päls? Helst röda färger är jag intresserad av då det är lite min nisch. Även pälslängd hade varit kul att veta hur det ärvs. Även genetiken runt hängade öron och sånt om någon har kunskap. Älskar att lära mig saker om djur! Tacksam för alla svar!

Annons:
NatasjaHemby
1/22/17, 10:20 PM
#1

Boktips: Kattuppfödning - avel och genetik av Yla Stockelberg. Den hanterar flera olika delar av uppfödning, bland annat färggenetiken.

Här har jag försökt sammanfatta så enkelt som möjligt hur röda och sköldpaddsfärgade katter uppstår: http://siames.ifokus.se/articles/57c2e9ccce12c428dc00008a-alla-katter-ar-roda-eller-svarta-genetik-del-2?discussions-1

SE*Simbelmynes

Den vilda djungelkvinnan
1/22/17, 10:25 PM
#2

Tusen tack! Springer till biblioteket imorgon =)

Den vilda djungelkvinnan
1/22/17, 10:32 PM
#3

En sak jag inte förstod från ditt inlägg i länken, om mamman är röd och pappan är svart i grunden, blir honorna då sköldpadda och hanarna röda? Eller blir hanarna i detta fall svarta?

Den vilda djungelkvinnan
1/22/17, 10:58 PM
#5

Tack för länk! Hur är det med en röd/vit hona och en helvit hane? Va dan det bli? Jag hittar inte det i någon länk.

Annons:
NatasjaHemby
1/23/17, 10:23 AM
#7

#3 Precis! En röd hona får bara röda hanar, eftersom hanarna alltid får röd/inte röd från sin mamma. 

Genen som bestämmer om färgen är rödbaserad eller svartbaserad sitter på X-kromosomen. Hanar, som ju är XY, får X-kromosomen från mamman och Y-kromosomen från pappan. Därför bestämmer mammans färg om de blir rödbaserade eller svartbaserade.

Honor, som är XX, får en X-kromosom från vardera förälderna och kan därför bli både röd- och svartbaserade, d.v.s. sköldpaddor. Det är också därför honor måste få rött från båda föräldrarna för att kunna bli röda.

SE*Simbelmynes

burmamys
1/23/17, 11:24 AM
#8

#6 Jättebra utförlig länk från pawpeds, tack!😃

Jag tycker att enklaste sättet att tänka kring vilka egenskaper som går i avel är att göra ett korsningsschema, som i bilden jag länkat här:.

http://images.slideplayer.se/9/2568106/slides/slide_7.jpg

Den vilda djungelkvinnan
1/23/17, 1:08 PM
#9

Tack för alla svar!

Upp till toppen
Annons: