Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1272 ggr
Zekina
2017-01-21 23:34

Kattlåda

Går i tankarna om en ny kattlåda då vi kommer eventuellt utöka familjen med en lite till.

Just nu har jag en standard låda med huv. Lagom stor till min skogis fröken.
Med en till katt tänker jag kanske en XL-låda (om de över huvudtaget accepterar att gå på samma låda) eller den vanliga standard lådan kvar på toan och modkat (http://www.supercat.se/kattlador/kattlador-med-huv/modkat-kattlada.html) kanske inne på kontoret, då jag kan se den mer som en "inredningsdetaj"

Vad tror ni om den lådan? priset är ju att ta i kanske och recensionerna verkar ju hyfsat bra.
Två lådor på toan blir för trångt för oss.

Hur har ni med två lådor det hos er? Vi bor i lägenhet på 73kmv
Och sen undrar jag om det är någon som har kolfilter vid sina lådor? och hur bra funkar det?

Annons:
Calcifer
2017-01-21 23:41
#1

Så länge ni har minst en låda per katt så spelar modellen lite mindre roll. En del katter vill inte gå på lådor med huv, jag har själv tagit bort taket på mina lådor för Elrond gillade dem inte. Finns ingen lucka heller då såklart, men de har ändå höga kanter som hjälper vid sprättande då de är gjorde så. Går alltså att ta bort lucka+en lucka i tacket som gör att de blir öppna men har höga väggar.

Jag kan inte komma åt länken du lagt upp, tyvärr. 

Jag bor på 25 kvadrat lite drygt (kan vara 27, jag har kass koll) och har en låda i badrummet och en i hallen. De står kanske inte optimalt för MIN skull, men för katternas skull så får jag anpassa mig. Hade en tredje låda tidigare som de inte använde alls så den står som extralåda/reselåda om jag ska någonstans.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zekina
2017-01-22 11:01
#2

#1 konstigt att länken inte funkade, testar igen, http://www.supercat.se/kattlador/kattlador-med-huv/modkat-kattlada.html
Jag o sambon diskuterade kring lådan nu på morgonen, och fick trixat till att det faktiskt går in en låda till på badrummet om man kapar nedre delen av ett skåp vi har på väggen, som ändå inte används.

Men är fortfarande lite nyfiken kring hur ni tror kring den länkade lådan?
Sprider säkert inte lika mycket sand om de använder plattformen innan de hoppar ner på golvet?

Går också i tankarna på att byta Kattsand suggestivt . Använder just nu Mjau Katty klumpbildande, funkar bra men blir ett tjockt, tungt damm som tar tid att lägga sig när man fyller på i lådan.
Måste man ha en PeeWee lådan för att deras strö ska funka? Cat's Best Ökoplus, läst typ 50/50, bra och negativa. Vad jag förstått så kan man spola ner båda sorterna i toan??

Calcifer
2017-01-22 11:43
#3

Snygg är den ju, men risken finns väl att katten/katterna inte gillar att den är så instängd och då är det ju en rätt stor summa man lagt ut i onödan. Angående sand använder jag Extreme Classic och både jag och katterna älskar den. Tycker inte den dammar. Men den kan man inte spola ner i toaletten.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

burmamys
2017-01-22 13:03
#4

Jag använder Cats best öko plus, och är mycket nöjd med den. Dammar pyttelite när jag häller upp i lådan, och sedan ingenting (min erfarenhet, har använt den i ett par år nu). Ser ut som krossad pellets och sväller ordentligt till hårda klumpar som är lätta att plocka bort, om du låter kisset vara så det hinner svälla. Eftersom det är oregelbundna korn så åker de inte iväg särskilt långt. 

Jag sopar upp eller dammsuger runt lådorna en gång i veckan, har tre katter och tre lådor. Två lådor i jobbrummet och en inbyggd i ikeas HOL-möbel i sovrummet.

burmamys
2017-01-22 13:07
#5

Bild 🙂 Som du ser har jag även en liten sladdlist limmad på golvet som stoppar också, så i princip ingenting passerar förbi listen.

ApanAnn
2017-01-22 13:36
#6

Vi har flyttat runt lådorna lite. Jag skulle inte våga ha mindre än en låda per katt. Hellre fler lådor än att nån börjar hitta egna ställen att gå på. Vi har provat oss fram till att båda katterna gillar låda med huv. Ena uppskattade verkligen en stoooor plastback med höga sidor att gräva i, men andra tyckte att det var sådär. Kombinerat med att så mycket sand är ett elände att byta med taskiga leder och dålig rygg har vi tagit bort den. Nu har vi två täckta lådor under trappen, bredvid varandra och en annan modell av täckt låda uppe. Katthonan gillar att kunna gå in i ena lådan för att kissa och sen byta låda för att bajsa… Uppe går det ibland bara, men det känns bra att de har ett reservställe.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Katthemsmatten
2017-01-24 16:22
#7

Själv har jag två stycken förvaringsbackar till 3 katter. Fördelen är att man kan ha jättemycket sand i dem och att de är stora. Mina katter har inte haft problem med acceptera lösningen.

Kan tipsa TS om Smily Kattsand som säljs hos Arken (även via e-handel). Mycket bra klumpande förmåga och i princip dammfritt till skillnad från alla andra sandsorter jag testat under 45 år som kattägare. Ser stor skillnad på hur mycket damm det blir på plana ytor i mitt badrum under en vecka mot hur det var innan jag bytte till Smily.

Medarbetare Hittekatter iFokus

aloizias
2017-01-26 22:39
#8

Minst 1kattlåda per katt, eftersom de gärna inte vill gå efter varandra. Det är bra att ha både öppen och en med tak eftersom katterna gillar olika kattlåda. Denna kattlådan är vi nöjda med. http://www.kattkompaniet.nu/sv/articles/2.94.5255/kattlada-hopp-in-mocca

Upp till toppen
Annons: