Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1882 ggr
Fridaaaa
2017-01-20 22:15

Ni med långhårskatter!

Hur förebygger ni tovbildning?

Freya får lätt tovor vintertid när hon får sin vinterpäls. Även fast jag kammar dagligen.

Kan man förebygga på något sätt? Känns trist att behöva raka henne varje vinter.

Bra mat får hon.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
lizton
2017-01-20 22:46
#1

Laxolja är bra, men katter är kräsna och det är inte säkert att din katt gillar laxolja.  Köp en liten förpackning för den håller inte så länge. All fiskolja ska förbrukas inom en viss tid (2-3 mån oftast) och förvaras i kyl. 

Grizzly laxolja finns i liten förpackning och den har en praktisk pump som ger rätt dosering. (står på flaskan) Ser ut så här:

https://animail.se/grizzly-laxolja.html

apotea.se har en som heter norsk laxolja. Man kan välja gratis frakt. 

http://www.apotea.se/norsk-laxolja-f%C3%B6r-hund-och-katt-300-ml

Jag ger linfröolja till hundarna och en del ger det till sina katter. Har ej testat till katterna.

Fridaaaa
2017-01-20 22:52
#2

#1 Tack men undviker allt som är kopplat till fisk, ink det till katter :) 
Men laxolja testade jag för något år sedan och hon totalvägrade, tack ändå :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

burmamys
2017-01-21 13:58
#3

Nu är det här inte något jag är särskilt kunnig i alls, men har du frågat på Pälsvård iFokus? 😊

burmamys
2017-01-21 14:17
#4

Eller Perser iFokus, verkar vara lite mer aktiv sida.😊

Fridaaaa
2017-01-21 14:56
#5

#3 Nej inte frågat på någon av dem sidorna, tycker de brukar inte vara så aktiva

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lizton
2017-01-21 15:45
#6

Jag har två långhårskatter. Den ena har fantastisk päls och jag tror det beror på att han fångar och äter färskt kött från smågnagare och småfåglar. Den andre är en usel jägare och äter mest kattmat (blötmat och torrfoder). Ibland kanske lite rester från den andra katten, storjägarens byten, men inte alls lika mycket.

Sen handlar det om arv också. De är av samma ras, men har helt olika pälskvalite. Han med sämre päls har mjukare päls som lätt tovar sig.  Storjägarens päls är kraftig och tovar sig sällan. Hans päls är vattenavstötande och varmare, förstår vi, eftersom han gärna går ut i alla väder oavsett temperatur.

Annons:
Fridaaaa
2017-01-21 15:57
#7

#6 Tvärtom här, hon är storjägare, men tovar sig lätt. Äter riktigt bra mat.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Likesugar
2017-01-21 16:48
#8

Det bästa förebyggande för slippa tovor på långhårskatter förutom att kamma brukar va att bada ofta (smutsig päls tovar sig lättare) och föna helt torr.

Fridaaaa
2017-01-21 18:29
#9

#8 Hon är utekatt så hon blir skitig fort och jag tror inte det har med det att göra, då hon inte blir skitigare vintertid än sommartid, då hon är inne mer vintertid. Utan beror på att hon får så tjock päls vintertid.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Likesugar
2017-01-21 18:42
#10

#9 okej, då är det ju knepigare. Vet inte om det stämmer men har läst att när man rakar en katt kan pälsen bli tjockare. Har du provat balsamsspray för katter?

Honestyisdead
2017-01-21 18:53
#11

Att bada katten ofta hjälper.

Fridaaaa
2017-01-21 20:00
#12

Det KAN hjälpa att bada ofta. Beror helt på varför det tovar sig. 
Och eftersom hon avskyr att bada, och är utekatt, är det inte så lämpligt att bada ofta. Och tovning beror garanterat inte på att hon är skitig.

Då rakar jag hellre än att badar henne varje månad.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2017-01-21 20:12
#13

Har inte sagt att hon är skitig. Säger att det hjälper till att få mindre tovor. Men vill du inte så ok.

Annons:
Fridaaaa
2017-01-21 20:23
#14

#13 Handlar inte om "vilja" utan vad som är bäst för hnne, vilket inte badande är.
Och jo det har nämnts att det blir tovor lättare om hon är skitig, se #8. Sa inte att du hade sagt det, inte skrivit till din kommentar ens?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2017-01-21 20:25
#15

#10 Har du tips på någon bra?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2017-01-21 20:27
#16

Nähe. Om #12 inte var svar på mitt inlägg är det ju en fördel att hänvisa till vem du svarar. Jag skrev nämligen om bad, vilket är precis det du kommenterar. Lätt att då antar att det är mig du skriver till ser du.

Fridaaaa
2017-01-21 20:30
#17

#16 Det var delvis svar till din men inte enbart, därav ingen hänvisning till speciell kommentar. 
Bad har nämnts högre upp med.

Jag skriver vem jag syftar på 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Likesugar
2017-01-21 20:36
#18

#15 Nej inte som jag provat men denna låter ju värd att testa iaf 😊 https://www.zoo.se/aloe-vera-nano-mist-k9-competition-balsamspray-250-ml.html

Honestyisdead
2017-01-21 20:41
#19

#17 Jag bad har nämnts tidigare och det svarade du redan på. 

Du får väl borsta flera gånger om dagen helt enkelt.

Fridaaaa
2017-01-21 20:44
#20

#18 Tack synd att det var k9, int så glad för dethmm,  får kolla runt lite och se vad jag finner :D

#19 Jag kammar, ej borstar (ja det är skillnad) och kan inte kamma henne jämt. Klart det finns andra alternativ också :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Honestyisdead
2017-01-21 20:50
#21

#20 Jaså? 

Har själv en perser. Inget annat än bad och kamm förhindrar tovor här.  Men blir intressant att se andra alternativ som jag har missat.

Fridaaaa
2017-01-21 21:08
#22

#21 Ja kamma måste man. Men kammar henne redan 1-2 gånger om dagen. Kan intekamma henne varje gång hon varit ute tex.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[nevamisse]
2017-01-22 12:36
#23

Kammar du ner i underullen? Vad har du för kam? Kammar och borstar man lite varje dag borde det inte bli några tovor. Balsamsprej från K9 kanske kan hjälpa.

Har haft flera perser och har nu långhåriga nevor och det brukar räcka med någon minuts kamning om dagen.

Fridaaaa
2017-01-22 12:39
#24

#23 Ja det gör jag
Jadu vad kammen heter vad jag inte, har lite olika vanliga kammar.
Borsta gör jag aldrig, tycker kamma är bättre.
Har du tips på annat märke? inte glad för k9 serien :) 

Alla katter är olika :) Och hon är utekatt. Hon är ingen perser heller, utan huskatt (men troligtvis perser i sig, men hittekatt) och blir så enbart på vintern när vinterpälsen kommer

Var(är dina perserkatter utekatter?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[nevamisse]
2017-01-23 15:12
#25

#24 Ok, brukar kamma först och borsta efteråt. Har inte provat någon annan balsamsprej till katt.

Våra två första perser var ute, tog över de som vuxna och de var vana att vara ute en del. Den ena var ofta med ute i stallet. Den senaste och de två nuvarande katterna är innekatter.

Fridaaaa
2017-01-23 15:53
#26

#25 Ok får kolla efter annat och se vad jag hittar :) 
Säkert olika vad man tycker jag tycker pälsen blir bättre av bara kamning :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

aloizias
2017-01-23 18:14
#27

Furminatorn ta bort under ull vilket minskar risken för tovor, detta spray är bra vid tovor http://m.kattkompaniet.nu/sv/articles/2.124.531/bio-groom-coat-polish-sheen

Annons:
Fridaaaa
2017-01-23 18:17
#28

#27 Furminator har jag testat på pälsen men den förstörde tyvärr hennes päls istället.
Tack ska kolla :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lizton
2017-01-24 22:41
#29

Håll efter tovor väldigt noga. Det är lätt att missa när en liten tova börjar och det kan gå fort, på bara några timmar, och  så är det en stor tova. Om tovan är svår och man inte vill klippa bort den, är en sprättnål suverän. Bild:

https://www.google.se/search?q=spr%C3%A4ttn%C3%A5l&espv=2&biw=994&bih=463&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwithILq3tvRAhUFGCwKHdyJDgAQ_AUIBygC&dpr=1.38#imgdii=gRgL3s-TohPmRM%3A%3BgRgL3s-TohPmRM%3A%3BzKStGEz9M8gfiM%3A&imgrc=gRgL3s-TohPmRM%3A

Bill&Bull
2017-01-24 23:15
#30

Har inte läst igenom alla svar nu ifall nån redan nämnt, men har för mig det ska finnas nåt typ av spray för tovig päls som reder ut och förebygger tovor.

||My Love For Animals Is Immortal||

Fridaaaa
2017-01-25 09:52
#31

#29 Jag kammar 1-2 ggr/dag, och försöker leta upp, men inte lätt med all päls men kollar och kammar så gott jag kan.

#30 Hittat balsamspray men kanske inte det du syftar på ?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[eskils_]]
2017-01-25 10:36
#32

Långhåriga katter tycks ha blivit populärt. Tyvärr förstår nog inte alla köpare/ägare att dessa katter kräver pälsvård dagligen. När långhåriga katter överges eller springer bort lider de ännu mer än korthåriga, pga pälsen. Läs gärna denna viktiga artikel:

http://hittekatter.ifokus.se/articles/562d02868e0e740f6f000b8e-langharig-och-hemlos-del-1?discussions-1

(Obs - denna kommentar är bara menad som allmän upplysning, och riktar sig absolut inte mot någon här i tråden!)

Fridaaaa
2017-01-25 10:51
#33

#32 Ja tyvärr är det så, att många inte tänker på det.
Men vet inte varför du lade upp det i denna tråden om du inte riktar den mot mig/någon?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[eskils_]]
2017-01-25 11:08
#34

#33 Lade den här eftersom så många läser den här tråden. Ville passa på att sprida information om hur långhåriga katter har det, om och när de blir hemlösa. Som sagt bara för att hjälpa katter i allmänhet. Trodde inte du skulle ha något emot det. 

(Jag har själv ingen långhårig katt, så kan inte ge råd om pälsvården.)

Annons:
Fridaaaa
2017-01-25 11:09
#35

#34 Aa okej. var bara nyfiken varför då jag inte rktigt fick ihop det :) 
Nejdånejdå ville bara veta :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[eskils_]]
2017-01-25 11:13
#36

#35 🙂

Kutterkatt
2017-01-26 04:29
#37

Det kan ju vara så att bad skulle kunna underlätta om det är just vinterpälsen som ställer till det. Jag har en perser, innekatt som äter finaste maten och älskar att bli kammad. Ändå blir hon tovig varje vinter! Den här vintern körde jag på direkt med ett bad och balsamspray när jag upptäckte att tovandet hade börjat och sedan dess har hon haft betydligt mycket mindre tovor än tidigare vintrar. Hon gillar inte heller ett bada men hellre några minuters (kraftigt) missnöje under badet (eller, vi duschar faktiskt snarare än badar, funkar bättre) än flera månader av nya tovor som ska kammas ut eller klippas hela tiden, för det är ju inte heller kul. Badet blir lite smällen man får ta för att hon ska få en bättre vardag under vintern!

Kutterkatt
2017-01-26 04:34
#38

Vill även tillägga att att bada katten inte behöver betyda att den är "skitig". Päls som annars hade fällts och bidragit till tovor avlägsnas mer effektivt vid bad än kamning. Sedan finns det garanterat osynlig smuts, och det kan jag lova att alla katter har oavsett hur ofta de badar eller inte badar, som säkert kan bidra också.

Fridaaaa
2017-01-26 14:28
#39

#37 rakar hellre i så fall. Då blir det bara ett tillfälle än många. Så känner jag i alla fall

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kutterkatt
2017-01-27 01:28
#40

Är du inte villig att testa det som föreslås här får du nog tyvärr fortsätta med det… Skulle du bestämma dig för att testa bad kan jag ge dig massor med tips om du vill!

Fridaaaa
2017-01-27 10:44
#41

#40 Om du läst, så ska jag kolla efter ett bra balsam
Nej regelbundet bad blir det inte, det är sämre för henne än rakning, som sagt rakar jag hellre i så fall.

Enda tipsen som getts är:
Kosten (hon får redan toppenbra)
Kamma ofta (kammar redan 2 ggr/dag)
Bada (inte bra för henne ofta)
Raka (ja det blir ett måste annars)
Balsamspray (håller jag på att kolla efter)

Har jag missat något?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Kutterkatt
2017-01-30 04:12
#42

Om du läst, har jag aldrig skrivit om regelbundna bad. Du skrev att du ville hitta ett alternativ till rakning och det är det du fått förslag på av alla här som försöker hjälpa. Bad är det du inte testat.

Fridaaaa
2017-01-30 08:41
#43

#42  Nej men det kommer krävas regelbundt bad om det ska hjälpa och inte 1-2 ggr under en hel vinter. Har badat henne. Men hjälpte högst en vecka sedan började det tova sig igen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[nevamisse]
2017-01-30 09:30
#44

#43 1-2 ggr på en vinter borde räcka långt. Badade inte våra förra perser så jätteofta, men de höll sig fina i pälsen. Våra Nevor duschar jag ca 1 gång i månaden nu, mest för att de ska vara vana vid att duscha om vi börjar med utställning.

Calcifer
2017-01-30 10:39
#45

Har en långhårig innekatt som jag kammar, borstar, och badar efter behov. Att bada en utekatt på vintern är inte alltid optimalt, lite beroende på vart man bor och hur torr man kan få dem efteråt. Min katt står ut med bad, ibland kan han t.o.m. tycka det är lite roligt. Att bli torkad är däremot vidrigt och då skriker han högt i protest trots att jag enbart använder handduk (något annat går inte om jag inte vill bli sönderbiten/riven) så han blir inte helt torr på en gång efteråt. Nu är det okej hemma hos mig eftersom han är inne, men om han var utekatt skulle det inte fungera i.o.m. att vi kan få -25 till -30 på vintern om det vill sig illa. Det skulle jag aldrig släppa ut en halvblöt katt till. 

Tycker du ska fortsätta kika runt bland balsamsprejer och liknande, förhoppningsvis kan du hitta något som är bra. Ett annat tips, istället för att raka, kan ju vara att klippa ner henne lite istället. Inte bort med all päls, men trimma lite. Och kombinera med att bada så ofta du känner att hon kan stå ut med det, även om du bara gör det 1-2 extra gånger på ett halvår, så är det ju bättre än inget menar jag.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
2017-01-30 11:50
#46

#44 Tydligen inte eftersom det började tova sig lika lätt igen efter en vecka.
Ja jag ska inte ställa henne så :) 

#45 Ja jag känner lite så med bad, just för att hon är utekatt. Inte så lätt att hålla henne inne tillräckligt länge alla gånger.
Då måste jag tunna ut detpå något sätt, då det är underullen så att säga som tovar ihop sig. 

Ja absolut är det så. Ska bara hitta bra men billigt schampoo och balsam med i så fall. Jag vet inte, är schampoo & balsam för korthåriga katter lika bra på långhåriga? För ska köpa till Findus nu när han ska ställas ut. Och han är korthårig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
2017-01-30 12:08
#47

#46 Jag använder samma schampo och balsam till båda mina katter, ena är korthårig andra långhårig. Jag "jobbar" in dem mer i långhåriga kattens päls, för andra katten hatar att bada så det ska gå fort medan andra grabben inte bryr sig så värst mycket så länge jag pratar med honom och sådär. Om du känner att du har orken kanske en urtunningssax kan vara nåt? Vet inte ens om det finns till djur, men jag har en för människor jag använt på korthåriga katten ibland när jag inte känner att jag vill utsätta honom för bad och furminatorn är bra men inte tillräcklig. Det lär väl ta lång tid, men jag gissar att det inte är en procedur som i så fall måste göras väldigt ofta. Det, plus att använda furminatorn (eller liknande som är just för underullen), och att försöka bada någon gång extra med bra schampo/balsam, kanske kan fungera?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
2017-01-30 12:42
#48

#47 Aldrig kört med det, men värt att testa. Är de dyra?
Furminator är inte bra till hennes päls tyvärr. Den sliter på pälsen på ett dåligt sätt.
Ja jag får testa och se hur det fungerar :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Calcifer
2017-01-30 13:02
#49

#48 Som lite med allt annat kan man få  skitbra grejer för många hundralappar eller en liten mindre summa för något som kanske inte är typ frisörsalongkvalité, men det kanske inte behövs heller. Om det liksom är okej att hon kanske inte är skitsnygg och det inte är extremt jämt, men det borde ju åtminstone inte slita på pälsen. Jag har två stycken, en som är taggig på båda sidorna och en som bara är det på ena. Kollade in snabbt nu på fyndiq, billigaste urtunningssaxen (efter sök på hårsax, kanske finns fler det vet jag inte) verkar kosta 69:- och dyraste typ 600. Men det är också enda stället jag kollade på, så kanske finns billigare på andra ställen, t:ex i fysisk butik. 69:- kanske kan vara värt det för att prova?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
2017-01-30 13:04
#50

#49 Nej jag bryr mig inte om hur det ser ut, bara det fungerar för henne :) 
Får kolla på andra ställen (betsäller ej från fyndiq), tack får kolla upp det senare :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
2017-01-30 13:11
#51

#50 Sök på urtunningssax på t:ex google så finns det nog bra länkar! Jag kan påpeka att en sax med dubbla taggblad klipper bort mindre hår åt gången, och kanske måste användas lite mer, men du riskerar inte att råka göra katten naken på en tuss. Om du vill kan jag provklippa lite på Nox mage och se hur det fungerar - han skulle behöva ett rejält bad men orkar inte idag så han kan vara försöksobjekt med några hårstrån där det ändå inte syns. 😃


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2017-01-30 13:19
#52

Uppdaterar med att det gick ypperligt att klippa bort lite päls på Nox mage - nåja, förutom att han ville busa och bita lite på både mina fingrar och saxen. Är saxen vass BÖR den inte slita på pälsen som en borste/kam kan göra då du faktiskt kapar päls och inte drar ut den. Nox överlevde i alla fall. 😎


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: