Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 4718 ggr
Sealle
1/19/17, 10:23 PM

"Varför katter är bättre än hundar"

Jag ska hålla ett argumenterande tal i skolan och jag bestämde mig för att prata om ämnet "Varför katter är bättre än hundar", eftersom jag inte orkar prata om något seriöst ämne 😃

Men jag skulle behöva lite inspiration så ni får gärna dela med er av olika anledningar till varför katter är det bästa husdjuret 😉 Till exempel… katter luktar gott! 😍

Annons:
Herveaux
1/19/17, 10:51 PM
#1

Katter har (oftast) vett att stanna inne när det ösregnar eller är snöstorm, till skillnad mot hundar som (oftast) måste ut i alla väder för sina toarundor. 🥶

Prova att googla på "why cats are better than dogs" så får du upp en del roliga argument, bara hojta om du vill ha hjälp med översättning.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

VildaVittra
1/19/17, 11:19 PM
#2

Katter äter inte bajs, vare sig andras eller sitt eget. Behövs det något annat argument än det? 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tjeja
1/20/17, 12:03 AM
#3

Katter spinner hemtrevligt det kan inte hundar. 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Mangochanti
1/20/17, 6:23 AM
#4

Hm,  " orkar prata om något seriöst ämne" ?? Det var ingen trevlig kommentar.

Håller med de andra, -äter inte bajs, behöver inte ut och rastas, och myser med dig spinnande i ditt knä, samt att de ryms i ditt knä, en del katter är väldigt pratiga vilket jag tycker är trevligt, de biter inte sönder huset , (Fast de kan ju också stöka en del om de är missnöjda) det är sällan de dreglar, är väldigt renliga, inte många katter som drar ikull dig då du rastar den 🙂. Sen finns det ju likheter som att de går att lära katter en hel del, apportering är ett, vill du ha regler för vart din katt inte får vistas går det ofta bra att lära den det också.

Och seriöst -Passa på att lyfta kattens status, det är ett otroligt fint djur .

Lycka till!

/MC

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Pia-69
1/20/17, 7:24 AM
#5

Katter springer inte omkull dig och kör upp nosen i ditt skrev när du kommer innanför dörren! 😃😂😉


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Soligajag1
1/20/17, 8:35 AM
#6

Katter är "egna" djur, , 🐱 

Här är min lista på att dem är det bästa husdjuret : 

1: Du behöver inte gå ut med kissen i ovädret . 

2: Katten myser i ditt knä. 

3 : Kissen känner på sig när du är sjuk, , o är extra tillgiven då. 

4: Enkelt o ta med kissen överallt , om man vill.

HH 🙂

Annons:
kattöga
1/20/17, 10:24 AM
#7

#6 Punkt 4 kan nog variera…. Ingen av mina katter har varit enkla att ta med sig nånstans. Två av dem fick/får Panik 10 på en skala 1-10 (då 10 är värre än värst). 

Ett annat argument: Katter skäller inte på dig!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Soligajag1
1/20/17, 5:15 PM
#8

#7  Den  va bra . Katter skäller inte på dig! 🙂

HH 🙂

Tjeja
1/20/17, 5:36 PM
#9

Alltså jag är ju kattmänniska och har katt. Men jag är hundmänniska med och alla andra djur som jag känner till som har päls i alla fall.. gillar djur över lag, även om endel är giftiga och farliga, de är ju faktiskt inte till för att gosa med som domesticerade djur.

I varje fall.. jag håller inte med i allt som alla skriver här ovan.

Visst kissar kan känna in när man är sjuk och vara extra tillgivna då.. endel.. men det kan många hundar också.. så där skiljer de sig inte åt tycker jag.

Kissar är underbara och skitjobbiga odjur emellan varven också.

Skulle vilja säga så här, det finns många fördelar med kissar jämfört med hundar och tvärt om också fast andra saker.

En jobbig katt är en klösig huligan som välter allt man är rädd om.  En jobbig hund är skitäcklig, äter bajs och sniffar en i underlivet. Pest eller kolera?

En underbar kisse och en underbar vovve kan liksom inte tävla mot varandra, de har båda massa gosigt och bra som man mår bra av och sedan lite olika fördelar. Där är det mer en smak sak eller en fråga om humör vad man behöver just då.

Vet att tråden inte är en seriös allvarstråd utan på skoj, men jag vill liksom bara säga ändå…

Jag älskar både hundar och katter och kissar är MINST lika mycket värda som hundar, men framför allt… för mig i min värld är båda dessa djur skönare än några människor! 😉🐶❤️🐱

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

lunaaa
1/20/17, 9:10 PM
#10

Katter luktar inte illa, speciellt inte blöta katter..

Salish
1/20/17, 9:51 PM
#11

- Katter kan gå på toa inomhus och är rumsrena
- De skäller inte
- Dreglar inte/är inte allmänt slobbriga 
- Har oftast mjukare päls än hundar
- Behöver inte konstant uppmärksamhet
- Luktar gott till skillnad från hundar (speciellt blöta hundar ish)
- Är helt enkelt inte sådär, "måste vara överallt hela tiden" som hundar utan är lugnare (för mig!) att vara omkring. Hundar gör mig mest stressad…. Men det är ju min personliga åsikt.

Soligajag1
1/20/17, 10:03 PM
#12

#11 Hejsan , kan påpeka en sak du säger om katter Att dem inte är överallt , som hundar . Mina katter är som hundar eller . . Vet inte om det är så katter är . . Gör . . Jag Har 2 kissar ( bröder) som följer mig överallt , T.o.m in p toa , dem sitter där o väntar nr jag är klar , Ibland lyfter jag ut dem , stänger toa dörren ( då sitter dem Utanför dörren o jamar , Nu ligger dem bredvid mig på sängen , ( innan låg dem i sin korg i vardagsrummet ) Jag tittade på Tv då. Man kan 'tycka' mina katter är som hundar , Keliga och snälla , tillgivna . 😀😻

HH 🙂

burmamys
1/21/17, 11:36 AM
#13

Jag gillar både katter och hundar, men de har olika fördelar.

Katter har dessa fördelar, enligt mig:

  • dreglar inte

  • är mycket renliga

  • rör sig ofta mjukt och smidigt

  • går att lära trix om de tycker det är roligt

  • är lika smarta som hundar men mer självständiga

  • kräver en jämlik relation som bygger på ömsesidig respekt och tillit

  • behöver få jaga/leka och hittar på hyss om de inte får det

  • hemmet ibland viktigare än människan

  • spanar helst från höga platser

  • mycket hemkära

  • matriarkala

  • ser bra i mörker

  • fantastisk finmotorik i tassarna

  • katter spinner för att lugna och läka

  • lyder när de känner för det, inte för att du kräver det

  • uppfattar sinnesstämning väl, och tar hand om sin vän

  • jamar istället för att skälla, vilket är behagligare för öronen

  • sover 16 timmar per dag och däremellan alltid redo att hitta något gott

  • viga och smidiga, kan hoppa rakt upp och vrida ryggen så de landar på tassarna

Finns säkert mer att tillägga!😃

Annons:
kattöga
1/21/17, 12:50 PM
#14
  • _Katter visar tydligt när de vill att man byter tapeter! 
    _River sönder dem.

  • Katter (som får gå fritt ute) bidrar till matförrådet hemma, utöver att de äter ute också!
    De kommer hem med ca 30% av sina byten, som möss, sorkar, fåglar, ekorrar, ödlesvansar osv.

  • _Katter minimerar dessutom antalet möss! 
    _Särskilt dem som gärna vill flytta in i huset.

  • _Katter hjälper gärna till med allt du sysslar med!
    _* Inspekterar kartonger och kassar när man kommer hem från affären, de måste
       ju godkänna allt. 
    * Hjälper till med ditt datorjobb.
    * Hjälper dig att bädda sängen, kollar under täcket att lakanet är slätt och fint.
    * Hjälper dig att vika tvätt och sniffa på tvätten för att se att den doftar gott.
    * Hjälper dig att plantera om blommor.
    * Tar fram alla dammtussar under soffan när du slarvat med dammsugaren.
    * Kollar, sniffar och smakar ibland på maten du gjort iordning till dig själv, för att
       veta att maten är god och inte förgiftad. De vill säkerställa att deras tjänare
       inte försvinner bara så där.

  • Katter isolerar ditt hem!
    * Allt katthår är jättebra isoleringsmaterial.
    * Katthår kan även spinnas till garn, för den som tycker om att sticka eller virka.

  • Katter underhåller och leker med dig!
    * När det passar dem. 
    * De vet att människor inte ser skillnad på en Da Bird /Fjädervippa och en riktig
       fågel men låtsas inte om nåt, för att inte genera dig.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Wellcraft
1/21/17, 3:30 PM
#15

Fascinerande att alla utgår ifrån Ullas tvååriga, understimulerade och ouppfostrade labradorhane.
Fördelar med katter som faktiskt STÄMMER:

*Tar mindre plats, eftersom de gärna rör sig på höjder.
* Kräver mindre pälsvård (även om vissa raser ska borstas m.m så behöver man inte frisera eller liknande).
*Kräver mycket mindre träning än en hund (du slipper träna hundmöten, socalisering, drag i kopplet osv).
* Katter behöver oftast inte tränas till att bli rumsrena om lådsituationen är optimal, hundar behöver tränas till att bli rumsrena.
* Många katter sköter sin pälsvård själv, du slipper bada.
* Klarar sig ofta bättre ensamma än en hund ett par timmar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

vendelay
1/21/17, 4:44 PM
#16

#14 Dina argument är ju bäst 😂 Men den allra sista, angående fågeln, stämmer inte på min hona. Hon tittar på mig som om jag är dum i huvudet när jag viftar med en fjädervippa. Hon kanske inte bryr sig lika mycket om att inte genera mig 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tjeja
1/21/17, 5:27 PM
#17

#14 😃 klockrent! 

Men #13 jag håller inte med om att katter inte dregglar… Gosa en stund med min lillkisse ska du se att du blir lagom blöööt 😉 Speciellt om du har något godis att bjuda på… då droppar det om munnen t o m 😂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Honestyisdead
1/21/17, 6:52 PM
#18

#15 Det är ju relativt få hundraser som behöver friseras. 

Kan säga att mina katter behöver mer pälsvård än mina hundar gjorde. Daglig kamning. Badas ofta. 

Tar mer plats än mina hundar gjort och låter verkligen mycket mer.

Behöver koppeltrönas och en del drar i kopplet

Är inte lättare att ha med sig än en hund.  Tvärt om.

Även hundar har exemplar som vill vara nära när man mår dåligt. Mina katter bryr sig inte. 

Jag hör hellre en hund skälla än att höra på min hane här hemma. 

Så det är många punkter som inte stämmer överens med det som efterfrågas ;)

vendelay
1/21/17, 7:12 PM
#19

Måste också säga ifrån på den här punkten att katter inte dreglar… Var hos en vän häromveckan som bland annat har en supergosig abessinier och jag var så blöt i ansiktet efter att ha gosat med honom att jag var tvungen att tvätta ansiktet 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

kattöga
1/21/17, 10:20 PM
#20

#16 FunderarSkrattarSå är det nog… hon bryr sig inte om ifall du blir generad eller inte,,,,

#13 Vår egen hane (de två andra katterna är min mammas och är här tillfälligt) dreglar som ett värsta vattenfall! Särskilt när man gosar med honom…. Men i huvudsak beror det på att han har/har haft FORL och har blivit av med en väldans massa tänder…. Så hans dreglande är bara "gosigt"…. ;)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Lubsan
1/22/17, 3:25 AM
#21

Vet inte vilken årskurs du går i men ett argumenterande tal bör också innehålla ett eller flera motargument som du bemöter :D Jag har inte så mycket mer att tillägga, tidigare kommentarer har gett många bra svar ;) Lycka till! :)

nypisnina
1/23/17, 11:50 PM
#22

Svårt det där, jag har både hund och katt och vissa saker i tråden som andra säger håller jag med om - men andra saker håller jag absolut inte med om! T.ex. så dreglar min katt men inte min hund och varken katten eller hunden vill bli lämnad ensam, min katt börjar förstöra saker här hemma om han inte får som han vill, det gör inte hunden, det var bara några. Men det jag höll med om var att katten inte äter bajs, nu är ju min katt en innekatt så den hade inte kommit åt bajs ändå, men han äter inte allt som min hund gör, katten är också tyst förutom när han verkligen vill något eller när vi "snackar" här hemma och hans underbara spinn såklart. Men så har hunden också saker som är positiva som inte katten har. Jättesvårt att säga alltså för båda är ju helt underbara! 😃

molbojse
1/26/17, 2:39 PM
#23

Jag var hundmänniska tills jag träffade vår terrorist på två år.
Allt handlar om individen. Vår kille är mellan golv och tak, äter precis allt (inklusive surt godis och lök), bits och lämnar värre sår än när hundarna jag haft bitit mig. Är smart så länge han tjänar på det, ger mig aldrig en lugn stund och gett sambon magsår pga sitt beteende. Han har även kostat oss sammanlagt bortåt 100.000 under det år vi haft honom.
Sen finns det de hundar som är totalt odrägliga med, så att säga att katter är bättre än hundar baserat på sina egna katter/andras hundar funkar inte.
Hundar läker en på ett helt annat sätt än katter. Hundar används främst i terapeutiskt syfte, det gör inte katter, osv. Se till de faktiska skillnaderna :) Som att en katt kan vara inomhus och man slipper långa promenader i ösregn/snöstorm. Generellt behöver inte katter badas med jämna mellanrum, katter är billigare i längden (både inköp, försäkring, mat, utrustning och veterinärvård), katter klarar generellt av bättre att vara ensamma längre stunder, katter tar inte lika stor plats och de sover betydligt mer än hundar (längre lugna stunder).

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Pia-69
1/26/17, 7:22 PM
#24

#23 Du vet väl att lök är giftigt för katter? Är det veterinärvård som kostat er så mkt pengar? 🤔


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

molbojse
1/26/17, 10:24 PM
#25

#24 Ja, det gör jag, och det gäller all lök och inte bara gul eller röd :)
Ja, det är veterinärvård uteslutande som kostat oss den summan. Dock är det innan reglering. Kontant handlar det nog bara om 30.000 :p Han blev påkörd vid ett tillfälle som krävde åtta dagar intensivvård, tre omfattande operationer och återbesök samt käkade garn för några månader sen. Vår katt är en sån man måste glo på dygnet runt för att han inte ska göra något dumt eller äta något farligt.

Jag har absolut inte medvetet serverat honom lök, min mamma hade tappat en pytteliten bit av ett lager purjo på golvet som jag missat och slurp så låg den i kattens mage istället.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Pia-69
1/27/17, 6:59 AM
#26

#25 Okej! Va bra att du har koll på löken! 🙂Vad hemskt att katten blev påkörd, hoppas att han är helt återställd nu då, det måste vara mardrömmen att råka ut för som djurägare….😕


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

molbojse
1/27/17, 2:58 PM
#27

#26 Vi har kattsäkrat vårat hem så gott det går från den här lilla ligisten, men han är som sagt einstein när det är till hans fördel och då spelar det ofta ingen roll vad man gjort för att hindra honom för han kommer komma på ett sätt att komma åt det i alla fall xD
Jotack! Han hade minimal chans att klara sig, då han dels var extremt chockskadad och traumatiserad av hela händelsen så en vidare undersökning av skador skulle bara den riskera hans liv :/ Han hade gått ner 1,1 kg (väger normal 3,7) under de 25 timmar han var borta när olyckan inträffade, endast tio månader gammal. Idag är han pigg och glad och inte särskilt besvärad av skadad :D Enda man märker är att han går lite mer utvinklat med tassen och har fantomsmärtor samt att motoriken är något sämre, men annars inga övriga men :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Honestyisdead
1/27/17, 3:06 PM
#28

#27 Vad fick han amputera?

Bästakompis
1/28/17, 10:58 PM
#29

Katter är det vackraste djur som Gud har skapat. Hundar skäller (ett ytterst obehagligt och aggressivt ljud) Katter jamar (ett mjukt och gulligt ljud) Hundar stressar och flåsar. Katter är bara allmänt ljuvliga, eftertänksamma och lugnande varelser. Ingen sanning men min åsikt 🙄

Honestyisdead
1/28/17, 11:41 PM
#30

#29 Du har uppenbarligen inte hört min katt jama.  Det är motsatsen till mjukt och gulligt.

molbojse
1/29/17, 3:49 PM
#31

#29 hundar, liksom katter, har olika läten för olika saker. Hundar skäller ofta gällt och i falsett om de är rädda/stressade, och ganska mjukt om de är glada eller exalterade. Katter kan skrika nåt så hysteriskt om de är stressade eller arga, samt låta hur rara och oskyldiga som hrlst om det bara är prat. Våt P skriker så man tror han håller på att bli ihjälslagen med bandyklubba om han gått ut ur ett rum och tappat bort oss. Katter är mer stresskänsliga än hundar, dessutom ;)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Bästakompis
1/29/17, 10:44 PM
#32

#30 och 31, ja jag skrev bara lite tillspetsat hur jag som utpräglad kattmänniska upplever saken. Jag hatar hundskall, så är det bara…

Bästakompis
1/29/17, 10:57 PM
#33

Hur menar du förresten att katter är mer stresskänsliga än hundar?? Beror väl på vad man utsätter dem för. En uppvarvad hund som flåsar, drar i kopplet, gnäller och skäller är ingen vacker syn. Medan en katt typ sätter sig elegant ner och tvättar sig när den inte gillar läget. Haha, medge att det är lite roligt att den här tråden utvecklar sig lite till ett försvarstal för hundar! Den skulle ju handla om varför katter är bäst! Med glimten i ögat som jag förstod det.

Upp till toppen
Annons: