Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2722 ggr
Fnanny
1/18/17, 6:54 PM

CP-skadad katt?

Hej! När jag hämtade min katt såg han lite annorlunda ut i ansiktet och gör det än men det gör honom bara sötare. Dessutom gick han vingligt och kunde ramla ner från möbler (händer aldrig nu mer när han är 8 månader) allt har växt bort och han är som vilken katt som helst. Men han är född med syrebrist vilket jag antar är anledningen till utseendet och hur han var fysiskt men som "växt bort". Är det en cpskada han har då?

Annons:
[SuperNaturalBeing]
1/18/17, 7:03 PM
#1

en cp-skada är permanent och inte något som kan växa bort så det var det i alla fall inte. Vet inte heller om katter kan få cp-skador, men det kanske de kan…

Honestyisdead
1/18/17, 7:10 PM
#2

Vad sa veterinären som gjorde besiktningen? Och vad sa uppfödaren? Dessa måste ju ha märkt om katten hade problem. 

Hur många veckor var han när du fick honom? Tänker att han kanske var för liten och därför var klumpig.

Honestyisdead
1/18/17, 7:12 PM
#3

#1 Tror de flesta med hjärnor kan få sådana skador. Men som du säger är det ju för livet.

Emmaboy
1/18/17, 8:23 PM
#4

Jag tror inte heller att det beror på cp skada, visst skulle det kunna leda till att det tar längre tid för katten att exempelvis lära sig gå, som hos människor, men det försvinner inte helt o det är inget som sammankopplas med avvikande utseende vad jag vet, utom möjligtvis pga försämrad motorik i ansiktet. Tänker mer att det skulle kunna berott på nån infektion som läkt ut i så fall, öronifektion kanske? Det kan påverka balansen. Eller att katten blivit försenad i sin utveckling pga undernäring hos uppfödaren eller som Hera skrev att katten var för ung….

Honestyisdead
1/18/17, 8:40 PM
#5

#4 Precis. Sådana skador förändrar inte utseendet bortsett från om det gäller förlamning i ansikte.

Fnanny
1/18/17, 8:57 PM
#6

Han är en bondkatt. Ingen besiktning gjord. När han kastrerades berättade jag att han föddes med syrebrist och de sa inget mer. han var 14-15 veckor när jag fick honom, de skulle behålla honom men sen ångrade sig. Han var ganska stor när jag fick honom och har jättebra hälsa. Han hade jättestort huvud som var svullet pga navelsträngen var runt hans huvud, kanske därför han har speciellt utseende? Förstår ju att detta är permanent och som sagt, han mår toppen! Men undrade bara om det är en CP-skada eller vad man ska kalla det… Här är han när han är 14-15 veckor. Speciellt men sött ansikte!

Annons:
Fnanny
1/18/17, 8:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
Honestyisdead
1/18/17, 9:13 PM
#8

Som vi skrev förändras inte utseendet så vid en CP skada. Så det är det inte.

Bonkis
1/18/17, 11:26 PM
#9

Finns ju en katt som är "känd" som har downs syndrom. Men hans ansikte är mycket mer missformat om man kan säga så. Men är nog bara pga svullenhet då om det inte är så längre.

Honestyisdead
1/18/17, 11:59 PM
#10

#9 Ts katt ser ut som på bilden.

[SuperNaturalBeing]
1/19/17, 10:10 AM
#11

#6 cerebral pares , eller CP är en hjärnskada som orsakar spasmer och förlamningar i olika muskler i kroppen. (vilka muskler beror på var i hjärnan skadan sitter). Det påverkar alltså inte ens utseende. Cp-skador är också permanenta och kan inte växa bort. Det enda som påverkar ens utseende på ett speciellt sätt är antingen missbildningar eller kromosomavvikelser såsom t.ex. downs syndrom. Men jag skulle tror att han bara ser ut sådär helt enkelt. Vissa människor har också lite udda fysiska attribut utan att för den delen ha nått syndrom eller skada. Angående hans balanssvårigheter så kan det vara så att hans svullnad skapade ett förhöjt tryck innuti skallen vilket i sin tur kan ha skapat ett tryck på hjärnan och på så sätt hindrat den från att funka ordentligt. Det skulle förklara varför det försvunnit nu också då han inte längre är svullen. Dock är det omöjligt att veta om det faktiskt var så eller inte, men det låter lite så.

Honestyisdead
1/19/17, 10:15 AM
#12

#11 Jag tvivlar ju på att svullnad som uppstod vid födseln var kvar 12 veckor senare när ts fick katten.

Kan vara så enkelt som klumpig kattunge. Min hane är 1,5år och trillar ofta när han ska hoppa till saker ;)

[SuperNaturalBeing]
1/19/17, 10:49 AM
#13

#12 svullnaden i sig var förmodligen inte kvar,nej, men intrakraniellt tryck försvinner inte över en natt (om man inte borrar hål i skallbenet). Dessutom så tar det en hel del tid för hjärnan att återhämta sig efter att ha blivit påverkad på ett sånt sätt (om den alls gör det). Så även när ett tryck försvinner kan det ta månader innan hjärnan funkar som vanligt beroende på just hur "tillknycklad" ens hjärna blivit. Så att det kan ha funnits ett förhöjt intrakraniellt tryck som påverkat är absolut en möjlighet. Men visst kan det bero på vanlig klumpighet också. Det kan vi ju inte veta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: