Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 792 ggr
Lubsan
2017-01-17 22:18

Hjälp, katt spyr

Ställde fram nytt kattgräs till våra katter precis som dom åt glatt, men den ena katten håller på att hulka sig sig o spyr upp vad som ser ut att vara saliv, hon sväljer det dock hela tiden! Är detta normalt? Får lite panik.

Annons:
VildaVittra
2017-01-17 22:23
#1

Titta om ett havrestrå har fastnat längst bak i gommen. Det kan reta spyreflexen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zepp
2017-01-17 22:28
#2

Menna.. hela grejen med att ge katter gräs är ju att de skall spy.. upp hårbollar på vintern?

Mina katter spydde så gott som jämnt.. oftast på fel ställen.. i soffan oså, varför finns inget gräs där de går ut och spyr.. utomhus?

Sen så.. när de spytt fördigt så verkade de må bra.. katter är luriga djur. först så gör de matte/husse oroliga, sen så låsas de som ingeting!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lubsan
2017-01-17 22:35
#3

Jo jag vet men hon har gått runt såhär i typ en halvtimme nu och hon spyr ju inte upp någonting, jag ser att hon får nått i munnen som hon sväljer lika snabbt igen. Men ja, hon är ju som vanlig annars.

Zepp
2017-01-17 22:40
#4

Hon sväljer sannolikt saliven som utsöndras utav kräkreflexen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Florrpan
2017-01-17 22:52
#5

Gräs som fastnat i halsen kan göra att dem försöker spy upp det hela tiden.

Lubsan
2017-01-17 23:24
#6

Ja, sorry. Överreagerade kanske, hehe. Hon har iallafall slutat nu och övergått till att leka med en vante istället :p Och ja, jag vet att katter äter gräs för att spy, blev mest orolig för att inget kom ut.

Annons:
Zepp
2017-01-17 23:32
#7

Mm.. katter är luriga som sagt vad och inte kan de prata svenska heller!

Först så kan de ulka och låta helt förfärligt under en halv timme.. antingen så kommer det upp något men rätt ofta inget.. sen efter den halvtimmen när husse och matte förberett bilen för en snabb färd till närmaste veterinär som har akutöppet så börjar de leka med en vante.. ungefär som om inget hänt!🤪

Thats a life with cats!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Halvdansken
2017-01-18 00:03
#8

#7. Eller så trampar man i det, tidigt en morron på väg till köket lagom halvvaken…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Vixxen
2017-01-18 00:38
#9

#8 😃 Känner igen detta…

Lubsan
2017-01-18 02:00
#10

Hehe ja :p

Soligajag1
2017-01-20 08:49
#11

#10    Känner verkligen igen detta , , 

Min ena katt gör så ofta , , kräks alltså , men hon jag köpte katten sa , , att han va sist i kullen , och när dem fick mat, , så kom han till matskålen sist , ,o ibland va det slut på mat , , då fick han såklart ny mat, , men eftersom jag har 2 ( bröder ) tog dem sista i kullen. (Ville inte lämna " denna" bror kvar ensam. 😕) 

Då åt han glupskt , , o kräktes  efteråt, , nu brukar jag hålla koll på det, , ger honom mindre mat, , då går det bättre och sen tar jag bort skålen, , för enligt mig kan katterna äta hur mycket som helst OM du som matte/ husse inte håller koll på detta . Katter ska väl vara vackra o graciösa . 

Så när jag ger dem mat, , har 2 matskålar såklart, varsin.  

Men trots detta kan han kräkas ändå.  Är han ute på sommaren , våren, , så äter dem gräs för att rensa magen, , o då kräks han , men det är naturligt . 

Ska själv läsa på mer om katter o deras beteende. Gör det du med.  🐱 

Lycka till! Kram 🙂

HH 🙂

Upp till toppen
Annons: