Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 1930 ggr
Siggebus
1/17/17, 8:27 AM

Kattsand

Jag har blivit lite äcklad av den där parfymdoften som vissa kattsands-sorter har. Tyckte det luktade gott i början men nu reagerar jag på att även katten luktar av detta när han varit i lådan :P
Jag har hittills använd Cattia med doft som funkar utmärk med klumparna och ibland köper jag ICAS med doft- tyvärr har de mindre korn båda två.
Så tänkte nu testa någon utan doft men då kommer frågan - VILKA sorter har lite större korn? Jag håller på att bli tokig med detta sopande. Jag har en hög låda jag köpt på IKEA så han sprätter inte ut något över kanterna när han besöker den. Nä det som händer är att han ibland har så jäkla bråttom ut från lådan (när han precis avbrutit sin lek med toabesök) att han liksom i ett jehuuu "flyger" ur lådan och badrummet och då har jag kattgrus i ett spår genom badrummet, ut i hallen och in i vardagsrummet eller sovrummet beroende på vart han springer.
Jag har lådan bakom duschdraperiet för jag tänkte att DET skulle bromsa honom (men icke!) och jag har en stor dörrmatta framför/under lådan för att det ska fånga upp.
Jag har funderingar på att ordna en så där låda med lock från Ikea att ställa in lådan i  och ställa öppningen mot väggen så det blir extra svårt att springa rakt ut.
Men som jag sa - funderar på om STÖRRE korn kunde hindra lite mer att kornen fastnar i tassarna? Vad tror ni om det?
Katten är korthårig men ändå fastnar kornen i tassarna.
Jag kan acceptera att sopa runt lådan men när grusen ligger i halva lägenheten är det jobbigt 😕

Annons:
rumpenstiltzkin
1/17/17, 10:36 AM
#1

Jag har testat en del olika och har oxå en hög låda från ikea, men tycker ändå dom alltid får med sej sand ut ur den.

Jag är själv ute något väldigt dammfritt oxå, har testat Extreme Classic, o pellets men tycker inget riktigt har funkat, men häromveckan köpte jag ett majs strö som funkar helt utmärkt. Den luktar inget (förutom liten majsdoft när jag rensar lådan) och den har inte åkt med utanför lådan nästan nånting, och dammar absolut ingenting, så är supernöjd, kan jag rekommendera att testa kanske :)

Och kan rekommendera en sån låda med lock på från ikea, HOL tror jag den heter, att ha lådan i, jag har det och det är supersmidigt :)

Siggebus
1/17/17, 11:00 AM
#2

Jo så var det lådan hette ja  - HOL! 👍 Den ska jag fixa så det inte är så förbannat lätt att i full fräs "flyga" ur lådan med hälften av kattgrusen som följer med !
Hmmmm, majs-strö? Är det kattströ och vad heter det? Låter intressant men det kanske inte klumpar sig? Vill ha klumpbildande helst 🙂

Splatter
1/17/17, 11:29 AM
#3

Majsbaserat om det är Worlds Best är klumpande, men jag tycker inte om lukten samt att mina katter kissar med rumpan i sanden, så de fick blöt, kissig sand i sin långa päls och gick runt i lägenheten med det :(

SoftCat har vi nu, det är växtbaserat som klumpar men det väger jättelite så det sprids väldigt lätt tyvärr. Men katterna luktar bara som katter!

rumpenstiltzkin
1/17/17, 11:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jodå detta majsströ klumpar sej, ja vill oxå bara ha klumpsand :) Jag hittade detta på huverröds så vet inte om det finns på andra ställen, och som sagt, den luktade inte alls förutom lite lite majs när jag gör rent lådan, och katterna har inte dragit med sej nåt ur lådan. Den är väldigt lätt att rensa ur oxå.

Bifogar en bild på den, för huverröds har en dålig hemsida och har liksom inte nån vidare webshop jag kan länka till produkten :/

rumpenstiltzkin
1/17/17, 11:39 AM
#5

och det är sand man kan spola ner i toaletten, så ekologiskt och bra :)

burmamys
1/17/17, 12:17 PM
#6

Jag använder Cats best öko plus, det är träbaserat och ser ut som krossad pellets, alltså lite blandad storlek på kornen, som är oregelbundna och inte alls benägna att rulla iväg utan de få som fastnar på en tass lossnar och stannar oftast inom en meter från lådan. Efter ungefär en vecka brukar jag sopa upp runt lådan, eller dammsuga. Luktar svagt av trä, klumpar jättebra (300%) och absolut parfymfri och ekologisk.👍

Annons:
rumpenstiltzkin
1/17/17, 12:58 PM
#7

Jag hade just den Cats best öko plus innan, men tyckte den dammade hemskt när jag gjorde rent, så undrar hur den dammar när katten krafsar i lådan, så bytte ut den (plus katterna drog med sej det ganska mycket från lådan)  annars tyckte jag den var jätte bra, går oxå att spola ner i toan.

ApanAnn
1/17/17, 1:08 PM
#8

Extreme classic black label har något större korn, men jag tycker att de klumpade lite sämre. Måste nog testa om de accepterar nåt av de växtbaserade alternativen. Prova inte Pussi Kattsand. Stenhårda klumpar, men små korn så det blir en del sand utanför. Vi har köpt en gigantisk hallmatta på Bauhaus och har den under lådorna. Den fångar ganska mycket sand.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

burmamys
1/17/17, 2:17 PM
#9

#7 Oj, jag som ogillar när det dammar har inte märkt att Cats best öko plus dammar alls? Endast om jag står med ansiktet rakt över lådan precis när jag häller så kan luften kännas lite tjock en del gånger, aldrig annars. Däremot när jag fick låna en finkornig bentonitlera sand från grannen så dammade den så mycket att jag fick nysattacker. Antingen hade du otur med den påse du köpte, eller så är jag mindre känslig och märker inte att det dammar. 😊 Jag har ju inte testat Soft cat, så jag kan inte jämföra. Hade pewee träpellets (hela pellets som luktar ganska starkt av trä) innan, och tycker det inte är någon skillnad mellan pewee och Cat's best, möjligen att Cats best dammar mindre.😊 Mina katter är korthåriga, vet inte om det kan påverka, men de drar knappt med sig några korn alls, och framförallt inte någon längre sträcka.

rumpenstiltzkin
1/17/17, 5:36 PM
#10

#9   (Jag vet inte hur man gör en länk av det här? :P ) 

Isåfall har jag haft otur med påsarna ja köpt i över ett år :( Jag tröttnade till slut på dammet så mycket så var dags o prova nåt nytt . Men ja, jag kanske bara är väldigt överkänslig mot minsta lilla damm jag vet inte :P

Mina katter är oxå korthåriga.

burmamys
1/17/17, 5:50 PM
#11

#10 Oj hade du använt det länge? Kan lika gärna vara jag som är okänslig mot damm! 😊 Allt är ju relativt! 😉

Kajsas matte
1/18/17, 3:29 PM
#12

Jag använder TidyCat som finns i flera olika dofter även oparfymerad. Den är mycket finkornig, men jag har en grov dörrmatta utanför lådan (som har svängbar lucka) som fångar upp de flesta sandkorn som följer med i tassarna. Den tömmer jag en gång i veckan och det fungerar utmärkt. Jag har både långhår och korthårskatter men sanden fastnar inte i pälsen. En annan sak är att vissa katter får vad vi kallar "rascha" när de bajsat, och far som vildar när de kommer ut från lådan. Det ligger nog i deras natur, tror jag. Lycka till!

Gunnel1963
1/19/17, 12:11 PM
#13

Cattias svarta påse är utan doft.

Annons:
Siggebus
1/19/17, 1:17 PM
#14

#13
Japp men jag vill prova större korn. Har Cattia nu ( med doft) men vill testa något med större korn. De där små fina kornen drar han med sig ut i hela lägenheten .
Sen har jag nu kommit på att han ofta är lite blöt om tassarna eftersom han plaskar både under en droppande kran och i vattenfontänen. Tror det gör att kornen sätter sig i tassarna genom att det blöta liksom klistrar fast dem 😛

burmamys
1/22/17, 1:09 PM
#15

Länk till mitt inlägg då jag bytte till Cats best öko plus, så du kan se hur det ser ut och hur det sprider sig.🙂

http://burma.ifokus.se/discussions/55c34175ce12c41fca001e5b-vill-ha-mjukt-under-tassarna

Upp till toppen
Annons: