Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1596 ggr
[Sandi92]
2017-01-16 14:00

Är hanar generellt mer gosiga och kärleksfulla?

Ni som har eller har haft katter av båda könen, vad är era erfarenheter av detta? Jag har själv en hona och en hane och i mitt fall stämmer det att hanen är gosigare. Han är oerhört kärleksfull och kommer ofta och gosar och spinner, kelar med benen, tittar på mig och blinkar och pratar. Honan gör sällan något av det och man blir nästan chockad de få gånger hon gör det. Hon är däremot väldigt social och vill hela tiden vara i närheten av mig och "hjälpa till" med olika hushållssysslor, som t.ex. städning och matlagning. :P Men gosa eller visa ömhet vill hon inte.

Annons:
Carmarino
2017-01-16 14:03
#1

Tror att det är väldigt individuellt. Har haft både hanar och honor som varit väldigt gosiga av sig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
2017-01-16 14:04
#2

Här är det min hona som är mest kelen. Konstant. Hanen är mer sparsam.

Calcifer
2017-01-16 14:06
#3

Jag har hört att det brukar generellt vara hanar som är mer mysiga av sig. Sen hur mycket det stämmer det vet jag inte, så det är inget jag lägger fram som fakta. Jag har enbart haft flyktig kontakt med honkatter, då de flesta av mina varit hanar. Men jag har upplevt att hanarna varit mer knäkatter än honorna. Men nu har jag ju ingen större "testgrupp" att jämföra med så det kan ju vara helt individuellt. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Splatter
2017-01-16 14:09
#4

Har två hanar, den ene kan mysa och sova på en i timmar medan den andre accepterar att bli klappad max 2 minuter per dag om han ens är på humör. Gosa eller visa ömhet finns inte i hans värld. Det är högst individuellt. 😛

Scorpio97
2017-01-16 14:20
#5

Vi har tre katter, en hane och två honor. Hanen är ofta gosig och gosar gärna med vem som helst, även gäster/främlingar. Om någon klappar honom eller han får sitta i ett knä är han nöjd helt enkelt. Han kan vara lite extra gosig mot min syster, men generellt sett älskar han alla. 

Min honkatt gosar och leker i princip bara med mig. Någon enstaka gång kan hon vara gosig mot någon annan (ibland går det även att muta med något gott), men generellt sett undviker hon kontakt med andra människor. Mot mig är hon dock väldigt gosig och kärleksfull, följer efter mig runt i huset och vill sitta i knä eller på annat sätt vara nära hela tiden. Så mot mig är hon mycket gosigare än vad hankatten är mot någon. 

Den äldre honkatten var också lika när hon var yngre (förutom att det var mamma som hon valde), men ju äldre hon blir desto gosigare blir hon mot alla. 

Jag tror det är större skillnad mellan individer än mellan kön.


//Jessie

Cert
2017-01-16 14:20
#6

Hej!

Jag tänker att mycket kan vara rasbundet.  Har aldrig varit med om maken till gosigare katt än min cornish rex flicka.  Jämfört med rodellkorsningen till kastrerad hankatt som bara kommer in för att äta mat.

Annons:
burmamys
2017-01-16 14:30
#7

Jag tror det finns stora individuella skillnader, men att det könstypiska beteendet för en hankatt är lite mer laid back, medan det könstypiska beteendet för en honkatt är lite mer aktivt, mer "ta sig för-samhet". Det resulterar ofta i att hanar är lite mer bekväma av sig medan honor liksom inte har tid i samma utsträckning. 

Med det sagt så är alla tre av de katter som bor hon mig väldigt gosiga, men på lite olika sätt. 

Simon ligger på mig alltid och utan undantag fort jag sitter någonstans. Han  går fram och kräver gos varje morgon när jag ska duscha eller går in i klädkammaren för att ta på mig kläder (alltså ser till att vara ensam med mig). Och då och då under dagen/kvällen händer det att han kastar sig på mina fötter och rullar runt, eller går fram och klättrar på mig (om jag sitter i soffan) tills jag har hela hans kropp på mitt bröst, och då gnider han sin nos mot mitt ansikte och tvättar min kind. De flesta nätter kommer han någon gång på småtimmarna och lägger sig på min vänstra sida, och sträcker ut sig och trycker sin rygg mot min sida och greppar min arm med båda tassarna. Håller stadigt tills vi vaknar.😍 

Saga kommer ett par gånger under dagen/kvällen och då spinner hon för fullt och trampar runt och gnider hela sig mot mig. Ofta hoppar hon upp på mina axlar och fortsätter spinna och gnider och buffar mot mig med både nosen och baken. De flesta nätter lägger sig Saga på min vänstra sida, ihoprullad i kilen mellan bröstkorg och arm, och lutar sin haka mot min arm och somnar.😍

Sindra kommer gärna och lägger sig i mitt knä eller på mitt bröst, och suckar behagfullt och nosar mig i ansiktet och petar med tassen. Hon kan plötsligt hoppa upp på mina axlar från golvet och lägger sig som en bebis med rumpan hängande i fram och frambenen över min rygg och nosar mig i nacken och i örat. Ocjh varje natt utan undantag ligger hon på högra sidan av mitt bröst och snuttar och nosar och somnar med ansiktet intryckt i min armhåla.😍

Wellcraft
2017-01-16 14:56
#8

Upplever hanarna som både mildare, lugnare och mer keliga. Förutsatt att de är kastrerade förstås.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

burmamys
2017-01-16 15:35
#9

Kanske borde tillägga att jag tror, liksom #6, att det finns rastypiska variationer också i hur gosiga katterna vanligtvis är. Mina katter är ju väldigt gosiga, vilket är typiskt för deras ras, som är burma. 😉

[nevamisse]
2017-01-16 21:14
#10

Upplever honorna som mer gosiga.

[Devya]
2017-01-17 06:56
#11

Upplever både honor och hanar som gosiga. Just nu har jag en spinnande honkatt bakom min datorskärm och en vid min sida som vill gosa. Dags att ta en paus från datorn och ge dem lite gostid. :)

Volpes
2017-01-17 11:20
#12

Min erfarenhet är att hanar är mer sociala än honor.

VargenCV
2017-01-17 11:34
#13

Hanarna tycker jag är coolare och mer gosigare än honorna som fertila. Fertila honor är lite mer allerta och har mycket annat att göra = inte riktigt tid till att gosa länge. När de kastreras är de dock riktiga kelgrisar, både honorna och hanarna :)

Annons:
KentHjärta
2017-01-17 15:33
#14

Hos mig är det vår hankatt som är keligast. Honkatten får man bara klappa när hon kommer fram medan hankatten är supersocial och vill hela tiden vara hos en, helst så nära som möjligt..tangentbordet är poppis…eller nej allra helst i knät.. hmm

Håller dock med andra här i tråden om att jag uppfattar det vara individuellt

Milkshake
2017-01-17 18:40
#15

Jag är uppvuxen med katter och tycker att hanarna har varit gosigare överlag, men det är såklart väldigt individuellt. Jag har en hona och en hane just nu, båda är väldigt gosiga av sig men på olika sätt. Honan ska jämt vara med (följer efter så fort man byter rum) och älskar att mysa, men hon vill bara vara nära och aldrig "på". Hanen struntar fullständigt i vilket rum jag befinner mig i, men ett par gånger om dagen ska han upp i knät och bli ompysslad. Så fort man slutar klappa blir han sur och hoppar ner ;)

nypisnina
2017-01-18 01:54
#16

Väldigt individuellt, men majoriteten av de katter jag har haft så har hanarna som varit kastrerade varit de som varit mest gosiga och kärvänliga. Men en av honorna jag hade var den gosigaste av alla katter jag träffat. Hon var på mig, vid mig och följde efter mig vad jag än gjorde och jag kunde ta upp henne och gosa precis när jag ville oavsett vad hon höll på med, min nuvarande hane är den gosigaste hanen jag någonsin har haft men han "slår inte" hennes gosighet, hon var verkligen något extra. ❤️

Carmarino
2017-01-18 09:44
#17

Har två honor nu, och den ena är väldig gosig och kommer ofta och vill kela. Hon ligger också mycket i mitt knä och vill gärna bli klappad. Den andra är också kelen, men inte alls lika mycket. När hon väl vill kela så brukar det räcka med ett par minuter innan hon får nog. Hon kan mycket väl komma upp i mitt knä och lägga sig, men skulle jag råka röra mig det minsta lilla så hoppar hon ner direkt. Hon vill helst inte att jag klappar henne för mycket heller. Så det är väldigt olika, trots att bägge är honor. Därför tror jag att det helt enkelt beror på katten och inte könet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Bästakompis
2017-01-18 17:03
#18

Jag har inte märkt några könsskillnader alls mellan de katter jag haft. Den keligaste av dem alla är min nuvarande hona, en riktig knäkatt 😊

Fridaaaa
2017-01-18 18:16
#19

Jag tycker inte det hänger på könet utan individen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Limberg
2017-01-18 19:51
#20

Enligt mina erfarenheter så är hanar oftast mer avslappnade och tål lite "hårdare tag" när man kelar. Men just hur ofta de vill mysa tror jag beror mer på individen än könet.

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

Annons:
[Forest]
2017-01-19 14:44
#21

Ne det tror jag inte men visst kastrerade hanar är möjligheten lite latare av sig ;) ;)

Upp till toppen
Annons: