Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2707 ggr
Moast
2017-01-15 14:44

Tandsten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej! Jag har en kastrerad honkatt på 2 år. Jag har märkt att hon Under en längre tid har tuggat väldigt konstigt när hon ätit. Hon typ kastar runt maten i munnen till olika tänder innan hon sväljer. Ibland tappar hon maten också. Ibland har jag även känt en illaluktande doft ifrån hennes mun. Idag bestämde jag mig för att kolla ordentligt i munnen och även ta kort. Vill veta vad ni tycker, ser det ut som tandsten? Bildena ser ganska hemska ut, men var tvungen att hålla i henne så för att få bra bilder och kunna se ordentligt.

Annons:
Em_
2017-01-15 14:49
#1

Ja, det ser ut som tandsten. Har hon börjat tugga konstigt är det dags att låta veterinären ta en titt :)


Moast
2017-01-15 15:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nu känner jag mig jättedum. Men kollade den andra kattens mun bara för att jag blev nyfiken. Hans ena tand ser nästan rutten ut, eller kan det så ut såhär när det är tandsten också?

Maria
2017-01-15 15:53
#3

Det kan vara FORL.

Det är nog dags för katterna att få en tandgenomgång😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Moast
2017-01-15 16:02
#4

Okej tack så mycket! Bokar en tid i veckan!

burmamys
2017-01-15 16:10
#5

Be att veterinären röntgar tänderna så du får ett säkert besked. Men ja, jag misstänker åtminstone tandsten och tandköttsinflammation (rött lite svullet tandkött som luktar illa), men i värsta fall är det FORL (svårigheter att tugga kan bero på FORL). Var beredd på att det kan bli dyrt då de flesta försäkringar inte täcker FORL. Men det är viktigt att åtgärda för FORL är mycket smärtsamt för katten. Lycka till! 😊

Moast
2017-01-15 17:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Okej! Tack för svaren. Hoppas nu på att det inte är värre än tandsten..!

Annons:
Upp till toppen
Annons: