Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1527 ggr
iza89
2017-01-12 19:33

P-piller

Hej! Jag har två honkatter, båda snart 7 mån. Jag hade tänkt att kastrera dom men är lite nervös inför ingreppet eftersom det är en operation. Så jag har istället börjat fundera på att ge dom p-piller, iaf ett tag för att senare kastera dom. Men var köper jag det? Är det receptfritt? Hur ofta ges det? Finns det nån sort som är "bättre"? Jag har redan märkt på mina katter att dom börjar bli könsmogna så kan man börja ge p-piller redan nu? Många frågor men ni som har erfarenhet av detta får gärna svara :)

Annons:
Fridaaaa
2017-01-12 19:38
#1

Kastrera dem nu istället, mycket bättre för dem :) 
Finns ingen anledning att vänta.

Ppiller måste skrivas ut av veterinär
Men ppiller förhindrar bara löp men de kan fortfarande bli dräktiga samt ökar risken för cancer.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pia-69
2017-01-12 19:39
#2

Jag hade inte gett p-piller! Det är vanligt att honkatter får juvertumörer av det, jag hade en katt som fick det, tyvärr var hon gammal när det upptäcktes så jag ville inte ta risken med att söva och operera henne, hon fick somna in när tiden var inne..


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

TatsuOni
2017-01-12 19:42
#3

Skulle vilja påstå att p-piller medför mer risker än att söva dem under kastrering.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Honestyisdead
2017-01-12 20:00
#4

Förstår inte varför du skulle vänta med kastrering. Unga katter klarar operationer bättre än äldre. Så kastrera nu istället.

iza89
2017-01-12 20:10
#5

Nu skrev jag inte här för att bli ifrågasatt utan om råd. De flesta säger kastrering och då tar jag till mig det :)

[nevamisse]
2017-01-12 20:16
#6

Kastrering är bättre om du ändå inte ska avla. P-piller medför andra onödiga risker.

Annons:
Mirinda
2017-01-12 23:55
#7

Nu har det gått många år sedan jag hade min honkatt, så möjligen kan p-pillren vara bättre nu för tiden. Men att döma av de tidigare svaren i tråden, så är det nog inte särskilt stor skillnad. 

Jag fick inte veta hur stor cancerrisken med p-piller var. När juvertumörerna var ett faktum sade veterinären att risken var 60%. Två operationer senare blev min lilla kattjej frisk. Men hon hade det jobbigt, det blev mycket oro och det kostade mycket pengar (ingen försäkring). Nu är hon sedan länge i katthimlen, men hon levde ett gott liv i många år efter operationerna, då hon givetvis också kastrerades.

Så jag rekommenderar varmt att du kastrerar dina katter. Då riskerar du inte att missa ett piller eller att de kräks upp ett, vilket ger löpning som ett brev på posten.

Kastrering av honkatt är ett rutiningrepp för veterinärer, så du behöver inte vara det minsta orolig för en sådan operation.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

TatsuOni
2017-01-13 11:45
#8

En sak till förutom risker för tumörer. Katter kan inte tala om om de får några bieffekter utav p-piller, men om man tänker på hur många kvinnor som upplever diverse bieffekter, så som depression, ändrad ämnesomsättning o.s.v så lär även katter kunna få liknande bieffekter, men de får lida i det tysta.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

ApanAnn
2017-01-13 12:53
#9

P-piller för katt förhindrar löp, men förhindrar inte befruktning, så om katten ska gå ut är det ingen jättebra idé. Ägglossning sker när/om parning sker, och går katten ute kan en hankatt ge sig på den = stor risk för kattungar. Är det en katt som ska avlas på senare kan det vara rationellt att använda p-piller för att honan sla slippa löp tills hon är stor nog att paras. Ska katten inte avlas på är det snällare att kastrera eftersom det finns biverkningar med p-piller (som flera innan gar nämnt). När katten ändå kastreras är det smart att passa på att örontatuera och/eller chippa så får du mesta möjliga nytta av sövningen! (Chip går att sätta in utan att söva också)

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

jollycox
2017-01-13 13:49
#10

När jag skulle köpa katt i höstas så ville jag främst ha en hane pga lättare att kastrera. Men det blev en hona. Sen köpte min mamma en kullsyster. I onsdags var vi och kastrerade båda två (6,5 månader gamla) och jag var så orolig att dom skulle vara på såret och att vi skulle behöva passa på dom dygnet runt men det har gått så otroligt mycket bättre än jag kunnat föreställa mig. Såret är ca 2 cm långt och sytt med stygn som löses upp själv. Plus att dom sålde bodys speciellt för katter så dom kan gå på toa och dom är superbra.
Som #7 skriver så är det ett rutiningrepp för veterinärer så jag tror att risken för att själva ingreppet skulle gå fel är rätt liten.
Hör dig för hos dom närmaste veterinärerna hur stort snitt dom gör, ju mindre desto bättre. Och se till att vara ledig första tiden efteråt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

annzoo
2017-01-13 16:42
#11

Du tjänar ju på att kastrera nu då många kliniker har rabatter för att de flesta börjar löpa den här tiden + att gör du det under sommaren ökar infektionsrisken pga värme och fuktighet.

Okastrerade honor har en tendens att revirmarkera utanför lådan. Min yngsta hann till andra löpet så börja hon kissa som en fontän så det blev mycket kissanering under jul och nyår.

p-piller måste du gå via en klinik för att få, dessa är inte receptfria

TatsuOni
2017-01-13 17:01
#12

TS. Nu har du fått råd🙂 Har du tagit ett beslut om att kastrera eller är du fortfarande inte säker?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Silvestris
2017-01-13 17:05
#13

#7

Det är samma p-piller som finns nu som fanns för 20 år sedan. Ingenting har hänt på den fronten.

Annons:
iza89
2017-01-16 12:24
#14

Hej allihopa och tack för alla svar. Jag har valt att kastera mina katter, även fast jag är jätte nervös. Varför jag är det kan jag inte svara på.. p-piller blir ju dyrt i slutändan och då är jag ju uppe i samma summa som kastrering också.

TatsuOni
2017-01-16 14:06
#15

#14 Jätte bra!🙂 Jag tror nog att alla är nervösa när deras älsklingar ska sövas eller genomgå ett ingrepp. Men som andra har skrivit så är det ett rutiningrepp som brukar gå bra 🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Stallmima
2017-01-16 14:24
#16

#14 Jättebra att du kastrerar dina katter, hoppas bara fler gör så i fortsättningen.   🌺

Upp till toppen
Annons: