Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1631 ggr
MinnaC
2017-01-11 15:38

Katt rädd för hund

Jag har en honkatt på fyra år som har bott hos mig i två år. Hon är en "räddad" katt som jag fick från ett katthem så när jag köpte henne tog det flera veckor innan jag fick röra henne men har sen dess varit världens gosigaste. Har också stadigt blivit mer avslappnad när man har främmat hemma även om hon fortfarande har svårt med snabba rörelser.

För sju veckor sedan fick jag hem en valp och trodde att det skulle gå ganska bra men det tycker jag inte att det har gjort. Valpen är snäll mot katten men väldigt glad och intresserad och kan inte låta bli att jaga henne när hon springer. Och eftersom min katt har svårt med snabba rörelser så springer hon. Detta har resulterat i att katten bor på övervåningen på dagarna och på nedervåningen på nätterna men det trivs inte jag alls med, saknar ju min kisse. Det värsta är att katten verkar ha accepterat dessa levnadsförhållanden så det sker inga framsteg öht. Jag vet att det kan ta lång tid, men hur lång tid? När ska man ge upp?

Ska även nämna att med mina föräldrars katt går det mycket bättre, när valpen vill jaga honom vänder han sig bara om och klappar till valpen så är den jakten över. 

Har ni några tips på vad jag kan göra?

Annons:
[LittelInferno]
2017-01-11 15:48
#1

Förlåt om jag låter elak nu men en stressad & rädd katt låter inte som nån bra kombo med en valp efter som valpar ofta är livliga och vill leka och springa vilket troligen bara kommer göra katten mer rädd och stressad.

Men jag är igen katt expert som alla andra i det här forumet tydligen är.

VildaVittra
2017-01-11 15:53
#2

Träna in kommandot Nej så det verkligen sitter. Har du svårt med att lyckas med det, be om hjälp av en gammal räv på BK eller liknande.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Björksätter
2017-01-11 19:36
#3

När vi fick hem vår valp så hade vi kompostgaller till övervåningen. I gallret var ett hål lagom stort för katterna att komma igenom. På så vis kunde katterna känna sig trygga på övervåningen eftersom hunden inte kom dit. Hunden var efter ett tag enbart med där uppe under vår uppsikt. Vi var oxå mycket tydliga mot hunden att han absolut inte fick jag katterna. Det tog inte mer än en vecka innan de blev kompisar men vi behöll en trygg flyktväg för dem under en längre tid. Nu var det en bordercollie vi hade och de är ju väldigår lättrände. Men du behöver vara tydlig med hunden att katten får man endast umgås med när man är lugn, aldrig jaga. Träna hunden på det ett tag och ge katten en trygg zon så går det säkert bra.

MinnaC
2017-01-12 07:33
#4

Hon är inte stressad och rädd, hon är som vilken katt som helst förutom när man snabbt rusar mot henne eller försöker hålla fast henne. Hade innan jag skaffade valpen passat kompisens valp några helger och det gick jättebra.

Givetvis ska jag träna in nej på valpen och det gör jag hela tiden varje dag. Men det är svårt att träna på en katt som vi aldrig ser.

Jag har satt upp kompostgaller så katten kan komma och gå som hon vill både dag och natt medan hunden är begränsad och så har vi haft det i 7 veckor och det blir ju snarare värre med tiden eftersom katten som sagt accepterar situationen. Första veckan gick på ett sätt bättre eftersom hon då visade sig.

Anledningen till att jag skriver på ett kattforum är för att jag undrar om det är något jag kan göra för att hjälpa situationen från kattens perspektiv. Nu låter jag ju henne leva så som hon vill i stort sett, ca 1-2 gånger i veckan så placerar jag oss alla tre i samma rum för träningsskull. 
Det går ju inte riktigt att träna en katt som en hund men kan jag jobba med henne på något sätt?

[nevamisse]
2017-01-12 20:30
#5

Från en katts perspektiv så tycker jag inte att valpen låter snäll. Den behöver veta från början att man inte jagar katten oavsett vad katten gör. Om du tränar in nej på valpen så ska den ju lyssna oavsett vad som distraherar den, så att ni inte ser katten ska inte spela någon roll om ni tränar rätt. 

Sedan får man tänka på att ingen ska behöva vara rädd i sitt eget hem, så får du inte bukt med hunden snart, så kanske ni behöver göra en bättre lösning.

MinnaC
2017-01-18 10:57
#6

Ja, givetvis ska den lyssna men nu är det en valp på knappt 5 månader och då kan man inte förvänta sig en perfekt lydnad. 

Katten är inte rädd, hon är mest irriterad och undviker situationen. Jag har allt bestämt mig för att valpen åker ut om det inte fungerar men när man samtidigt läser om att det kan ta många månader så vill jag inte ge upp efter några veckor. Speciellt inte när valpen inte är omöjlig på något sätt.

Tack för svaren, vi fortsätter som vi gjort så får vi se hur det går :)

Annons:
[Forest]
2017-01-19 14:40
#7

Jag har inte läst andras inlägg. Men tips är sätt upp hinder som kompostgaller lr barngrindar ha det så högt att katten antingen kryper under eller så att katten kan skutta över. Att ha höga hyllor klätterträd rekommendera jag att man skaffar. Att katten känner sig trygg med vara högt utan att valpen kan nå den. Man kan även göra valfritt rum genom enkelt lära den inte vara där inne börja med ha kompostgaller för. Är det säker katt o större valp då brukar katten komma igenom barngrindar medan inte valpen klarar av det. Avled så valpen inte jagar katten. Här hade vi tvärtom katträdd hund o en katt som gilla skrämma henne med jaga,hoppa mot samt blockera dörrposten med ligga o stärka ut sig :X

[Forest]
2017-01-19 14:43
#8

Glömde att det kan ta ett tag för katten o lära sig stå på sig men i regel så lär sig snart valpen att en katt kan göra mycket ont. Hade bekant med unghund som lärde sig att grannens katt jagar man inte en liten klo gör ont på nosen han har inte jagat någon mer katt efter grannens katt läxa upp honom. Lycka till med båda

Wellcraft
2017-01-19 22:13
#9

Beroende på vad det är för hund du har så ska du inte låta dem göra upp själva, bryt innan de skadar varandra.
Sambons mammas katter fick för sig att uppfostra min hund, trots att hunden inte visade intresse, i vilket fall så satte min hund katten ordentligt på plats och talade tydligt om att "mig ger du då f-n inte en smäll". 
Min hund hugger dock inte, så katterna klarade sig med sårat ego, några pälstussar mindre och en ny boss där hemma, men en tuffare ras kan faktiskt hugga.. Och beroende på storlek har katten inte mkt att sätta emot.
Dessutom kan kattens klor skada hunden.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Katthemsmatten
2017-01-24 16:29
#10

Visserligen kan kattens klor skada hunden, men det brukar räcka med att den slår en gång för att hunden ska förstå att det är katten som står överst i flocken dem emellan. Nu verkar ju katten hellre fly än försvara sig så det gör att hunden kommer se sig som stående över katten. Det är inte en bra situation eftersom man aldrig kommer att kunna lämna dem obevakade. Föreslår att TS kontaktar brukshundsklubben för att  få hjälp och råd med hur h*n ska hantera hunden i den här situationen.

Min egen erfarenhet är begränsad. Hade besök av golden valp. Där räckte det med att mina katter morrade vid ett par tillfällen för att hunden skulle inse vem som bestämde. Nya katter nu 10 år senare men hunden ser ingen skillnad och det är fortfarande katterna som bestämmer när den kommer på besök. Stackars hund….. :-)

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: