Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1311 ggr
IdaL
1/4/17, 3:02 PM

Klippa klorna?

Hur ofta klipper ni klorna på era innekatter? Jag har 2st huskatter men tycker dom sliter deras klor väldigt bra själva. Det är bara baktassarna som ibland behöver klippas lite. Dom har klösträd som dom använder flitigt med många olika klösstolpar. Är det vanligt att man inte behöver klippa klorna direkt på innekatter?

Annons:
[Lilyz]1
1/4/17, 3:06 PM
#1

Det är nog olika, jag klipper när de börjar fastna med klorna i saker när de leker (typ i mattor osv). 🙂

Maria
1/4/17, 3:16 PM
#2

Jag har också två huskatter och jag klipper klorna när det låter mot golvet när de går😉 Då brukar det vara lagom.

De har också flera klöspelare och en trädgård att gå ut i men det sliter inte klorna helt och hållet. Inte mina i alla fall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
1/4/17, 3:19 PM
#3

Jag klipper lite varje vecka på mina innekatter.

Maria
1/4/17, 3:21 PM
#4

#3 Det är ju bra att klippa ofta för då blir det en vana för katterna och inte så besvärligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
1/4/17, 3:22 PM
#5

#4 Absolut:)

Maria
1/4/17, 3:25 PM
#6

En av de katter jag haft var helt hopplös. Trots att jag gjort precis som med de andra och började träna när han var liten.

Det var en kamp varje gång så jag försökte ta 2-3 klor vid TV-soffan innan han blev helt vild och så fick jag göra det några dagar i rad istället.😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Tyst
1/4/17, 4:18 PM
#7

Jag klipper nog var tredje vecka ungefär, men bara framtassarna. Baktassarna har jag nog bara klippt kanske 5-6 gånger på de 15 år jag haft min katt. Han är praktisk och "klipper" av dem själv genom att gnaga av dem 🙂

vendelay
1/4/17, 8:16 PM
#8

Honan klipper vi i stort sett aldrig på, veterinären får fixa det en gång om året. Ibland lyckas jag med en klo när hon sover men inte mer än så.

Hanen klipper jag lite på varje eller varannan vecka, det blir lättare än att klippa mer sällan upplever jag det som att han tycker. Baktassarna klipper jag nästan aldrig, kanske en gång i halvåret. De tar han hand om själv eller så växer de inte 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

ApanAnn
1/4/17, 11:09 PM
#9

Jag klipper lite då och då när det blir lite väl mycket "kattupunktur" vid mysstunderna. Några klor i taget, för annars blir vi bara ovänner :P

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Niiinah92
1/5/17, 11:53 AM
#10

klipper när jag känner klorna gå igenom tröjan när de mjölktrampar, blir kanske var 14:e dag eller så

IdaL
1/5/17, 3:49 PM
#11

Hade ni inte kunnat ta en bild på en nyklippt tass? :-) Jag har svårt att avgöra om dom är för långa eller inte tycker jag. Dom varken klippar i golvet eller fastnar men det är fortfarande en bit kvar till själva pulpan.

[nevamisse]
1/5/17, 7:53 PM
#12

Varannan vecka

Bästakompis
1/5/17, 11:15 PM
#13

Jag klippte ca var 10:e dag förut, men jag märker en skillnad  nu när mina katter har vuxit upp (är 2 1/2 år nu) att jag inte behöver klippa lika ofta. Antingen för att de klöser mycket på sina pelare eller så växer de långsammare nu. (Det går åt mindre mat och är betydligt mindre att rensa i lådan nu jämfört med när de var ungkatter också, fast det är ju en parentes :) )

Annons:
Bonkis
1/10/17, 1:56 AM
#14

Klipper varje vecka typ, mest för han inte ska riva upp sig själv :P (Devon rex) Men även för kattklor är en av de värsta saker jag vet xD Plus att som allergiker reagerar jag starkt på klor som penetrerar huden. Klipper så nära pulpan det går varje gång :)

Silvestris
1/10/17, 10:58 AM
#15

Jag klipper klorna en gång i månaden. Hur ofta som behövs är väl individuellt. Det beror dels på hur snabbt kattens klor växer, men även på vad ägaren föredrar. Mina katter sitter gärna på mina axlar och då föredrar jag att de har korta klor. Det gör mindre ont då.😃

Pysen_87
1/10/17, 12:01 PM
#16

Klipper varje vecka, kör först hunden och sen katten

Tyst
1/10/17, 1:02 PM
#17

#11

Är man osäker på hur långt in man vågar klippa tycker jag det är bättre att man klipper lite och oftare än att man alltid klipper så mycket det bara går. Det förutsätter ju att man har en katt som går med på att klippas, men jag anser att de flesta katter går att lära att kloklippning inte är något farligt. Jag gjorde så med min katt (han avskydde verkligen kloklippning och slingrade runt som en orm) och numera ligger han kvar i knät tills det är över och behöver bara påminnas med ett Nej lite då och då.

nypisnina
1/11/17, 2:17 AM
#18

Min katt hälsar genom att lägga tassarna på mig och sträcka på sig, när det gör ont av klorna så klipper jag dem. Dessutom klättrar han en del på mig, vill gärna sitta på min axel. Han har konstigt nog oftast bara två klor per framtass som blir långa, ibland bara en på varje - han sliter väl de själv gissar jag. Baktassarna klipper jag bara för att hålla de nere så han inte river hunden när de leker.

molbojse
1/11/17, 7:34 AM
#19

Jag klipper när tillfälle ges, haha. Ungefär en gång i veckan, ibland två gånger på en vecka (olika klor då) och ibland kan det gå 2-3 veckor emellan klippningarna. Det beror på hur han slitit ner klorna. Sen klipper jag gärna ofta för att korta ner pulpan på baktassarna, den är rätt lång :/

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Upp till toppen
Annons: