Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1640 ggr
Lilla Gumman
2017-01-04 11:53

Ta urinprov på katt

Vi har två honkatter hemma, en huskatt på 12 år och en exotic på 13 år. Vår exotic har fått lite blod i urinen och måste ta urinprov. Vi har köpt kulor och ny liten kattungelåda. Det går inte alls. I morse stängde vi in henne i sovrummet med nya lådan och kulor inköpta hos veterinären klockan 06.00. Jag låg i sängen och väntade. Inget resultat. Klockan 07.00 fick hon in mat och vatten. Klockan 09.00 fick jag en ide, vi ställde ut kattlådorna på balkongen och stängde balkongdörren. Sedan släppte vi ut katten från sovrummet och stängde in den andra katten där istället. Nya lådan avsedd för kissprov ställde vi i badrummet. Efter en god stund kom en protestkiss vid ytterdörren och vi gav upp försöket. Vår exotic har alltid protestkissat framför ytterdörren vid minsta förändring hemma eller om hon inte fått som hon velat, så dra inga växlar på det. Det är en mycket egensinnig katt. Efter kontakt med veterinär har vi fått en tid till på måndag. På söndag eftermiddag/kväll ska vi göra ett nytt försök med att göra kissprov. När vi lägger oss tar vi bort kattlådorna och ställer dit kissprovslådan. Den friska katten stänger vi in i sovrummet med oss, hon brukar ändå jämt sova i sängen med oss. Tips på hur vi gör för att få vår exotic att kissa i kissprpvslådan? Om hon protestkissar i hallen kan vi ta upp det ändå och sen säga att det är från hallgolvet, men det blir ju inte "kliniskt rent" då. Kan vi lägga ett nyinköpt tallriksunderlägg vid ytterdörren? Eller plastfolie? Tänker att vadsomhelst som är nytt är väl bättre än hallgolvet, även om det är nyskurat? Hur hade ni gjort? Tänk på att vår exotic kan gå hur långt som helst i sin strävan att få som hon vill. Har hon bestämt att hon inte kissar i nya lådan med konstiga kulorna så kommer hon att gå hur långt som helst för slippa. Hon gör så med allt nytt.

Annons:
Uppkatten
2017-01-04 13:18
#1

Urinprov kan tas med nål direkt från urinblåsan om det ska vara ett så rent urinprov som möjligt. Är det inget som veterinären har föreslagit?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

micki78
2017-01-04 13:22
#2

Jag har tagit många urinprov hemma med min ena katt, nu sista gången hade hon också blod i urinet, det visade sig att det var en bakterie som botades med 10 dagars tabletter tack och lov.

Det var svårt att få min katt att kissa i lådan med plastkulorna också, jag gjorde som så att jag skurade rent ena lådan där plastkulorna skulle ligga, den andra lådan vände jag mot väggen så att hon inte kunde gå in där och så fick jag hålla sten koll på när katterna ville gå in på toaletten. När katten som skulle ta urinprov äntligen skulle gå på toaletten brukade jag stänga toadörren och öppna taket på själva kattlådan, då gick hon tillslut in. Jag satt där på toan med henne och väntade på att hon skulle kissa, och det gjorde hon tillslut. Jag visste ju på ett ungefär när hon brukar kissa, hon går alltid på kvällen och kissar så jag tog det tillfället.

Urinprovet måste vara kliniskt rent, det går inte att ta upp från golvet. Minsta lilla förorening så måste ni ta ett nytt prov, jag var med om det en gång, fick betala dubbla prover.

Du kan ju prova lägga en ren tallrik på golvet, men tvivlar på om hon kommer kissa där faktiskt, dessutom måste du ha koll så du verkligen vet att det är just hon som kissat där.

Tyst
2017-01-04 16:23
#3

När jag skulle ta på min katt brukade jag alltid ta en gammal avdankad, rätt liten plastbytta, och helt enkelt sticka in den under honom medans han kissade i sin vanliga låda. Funkade varje gång, men man måste då se till att ha stenkoll på när de är på väg in på toa.

Lilla Gumman
2017-01-04 17:21
#4

Jag sa till veterinären hur svårt det var att ta urinprov. Veterinären sa att det går att "tömma blåsan" hos veterinären, men att det bästa är om det görs hemma. Vi gör helt enkelt så att jag håller koll under e.m. när hon behöver kissa, och håller en plastbytta eller plastmugg eller nåt under när hon kissar på lådan. Om det inte funkar vi stänger in den friska katten i sovrummet på kvällen och ställer ut den här lilla kattungelådan med plastkulorna (eller vad det nu är) i badrummet samt en ren mattallrik på det ställe där hon brukar kissa innanför dörren. Sedan håller jag koll på det hela. Mer kan jag inte göra, går det inte så går det inte.

annzoo
2017-01-04 17:27
#5

#4 be dem ta direkt ur blåsan. Tänk på att det är röd dag på fredag och kissar katten inte på lådan till imorgon måste ni vänta tills efter helgen.

micki78
2017-01-04 17:49
#6

Ja, funkar det inte hemma får ni ta det hos veterinären. Man kan inte vänta för länge när det är blod i kisset. Jag hoppas det går bra för dig och att ni löser det hemma. Det gäller som sagt att hålla koll när hon är kissnödig, stäng in er på toaletten när hon går dit och öppna taket på kattlådan så väntar du ut henne. Kan vara svårt att stoppa in något under rumpan då hon kissar, kan ju komma in sand eller annat som gör att urinprovet inte blir bra. Man vet ju aldrig. Oavsett, Lycka till!

Annons:
Lilla Gumman
2017-01-04 18:02
#7

Vi har inget tak på våra kattlådor. Katterna gillar det inte. Vi har kristallsand och det är ju som små stenar, inget som kan "smutsa ner" kisset eftersom vi suger upp kisset med pipett sen och då kan stenen inte följa med.

micki78
2017-01-04 18:18
#8

Jo fast det kan ju finnas bakterier ändå, det är ju inget som syns.  Jag trodde jag fick ett rent prov när jag hade gjort rent lådan som jag brukar göra och så sög jag upp kisset på ytan bland plastkulorna men det var förorenat ändå trots jag lyckats alla gånger utom denna. Jag misstänker att det kanske blev förorenat av hennes tassar då jag inte hann lyfta upp henne direkt efteråt då hon skulle skrapa över kisset.

Lilla Gumman
2017-01-05 13:39
#9

ok, ja bakterier kan ju finnas ändå. Vi gör vårt bästa bara.

Upp till toppen
Annons: