Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1118 ggr
Aaangelica
2016-12-28 15:51

Bytt färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag hittade en hemlös katt för ca 2 år sedan som jag då tog hand om, han har sedan dess bott hos mig -som innekatt. Jag har aldrig lagt märke till hans färg förändring förens idag när jag då såg efterlysnings bilden som jag la ut på nätet samma dag som jag hittade honom. Ser då att han var riktigt ljus beige, men nu är han nästan svart. Kan tillägga att jag rakat honom på ryggen då han var full av tovor, och idag ser man att han är svart på ryggen där den nya pälsen växt ut medans resten av kroppen är svart/brun (där jag inte rakat honom). Hur kommer det sig? Bara nyfiken ☺ Lägger in före och efter bild, ni kan nog gissa vilken som är före/efter. ☺

Annons:
Aaangelica
2016-12-28 16:03
#1
Aaangelica
2016-12-28 16:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Kunde inte lägga in bilden i första inlägget, så här kommer bild nr två.

OberonsMatte
2016-12-28 16:25
#3

Förklaringen är att han är maskad och att färgen därmed är temperaturkänslig. Maskade katter föds helvita och utvecklar sedan pointsfärgen på "kallare" partier som nos, öron, ben och svans. Kroppsfärgen är oftast betydligt ljusare, särskilt när katten är ung, men om katten vistas utomhus eller om pälsen rakas blir den mörkare p.g.a temperatursänkningen.

Sajtvärd Katter iFokus

Aaangelica
2016-12-29 13:29
#4

Jaha, lurig tänkt på detta tidigare. Men det låter ju logiskt! Tack för infon, nu har jag lite mer koll! ☺

Upp till toppen
Annons: