Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1242 ggr
s4r4
2016-12-25 21:51

Rått kött?

Jag har just nu suttit och läst inlägg efter inlägg angpende detta om rå kött till katt. Jag har länge velat börja med BARF. Jag har läst mycket gott om det. Just nu ges Mjau blötmat flera gånger om dagen, i helt okej "små" måltider. Men just nu är jag ledig i ca 3 veckor framöver, och funderar på att börja med att ge rått kött och sedan se hur missarna reagerar på detta! Men återigen, jag har läst att rått kött är det bästa man kan ge, eftersom katter är carnivorer och att ge rått är det bästa för dem. Sen finns det ju nackdelarna, läste att rått kött innehåller parasiter som kan ta över människans hjärna? Jag tror inte på det, men det gnager lite på mig inombords. Så nu vill jag höra era åsikter, gott folk! Är det bra om jag börjar detta med rått kött? Eller hemlagad kattmat? Har era katter prövat denna matkost? Alla svar uppskattas!

Annons:
Pytteliten
2016-12-25 21:58
#1

Självklart är det bra att utfodra med rått eftersom det är deras naturliga kost! Vill man ge varje sak för sig och inte ge någon form av (rått) fullfoder finns dock en del regler att ta hänsyn till så att katten får i sig det den ska. På barf.ifokus.se finns mycket information och insatta människor!!!

Tjeja
2016-12-25 22:00
#2

Barf är i särställning den absolut bästa maten du kan ge din kisse!

Parasiter finns mycket av i småvilt om katten jagar möss och råttor själv. De får nästan alltid mask av egenjagad kost.

Men det kött som vi hittar i affärerna i sverige har jag aldrig hört talas om att någon katt fått parasiter av. Det är förstås inte alls omöjligt, har bara inte hört om det hittills i alla fall.

Jag tror att fördelarna med att ge Barf mycket tungt överväger den minimala risken att kissen skall drabbas av någon parasit. För även om kissen skulle få någon parasit så är de behandlingsbart och de blir bra igen. 

Men dålig kost drar ner hela hälsostatusen och konditionen på alla plan hos katten istället och ökar mottagligheten för sjukdomar över lag.

Sedan finns det ju inga garantier emot allt oavsett vilken mat man ger förstås. Men Barf ger bättre förutsättningar för god hälsa än någon annan mat! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Silvestris
2016-12-25 22:07
#3

Den parasit du tänker på är toxoplasmos. Människor löper större risk att smittas via grönsaker eller av att gräva i rabatterna än via katten. Låter man bli att äta kattbajs klarar man sig.😉

Det finns alltid en viss risk för parasiter och bakterier när man ger rått kött, därför är det viktigt att hålla god hygien. De flesta parasiter dör i frysen, bakterier gör det inte. 

Jag har BARFat i 15 år och haft en dålig erfarenhet av dåligt kött och det var nu i år. Kattmaten tog slut så jag köpte färskt kött på mataffären och fick kassa magar på några katter. Valde då att koka köttet och då gick det bra. Men en gång på 15 år ser jag som rätt bra statistik.

s4r4
2016-12-25 22:08
#4

Hur är det med egenblandad Barf? Hade gärna velat köpa Musch eller VoH, men det låter inte studielånet mig hehe. Så det får bli hemmagjort! Kommer dock inte att ge Barf vid varje måltid, utan fortsätta med Mjau. Men då ska jag sätta mig till rätta och läsa på mera om Barf. Har ni recept på egenlagad Barf? Om det är så, så uppskattas det om ni kan dela med er! 😁

Silvestris
2016-12-25 22:13
#5

#4

Jag gör oftast egen BARF och köper då kött från privata djuruppfödare eller från djuraffärer. Ger 5-10% ben (exkl. kött), 5% lever, 5% blod, 10-15% inälvor (lunga, njurar mm.) och resten kött. Sedan tillsätter jag E-vitamin och jod.

Dimocarpus
2016-12-26 03:07
#6

Varje bulle i MUSH är runt 25g och du kan ju göra egen barf plus MUSH så har du MUSH hemma som back-up när det krisar hemma. Kom ihåg fasa in väldigt försiktigt, ha inte bråttom. Av egen erfarenhet så har jag haft bråttom för en av mina så jag fick verkligen börja om och det var inte kul att se min katt hulka. Ett tips är att ge en viss mängd i nån vecka sen öka succcesivt så hinner katten vänja sig vid det råa. Försök att vänja in de vid tugga ben ett par ggr i veckan så får de munstimulans också och borsta bort plack. Så viktigt! Om de inte vill smaka på ben eller råkött, ha tålamod och ge inte upp på en gång. Klipp kycklingvinge i mindre delar och sätt lite mjau våtfoder på. Ge inte upp om de nosar i början. Så gjorde en av mina men det gick fort för de att vänja sig och älskar det.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
s4r4
2016-12-26 09:37
#7

#6 Skulle jag kunna ge kycklinglår samt vinge? Ska det vara fryst innan eller kan det vara färskt? Skulle nätfärs även ges om det blandas in i en egenblandad barf?

Dimocarpus
2016-12-26 11:08
#8

Absolut, mina äter kött från drumsticks och vinge. Det är bra ben men mina har inte lyckas äta upp hela drumsticks än, bara köttet och gnager på benet. Nötfärs är bra. Går att ge direkt från förpackningen och sen fryser in resten. Du gör som det passar dig. Jag fryser in det mesta då mina katter har en egen fryst (så bortskämd  😃)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

s4r4
2016-12-26 14:03
#9

Ska "bryta" en kycklingvinge i två till varje katt och lägga över med mjau. Sen ska det köpas in hjärta & lever samt blandfärs och blandas ihop. De kommer ha egen låda i frysen. Tänkte att jag serverar barf blandningen med lite ljummet vatten? Skulle det vara en bra ide? Mina katter dricker inte så mycket vatten, så det är väll en bra vatten källa? Ska även köpa in vitamin tillskott och ha i vissa måltider så att de får det som de behöver? Vilka vitaminer är de nödvändigaste?

s4r4
2016-12-26 14:06
#10

Skulle upptinad kycklingfile fungera också? Märkte att jag inte har kycklingvingar till hands :S

s4r4
2016-12-26 14:08
#11

Har även färs från lamm? Fryst, tänkte tina upp det och blanda med kyckling file samt mjau. Ledsen för alla dessa frågor!

Dimocarpus
2016-12-26 14:45
#12

Jag rekommenderar att du läser på lite först innan du startar. När man barfar så behöver man tillsätta jod (här är det viktigt att inte dosera för mycket) och ibland även benmjöl om de inte äter hela benet. Kolla på barfmycat.se, paleocat.se och mushbarf.com för vidare information.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

s4r4
2016-12-26 15:54
#13

Läste på lite mera på sidorna du rekommenderade. Har lagt upp ett recept på vad som ska innehålla. Kommer att köpa benmjöl och ha i, då jag vet att katterna inte är de bästa gnagarna som finns. Tänkte göra en lagom stor blandning som ska innehålla: 150 g lever (både från ko & lamm) ca 500 g kycklingvingar 600 g kohjärta 4 äggulor & benmjöl 1 kg kokött (bla färs annars småstora bitar med kött) Tänkte även lägga i jodberikad salt så att de får i sig jod. Om jag kör med detta recept hur mycket benmjöl i gram behöver jag ha i? Har även tänkt att lägga upp måltiderna såhär: Bella & Kookie får mat 5-6 gånger om dagen ( frukost kl 06.00, sen ett litet mellanmål 07.15 sen får de inte mat tills 15.00 då jag inte har möjlighet att ge dem mat då, sen kvällsmat 19.45 och ett litet mellanmål 22.00) då de fortfarande är kattungar på 30 veckor. Tänkte förminska till 3-4 måltider senare i framtiden. Men angående barf blandningen så ska jag blanda mindre än hälften i en mixer och blanda i resten av bitarna tillsammans med gegamojan, så att det fortfarande finns motstånd när köttet äts upp. Göra dem till bollar på ca 20 gram var och ge till frukost & middag & kvällsmat, ej till de mindre måltiderna. Bella väger ca 1,5 - 2 kg så hon får ca 270 g mat om dagen. Kookie är mycket mindre och väger mindre, ca 1 kg, så hon får endast ungefär 190-200 g mat. Låter detta bra eller är jag ute och vandrar?

Annons:
s4r4
2016-12-26 18:10
#14

#6

Dimocarpus
2016-12-26 19:25
#15

Gör en ny tråd av den recept du gjort så kanske du får fler svar. Vad jag ser så verkar de får får mycket mat. Är det kattungar så behöver de mer av vissa vitaminer än vad en vuxen får. Spara pengar och beställ en konsultation istället om du vill barfa en kattunge. En vuxen är enklare men mer att tänka på när det gäller kattungar. Olika lever innehåller olika mängd av vitaminer. Lammlever är mycket stark för katten (halva den portion ger jag än vad jag ger t.ex. kycklinglever för att det är så koncentrerat) samt ska du ge lever från ko så måste det vara från en kalv eller ungt djur. Min recept kommer från konsultation från de som jobbar professionellt med det d det finns tabeller att följa. Alltså kan katten bli förgiftad eller får brist av viss mängd näring. Det är därför tabellen är till för. Som sagt, släng upp en ny tråd så kanske du får mer info.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2016-12-26 22:22
#16

Förresten, skriv på barf.ifokus.se istället. Där finns det fler erfarna att fråga.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2016-12-28 15:21
#17

Vet inte om du fortfarande läser här, men du kan inte ge katten salt med jod, de tål inte det. Och de portioner du beräknat är för stora. Viktigt att du ger rätt andelar och rätt kosttillskott så inte katterna får brist på något (t ex jod) eller för mycket av något (t ex a vitamin). Enklast är att köpa färdigblandade frysta råa köttbullar från MUSH vaisto cat medan du tar reda på hur man gör. Gå in på BARF iFokus och sök bland artiklarna efter "Att barfa katterna är inte så svårt" och "Kosttillskott för hållbar barf av katt". Jag har skrivit båda och där har jag försökt få med allt man behöver för att kunna barfa en vuxen, kastrerad katt. När det gäller kattungen så här de lite andra behov när de är små, men från ungefär 6 månader kan de äta som en vuxen katt, bara de får äta sig mätta 3-4 gånger om dagen.😊 Om du behöver barfa en liten kattunge så här jag skrivit om vad som är annorlunda i en tråd på Burma iFokus, "En insats för burmarasen". Skrolla ganska långt ner, nästan till slutet av tråden. Men enklast att börja med MUSH vaisto cat medan du läser på och skaffar de kosttillskott som behövs! 👍

nanismatte
2016-12-29 12:51
#18

Tycker du ska ge MUSH, du måste räknat fel på priset för det är till och med billigare än att ge den flesta blötmaten! För mig med en katt kostar det max 300kr i månaden. Plus att det är så bra för deras magar att kattsands-kostnaden även går ner extremt.

Att blanda eget är svårt, och även ganska äckligt. Det är mycket som behöver tillsättas och det behöver vara rätt organ (ex lever och hjärta innehåller inte samma) iblandade, rätt mängd av allt helt enkelt och det är svårt att få tag i och väldigt pilligt. Ska man sedan tillsätta massa saker i "degen" kan det även bli mycket dyrare än om du bara hade köpt färdigt från första början. Då behöver du heller inte bli expert på foderlära för katter.

Upp till toppen
Annons: