Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 992 ggr
micki78
12/17/16, 2:43 PM

Astma?

Hej!

Jag har en katt på snart 19år och jag tycker det låter mycket när hon andas, hon andas ganska högt och ibland tjuter det också som om det skulle vara luftrören.  Jag funderar på om hon kan ha astma? Hur funkar det i så fall på katt, vad kan man göra? Jag ska till veterinären med henne på måndag för andra saker, men kommer givetvis ta upp det här samtidigt. Är det någon som känner igen det här, och vad kan det vara?

Annons:
[BitterNöt]
12/19/16, 5:52 PM
#1

Astma brukar visa sig i form av att katten hostar. 
Nu kanske du redan hunnit vara där, men be att få röntga luftvägarna så syns det om luftvägarna är trånga. 

Det går att behandla med kortison. Om katten inte har övriga besvär som kräver kortison går det att behandla lokalt med en inhalator för katt.

micki78
12/19/16, 6:55 PM
#2

#1 Jo jag var där i dag för blodprover då hon har problem med sköldkultern och njursvikt. Jag berättade om hennes andning och då tog dom och röntgade henne. Så nu väntar jag på provsvaren.

[BitterNöt]
12/19/16, 8:39 PM
#3

#2 Hoppas det går bra för katten. 🙂

micki78
12/23/16, 12:22 PM
#4

#3  Tack!

Fick svar idag och dom hittade ingenting på röntgen så det var skönt.  Och hennes njurvärden var bättre än sist, och sköldkultern värderna låg som vanligt. Det var den bästa julklappen jag kunde få:)

[BitterNöt]
12/25/16, 8:45 PM
#5

#4 Så härligt med positiva besked!

Upp till toppen
Annons: